BinnenlandGOEDE DOELEN
Aantal donateurs aan goede doelen daalt; wat merken christelijke organisaties daarvan?

Het aantal Nederlanders dat geld geeft aan goede doelen, is vorig jaar opnieuw gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Een rondgang langs christelijke organisaties schetst een ander beeld: „Wij zijn gezegend met een trouwe achterban.”

Iemand doneert geld in een collectebus. beeld ANP, Roos Koole
Iemand doneert geld in een collectebus. beeld ANP, Roos Koole

Uit het onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 78 procent van de ondervraagden vorig jaar geld doneerde aan goede doelen. Een jaar eerder was dat 81 procent, het jaar daarvoor 83 procent.

Bij Woord en Daad neemt het aantal donateurs echter juist toe. Ook de inkomsten stijgen. Financieel directeur Arnold van Willigen: „Wij zijn gezegend met een trouwe achterban van donateurs die ruimhartig geven.” Het gaat om particulieren, maar ook om bedrijven, scholen en kerken.

Jongeren

De kringloopwinkels van Woord en Daad, waarvan er inmiddels ruim dertig bestaan, vormen een groeiende inkomstenbron voor de organisatie. Maar ook het sponsorprogramma, waarbij mensen een kind maandelijks steunen, loopt goed volgens Van Willigen. Daar doen zo’n 29.000 mensen aan mee. „Wij hebben in totaal zeker 40.000 donateurs”, schat hij. „Bijzonder is dat via het sponsorprogramma ook veel jongeren donateur worden. Het donateursbestand vergrijst zeker niet.”

Ook in de kringloopwinkels zetten jongeren zich in. „We zien jongeren die heel bewust in het leven staan. Zij doneren tijd én geld. Dat is een mooie ontwikkeling”, vindt Van Willigen.

„Jongeren doneren tijd én geld; dat is een mooie ontwikkeling” - Arnold van Willigen, financieel directeur Woord en Daad

Geert-Jan Noorman, directeur van Friedensstimme, merkt evenmin een teruggang in het aantal donateurs. „We krijgen elk jaar meer giften binnen vanuit onze particuliere achterban. Dat vinden we wonderlijk.”

Over de leeftijd van donateurs heeft Noorman geen precieze gegevens. „Over het algemeen hebben we wel een wat oudere achterban; daarom leven er wel zorgen over vergrijzing. Toch merken we nog steeds niet dat er mensen wegvallen.”

Verbinding

Wycliffe Bijbelvertalers ziet het aantal donateurs en donaties de afgelopen jaren eveneens toenemen. Teamleider communicatie en fondsenwerving Janita Kranendonk: „Tegelijk merken we dat we minder kunnen doen met dezelfde hoeveelheid geld. Op die manier merken we dus wel iets van de inflatie. Maar mensen blijven trouw geven.”

„Mensen willen graag zien waarvoor ze geven” - Janita Kranendonk, Wycliffe Bijbelvertalers

In de manier waarop mensen geld geven, ziet de organisatie een verschuiving. „In het verleden zagen we meer losse giften van mensen die eenmalig of eens in de zoveel tijd doneerden”, vertelt Kranendonk. „Nu zien we steeds vaker dat mensen zich willen verbinden aan een van onze programma’s door structureel te doneren. Mensen willen graag zien waarvoor ze geven en willen zich daar ook betrokken bij voelen. Dat is een positieve ontwikkeling.”

Over de leeftijd van donateurs is in het algemeen lastig iets te zeggen, merkt Kranendonk op. Wel merkt Wycliffe dat leeftijdsgroepen op verschillende manieren bereikt moeten worden. „Als we post versturen, wordt daar vooral door ouderen op gereageerd. Maar toen we vorig jaar een vrouwenevent organiseerden waarbij Ann Voskamp (Amerikaanse schrijfster, EV) aanwezig was, zagen we dat een jongere doelgroep werd aangesproken. Voor ons zijn beide doelgroepen belangrijk.”

Bij noodhulporganisatie ZOA is het aantal donateurs stabiel. „Mensen geven gemiddeld ook niet minder”, zegt Michelle Heining, teamleider marketing. Vaste donateurs blijven vaak jarenlang geven. Wel is het volgens Heining lastiger om mensen die eenmalig doneren bij een noodhulpactie, structureel te binden.

Van een groot deel van de donateurs weet ZOA de leeftijd niet. „Binnen de groep waarvan de leeftijd wel bekend is, zien we dat vijftigplussers eerder geneigd zijn om vast te doneren dan jongere mensen. Van jongeren zien we vaker andere vormen van betrokkenheid, zoals het organiseren van een eigen sponsoractie.”

Giftenaftrek

De plannen van het nieuwe kabinet om de giftenaftrek te halveren, vindt Van Willigen „absoluut jammer”. „Wij zien dat onze achterban echt uit betrokkenheid geeft en vertrouwen erop dat men dat blijft doen, maar vooral bij grotere giften uit het bedrijfsleven en periodieke schenkingen gaat de giftenaftrek zeker minder inkomsten opleveren”, verwacht hij.

Noorman verwacht eveneens dat de kabinetsplannen negatieve gevolgen zullen hebben voor de inkomsten van Friedensstimme. „Alle goede doelen zullen de gevolgen daarvan voelen. Wij ook.”

Kranendonk beaamt dit. „Uit het regeerakkoord blijkt in het algemeen een afname van aandacht voor de medemens ver weg. Dat vinden we jammer.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Beste van RD

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer