Een valse leer. Eigenlijk niet minder dan een ketterij. Dat zegt de afgescheiden lutherse bisschop Juhana Pohjola over het voorstel van de Finse kerk om de weg vrij te maken voor het homohuwelijk.
De Evangelisch-Lutherse Kerk van Finland (ELCF) verlaat de Bijbelse leer over het huwelijk. Alle priesters die deze relaties inzegenen, verraden hun wijdingsgeloften, zegt de conservatieve lutherse pastor stellig.
De tien bisschoppen van de nationale kerk hebben eerder deze maand een voorstelingediend om een „parallel model van het huwelijk” in te voeren. In het kort betekent dit dat de gevestigde kerk niet alleen het traditionele huwelijk van man en vrouw erkent, maar ook het nieuwe huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht. De generale synodevan de ELCF moet dit nog goedkeuren. De synode heeft jaarlijks zittingen in mei en november.
De kerk kan nooit twee tegenstrijdige opvattingen legaliseren
Pohjola hoopt dat de synode tegen het voorstel van de bisschoppen zal stemmen. „Er zijn nog steeds conservatieve groepen in de kerk, voornamelijk uit de opwekkingsbewegingen. Zij zullen zich hiertegen verzetten. En omdat de bisschoppen driekwart van de stemmen nodig hebben om dit in te voeren, kan het best nog wel een paar jaar duren voordat het wordt aangenomen. Maar uiteindelijk zal het doorgaan.”
In een blogsprak Pohjola zich uit tegen de koers van de bisschoppen. In een interview licht hij zijn visie nu toe.
Wat is er mis met het voorstel van de bisschoppen?
„Het is niet eerlijk en niet trouw aan de kerkelijke huwelijksleer. De Bijbel zegt dat het huwelijk tussen een man en een vrouw is en presenteert dat als een exclusieve relatie. Andere modellen zijn verkeerd en zondig.
De kerk presenteert daarnaast een alternatief model. Dat is in strijd met de wijdingsgeloften van de bisschoppen. Het is hun taak om de waarheid te onderwijzen en valse leer te verwerpen. Dat doen ze hier niet."
Waarom noemt u dit in strijd met de Bijbelse leer?
„Het huwelijk behoort tot de natuurwet, geheiligd door de Schrift en gebed. Het boek Genesis laat al zien dat de band tussen man en vrouw voortkomt uit de schepping. Ze zijn lichamelijk voor elkaar gemaakt en worden één vlees. Ze staan ook open om kinderen te ontvangen. Daarin weerspiegelen ze de Drie-eenheid van God.
Dit is niet alleen een theologische kwestie. Het gaat om de vraag wat een mens is. Het gezin is aangewezen om kinderen groot te brengen. Dit loslaten heeft verstrekkende gevolgen. Ook het nieuwe idee van het zelfgekozen geslacht gaat in tegen de scheppingsorde. Dit is anders dan de Bijbelse leer.”
De Finse kerk presenteert een tweede model dat parallel loopt aan de traditionele visie. Waarom zegt u dat dit niet mogelijk is?
„In alle culturen is het traditionele huwelijk een scheppingsorde en een manier om samen te leven en kinderen groot te brengen. Niet alleen in christelijke culturen.
Het regenboogmodel lijkt mooi, maar is in feite een tegenstrijdig concept. En de kerk kan nooit voorzien in twee tegenstrijdige opvattingen. Je kiest voor het een of het ander.
Uiteindelijk wordt het natuurlijk één model omdat het parallelle model als discriminerend zal worden ervaren. Iedereen die de homoseksuele praktijk zonde noemt, zal het zwijgen worden opgelegd. Het idee van de bisschoppen over een respectvolle dialoog zal niet werken. Dat zie je ook in de maatschappij.”
De bisschoppen zeggen dat dit een middel is om de eenheid van de kerk te bewaren. Is dat niet de taak van de bisschoppen?
„Natuurlijk is dat zo. Maar eenheid is geen door de mens gemaakt iets, maar een gave van God. De bisschoppen proberen de kerk alleen uiterlijk bij elkaar te houden. Maar ze verbreken de eenheid met de generaties uit het verleden. En ze scheiden zich af van de meerderheid van de christelijke kerken over de hele wereld. Alle grote kerkgenootschappen, zoals de anglicanen en methodisten, zijn gescheurd rond het homohuwelijk. De bisschoppen dienen hier niet de eenheid, maar verdedigen een sektarisch standpunt. Dat is gevaarlijk. Hier klinkt niet de stem van een goede herder.”
In uw blog zegt u dat de kerk hiermee de weg naar polyamorie op gaat. Hoe ziet u dat?
„Als je het concept van het huwelijk in de kerk openstelt, waarom zou je het daar dan bij laten? In Finland is er een discussie over het regelen van polyamoreuze relaties. Over tien jaar ligt het misschien in het parlement voor om dit legaal te maken. Als je het concept van het huwelijk al hebt opengesteld, is het logisch dat je de volgende stap ook accepteert. Zeker als er zo veel druk is vanuit de cultuur, media, politiek en zelfs bisschoppen.”
Aanhangers van ketterij bepleiten eerst respectvolle dialoog, maar eisen later exclusiviteit
Het verhaal herinnert Pohjola aan de geschiedenis van de vrouwenwijding in 1986. „Ook toen was het idee dat je voor beide posities kon zijn. Maar dat bleek een vrome leugen, want uiteindelijk kon niemand gewijd worden als je niet bereid was vrouwelijke priesters te wijden.
Zo komt ketterij altijd de kerk binnen. Eerst zegt ze dat ze een respectvolle dialoog wil. Maar zodra ze geaccepteerd wordt, eist ze exclusiviteit op. Dit is de reden waarom wij ons hebben afgescheiden van de nationale kerk. Onze studenten die geen vrouwen wilden wijden, konden zelf ook niet gewijd worden. We proberen de oude kerk voort te zetten met het Evangelisch-Lutherse Missie Bisdom.
Ook nu twijfelen trouwe leden van de nationale Lutherse Kerk, zoals mevrouw Päivi Räsänen, of ze lid van de kerk willen blijven. Alle Bijbelgetrouwe christenen worden gedwongen om een standpunt in te nemen. Het is een grote teleurstelling.”