Economie
Marine stuurt aan op vier nieuwe fregatten

Defensie zet vaart achter de bouw van vier nieuwe fregatten voor de marine. Voor scheepsbouwer Damen zou daarbij een hoofdrol zijn weggelegd.

Zr.Ms. Evertsen (F805) op volle zee. De marine krijgt vier nieuwe luchtverdedigings- en commandofregatten. beeld Defensie
Zr.Ms. Evertsen (F805) op volle zee. De marine krijgt vier nieuwe luchtverdedigings- en commandofregatten. beeld Defensie

De vervanging van de huidige luchtverdedigings- en commandofregatten laat nog wel even op zich wachten. De nieuwe oorlogsbodems versterken de vloot pas vanaf 2032 of 2033. Met de vernieuwing zou mogelijk 8 miljard euro zijn gemoeid, zo berichtte RTL Nieuws donderdag.

Demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat meldde vorige maand nog aan de Tweede Kamer dat de vervanging van de lcf-fregatten meer dan 2,5 miljard euro kost. Defensie reserveert voor de bewapening een slordige 1 tot 2,5 miljard, schreef Van der Maat toen.

Ingewijden noemen in de wandelgangen de bouw van fregatten het „grootste maritieme project ooit”. Zeker is die claim allerminst. Defensie is ook bezig met de vervanging van de vier onderzeeboten. Daar is zeker 4 miljard euro mee gemoeid, maar de kosten kunnen fors oplopen. Binnen enkele weken wordt bekend welke werven de onderzeeboten mogen bouwen. Bovendien lijkt RTL de kosten van nieuwe fregatten en nieuwe raketten bij elkaar opgeteld te hebben, terwijl de raketten ook voor andere schepen zijn bedoeld.

De timing van het nieuws over de bouw van vier fregatten in Nederland is opvallend. Woensdag ontstond grote onrust in de maritieme sector, nadat De Telegraaf een dreigende overwinning aankondigde voor de Frans-Nederlandse combinatie Naval-IHC bij de bouw van de vier nieuwe onderzeeboten ten koste van de Zweeds-
Nederlandse combi Saab-Damen. Boze tongen beweren dat achter de schermen een deal is gesloten: Naval-IHC bouwt de onderzeeboten, Saab-Damen de fregatten.

Provincies en bedrijfsleven maken zich ernstige zorgen over de werkgelegenheid als de nieuwe onderzeeboten niet in Nederland worden gebouwd. Woensdag stuurden zij nog een brandbrief aan informateur Kim Putters.

De toekomstige fregatten zijn fors groter dan de huidige. Bij de vervanging krijgt de Nederlandse maritieme industrie naar verluidt een „heel grote rol”, waarbij Damen een hoofdrol zal krijgen. Het demissionaire kabinet en de Kamer zeggen een voorname rol te zien weggelegd voor de Nederlandse maritieme industrie bij de aanschaf van nieuw materieel.

De ministerraad zou volgens ingewijden vrijdag instemmen met de zogeheten A-brief. Dat is een eerste stap in de verwerving van de nieuwe schepen. Daarin staat onder meer wat de behoefte is, hoe de schepen er ongeveer moeten uitzien, hoeveel het gaat kosten en hoelang het project gaat duren.

De huidige lcf-fregatten bieden bescherming tegen dreiging vanaf zee en vanuit de lucht. Defensie moderniseert de oorlogsbodems om ze langer in de vaart te kunnen houden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer