Kamer wil definitief geen vakantievluchten vanaf Lelystad Airport
De Tweede Kamer wil dat Lelystad Airport definitief niet in gebruik wordt genomen voor commercieel vliegverkeer. Een oproep daartoe in de Tweede Kamer van onder meer de Partij voor de Dieren kreeg dinsdag steun van andere linkse partijen, maar ook van NSC, CDA en BBB.
Lelystad Airport werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol. Vakantievluchten zouden op termijn moeten uitwijken naar de luchthaven in de Flevopolder, die daarvoor een forse en kostbare verbouwing onderging.
Deze ingreep moest Schiphol in de gelegenheid stellen zich te concentreren op zijn rol als internationaal luchtvaartknooppunt. Sindsdien is het maatschappelijke en politieke draagvlak voor groei van de luchtvaartsector evenwel flink afgenomen. Er was al geruime tijd geen meerderheid meer voor opening van Lelystad Airport, maar een definitief besluit liet nog op zich wachten.
In de nu aangenomen motie van PvdD-Kamerlid Teunissen wijst de Tweede Kamer op de schade die de luchtvaart toebrengt aan het klimaat, de volksgezondheid en de natuur. Zij verzoekt het kabinet met alternatieve plannen te komen voor investeringen in de regio.
Minister Harbers (Infrastructuur) wilde niet inhoudelijk reageren, omdat de Kamer het onderwerp controversieel heeft verklaard.
Actiegroep Red de Veluwe toonde zich dinsdag „ontzettend verrast” en „heel blij” met de uitspraak van de Tweede Kamer. „Het is nog afwachten wat het nieuwe kabinet met dit standpunt gaat doen, maar dat de Kamer zich nu heeft uitgesproken, is mooi nieuws”, stelde Jaap Kloosterziel, lid van de actiegroep. Red de Veluwe is in 2017 opgericht door inwoners van tien plaatsen op de Veluwe die zich zorgen maken over de geluidshinder door vluchten van en naar Lelystad Airport.
Teleurgesteld
De provincie Flevoland daarentegen is teleurgesteld in het besluit van de Kamer. Een woordvoerder zei dat de stemming de provincie verraste, omdat het onderwerp controversieel was verklaard. „De uitbreiding van de luchthaven biedt voor Flevoland economische kansen”, stelde de woordvoerder. De provincie zegt nu af te wachten wat het kabinet besluit.
Ook luchthaven Schiphol is niet blij met de aangenomen motie. „De opening van Lelystad Airport is goed voor Lelystad en de regio. Ook biedt het de kans nachtvluchten van Schiphol te verplaatsen naar overdag op Lelystad Airport. Dat is goed voor de omwonenden van Schiphol”, gaf een woordvoerder aan. „We zijn dan ook teleurgesteld en wachten af wat een nieuw kabinet besluit.”
De reisbranche meent dat de reiziger niet gebaat is bij het besluit van de Kamer. Barin, de organisatie voor luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn, sprak van een slag in het gezicht van vakantiegangers.
Frank Oostdam, directeur van reisbrancheorganisatie ANVR, noemde de beslissing onverstandig. Door vluchten vanaf Lelystad te laten vertrekken, krijgen reizigers niet alleen meer keuze, maar ontstaat er mogelijk ook ruimte voor andere vluchten op Schiphol, verklaarde hij.
„Onze grondhouding is altijd positief geweest voor mogelijke vluchten vanaf Lelystad Airport”, zei topman Marcel de Nooijer van Transavia. „Het niet openen van de luchthaven ontneemt de Nederlandse luchtvaartsector en aanverwante economische sectoren, zoals toerisme, opnieuw perspectief. Daarmee wordt een streep gezet door in potentie 45.000 vliegbewegingen.” KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, en Corendon wilden niet reageren.