Kia EV9: als groot nog niet groots genoeg is
Als naar de cijfers wordt gekeken, is de nieuwe Kia EV9 zevenzitter een enorme auto: 5 meter lang, bijna 2 meter breed en ook nog eens flink hoog. Maar de grootsheid zit niet alleen in de afmetingen, zo blijkt.
Hoekig, dat is de eerste indruk. Een auto die helemaal op de Amerikaanse smaak lijkt te zijn afgestemd. De 19 inch-wielen, glanzend zwarte contrastranden en vooral het formaat maken indruk. Zodra de auto zijn sleutel signaleert, komen de portiergrepen automatisch naar buiten. Ook in het interieur lijkt alles vanzelf en elektrisch te werken. Zo kunnen de vijf zitplaatsen achterin met een druk op de knop worden neergeklapt. Zelfs de rugleuningen helemaal achterin veranderen elektrisch van hoek. Hoofd- en beenruimte zijn rijkelijk aanwezig, alleen zitten de achterste passagiers met opgetrokken knieën.
Het interieur van de testauto is in grijs-beige optrokken en dat versterkt het ruimtelijk gevoel. Zonder een gedegen instructie rijdt vrijwel niemand direct met de EV9 weg. Groots is namelijk ook het aantal elektrische functies dat de auto kent. Heel veel daarvan zal een gemiddelde bestuurder niet eens missen. Wat te denken van een wasstraatstand?
De lange wielbasis, flinke banden en de afstemming van het onderstel zorgen voor een comfortabel, voor sommigen iets te soepel weggedrag. De volledig elektrische EV9 heeft een motor die 204 pk en 350 Nm levert. Daarmee sprint de 2400 kilogram wegende kolos vlot naar de 100 km/h. De batterij is gigantisch met een capaciteit van ruim 100 kWh. En toch komt de EV9 daarmee niet verder dan zo’n 425 kilometer in de dagelijkse praktijk. Voordeel is wel dat de batterij met een forse snelheid van 210 kW kan opladen. Dat maakt deze typische gezinswagen ook op lange afstanden een prima metgezel. Na enige gewenning groeien bestuurder en auto naar elkaar toe. De kinderen zullen achterin genieten van ruimte en voorzieningen.