Energiebedrijf Vattenfall onderzoekt hoe het de stijgende kosten van teruggeleverde zonnestroom „beter kan verdelen”. Nu rekent de energieleverancier nog geen hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen.
„Op dit moment is niet bekend of, en zo ja, wat de beste manier is. Alle opties liggen op tafel. Net als andere energieleveranciers worstelen ook wij met de stijgende kosten als gevolg van het terugleveren van zonnestroom”, stelt een woordvoerder.
Volgens hem worden de extra kosten doorberekend in de stroomtarieven van alle klanten, met én zonder zonnepanelen. „Maar omdat zonnepaneelbezitters hun opgewekte energie mogen wegstrepen tegen hun verbruik, betalen klanten zonder zonnepanelen het grootste deel van de kosten”, vervolgt de zegsman.
Keuze.nl en Energievergelijk.nl meldden eerder dat Vattenfall nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven laat betalen dan klanten zonder panelen. De vergelijkingssites baseerden zich op een tarieventabel die op de site van Vattenfall stond. Maar volgens de woordvoerder kwam de tabel, die niet juist is, door een technische fout op de site. De vergelijkingssites hebben hun berichtgeving inmiddels aangepast.
Eerder deze week werd bekend dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vervolgonderzoek gaat doen naar het onderscheid dat energieleveranciers maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen. Steeds meer energiebedrijven berekenen de extra kosten die zij maken door aan mensen met zonnepanelen.
Ook de marktwaakhond constateerde dat huishoudens met zonnepanelen hogere kosten veroorzaken voor leveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen. Leveranciers kunnen voor een gemiddelde klant tot enkele honderden euro’s aan extra kosten maken, stelde de ACM vast.
Die kosten worden onder meer veroorzaakt door hogere inkoopkosten voor klanten met zonnepanelen. Ook de salderingsregeling levert extra kosten op, omdat een leverancier de teruggeleverde elektriciteit moet afnemen tegen het met de klant afgesproken leveringstarief.