De reactie van hulpdiensten op de brand van het vrachtschip Fremantle Highway had beter gekund, concluderen onderzoekers van het consultancy- en adviesbureau Trimension. De kustwacht had sneller aanwezig kunnen zijn als een helikopter niet had gewacht op een besluit hierover en meteen die kant op was gegaan. De helikopter die als eerste ter plaatse was om gewonden op te pikken moest bovendien door verwarring in de meldkamer onnodig van koers wijzigen toen deze weer naar wal vloog.
In juli 2023 ontstond brand op het vrachtschip met elektrische auto’s aan boord toen het ten noorden van Ameland voer. Eén bemanningslid heeft het incident niet overleefd. Zeven opvarenden zijn voordat de kustwachthelikopters aanwezig waren in zee gesprongen om te ontsnappen aan de brand, om vervolgens door reddingsboten te worden opgehaald. De overige zestien opvarenden zijn volgens de onderzoekers „onder moeilijke omstandigheden” van het vrachtschip gehaald.
In Noord-Nederland was ambulance- en ziekenhuiszorg niet overal direct beschikbaar die nacht. Dat was volgens de onderzoekers een van de oorzaken van de verwarring in de meldkamer van de regio.
Problemen bij de hulpverlening zijn in de nacht van de brand pragmatisch opgelost. Trimension stelt een aantal veranderingen in de procedures voor om ervoor te zorgen dat hulpdiensten een volgende keer beter voorbereid zijn. Een van de voorstellen is om de kustwacht en de meldkamer samen te laten oefenen. Een aanbeveling is al opgevolgd, namelijk om het technisch mogelijk te maken om camerabeelden van een vliegtuig van de kustwacht live naar het controlecentrum van de reddingsorganisatie te sturen.
Medewerkers van de kustwacht, de meldkamer en andere direct betrokkenen hebben in een rondetafelgesprek teruggeblikt op de brand. De onderzoekers hebben dit rapport aan de hand van dat gesprek opgesteld. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is ook nog bezig met een onderzoek naar het incident. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) zegt pas op de bevindingen in te gaan als hij ook dit rapport heeft ontvangen. „Dat laat onverlet dat de Kustwachtorganisatie vast aan de slag gaat met de aanbevelingen uit het onderliggende evaluatierapport”, schrijft hij aan de Tweede Kamer.