Akkoord: terug naar 130 kilometer per uur, elke regio telt
De maximumsnelheid op de snelweg gaat waar dat kan weer terug naar 130 kilometer per uur. Dat hebben PVV, VVD, NSC en BBB afgesproken in het regeerakkoord op hoofdlijnen. De maximumsnelheid op snelwegen is op dit moment overdag beperkt tot 100 kilometer per uur, in verband met de te hoge stikstofneerslag in veel kwetsbare natuurgebieden.
De vier partijen zeggen verder in het akkoord dat actie nodig is om de bereikbaarheid in heel Nederland op orde te houden en verder te verbeteren. Daarbij telt elke regio, benadrukken ze. Zo vinden PVV, VVD, NSC en BBB dat bij besluiten over spoorverbindingen niet alleen de focus moet liggen op de grote steden, maar dat per regio moet worden bekeken wat er nodig is. Ook moet het busvervoer tussen dorpskernen in het landelijk gebied beter, staat in het hoofdlijnenakkoord.
Het nieuw te vormen kabinet wil ook dat de aanleg van de Lelylijn doorgaat, de spoorverbinding tussen Noord-Nederland en Lelystad waarover al jaren wordt gesproken. Onlangs keurde het Europees Parlement de treinverbinding goed. De vier partijen willen dat de bouw van de lijn begint in Groningen, hebben ze in het akkoord vastgelegd. Daarin pleiten ze ook voor het aansluiten van vijf treinstations op het netwerk van internationale hogesnelheidslijnen. Welke stations dat moeten worden staat niet vast, maar Hengelo, Venlo, Heerlen, Groningen en Zwolle worden als voorbeeld genoemd.
Wat betreft de luchtvaart willen PVV, VVD, NSC en BBB naar eigen zeggen de rechtsbescherming van omwonenden van Schiphol op orde brengen, verwijzend naar de geluidshinder die deze mensen ervaren. De „netwerkkwaliteit” van de luchthaven moet wel behouden blijven, zeggen ze. „Zo is op langere termijn doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen.”
Over Lelystad Airport is in het hoofdlijnenakkoord niets opgenomen. Een besluit over de luchthaven die jaren geleden werd aangewezen als achtervang voor Schiphol werd aanvankelijk doorgeschoven naar het nieuwe kabinet, maar in januari oordeelde de Tweede Kamer dat het vliegveld niet moest worden opengesteld voor commerciële vluchten. NSC en BBB steunden dat voorstel in de Kamer, maar VVD en PVV waren tegen.