„Reislustiger consument denkt nauwelijks aan klimaat”
Nederlanders willen graag op vakantie en laten zich daarbij zeker niet tegenhouden door zorgen om het klimaat.
Volgens reisbranchedirecteur Frank Oostdam vinden mensen reizen sinds de beperkingen van de coronapandemie belangrijker en willen zij bij het kiezen van hun bestemming „minder over duurzaamheid nadenken”.
De voorman van reisorganisatiekoepel ANVR zegt dat duurzaamheid bij zakelijke reizen een veel grotere rol speelt.
„Bij consumenten is er ook een trend naar een bewustere manier van reizen, maar dit gaat om een heel kleine groep mensen”, zegt Oostdam tegen het ANP. „Het is verder niet „top of mind”. Het is aan ons om daar verandering in te brengen. Bedrijven hebben veel meer interesse in compensatieprogramma’s voor de CO2-uitstoot. Er is ook geen zakelijke reiziger meer die voor afstanden tot 400 kilometer het vliegtuig pakt.”
De beperkingen van de coronapandemie hebben Nederlanders laten beseffen hoe belangrijk reizen voor hen is, stelt Oostdam. „Vakantie is hoger op de prioriteitenlijst komen te staan en is duidelijk belangrijker dan het kopen van producten.”
In 2023 hielden ook prijsverhogingen van zeker meer dan 10 tot 15 procent vakantiegangers niet tegen in hun keuze voor een bestemming. De ANVR kijkt, in aanloop naar de Vakantiebeurs van later deze week in Utrecht, dan ook terug op een positief 2023. Sinds mei lag het aantal boekingen boven het niveau van 2019.
Prijsstijgingen
Oostdam verwacht dat consumenten door de nog altijd hoge inflatie dit jaar meer op de kosten letten, maar dat zij wel gewoon op vakantie gaan. De directeur hoopt en denkt dat de prijsstijgingen dit jaar beperkt blijven tot 5 procent, vooral doordat kerosine niet meer zo snel duurder wordt.
Verder ziet de reissector het boekingsgedrag van consumenten „eindelijk weer vervallen in normale patronen” na de coronacrisis. Nederlanders boeken weer op tijd en gaan ook weer naar de vertrouwde bestemmingen. Vooral het Middellandse Zeegebied is populair. „Al kiezen mensen door de warmte daar ook steeds vaker voor Scandinavische landen, maar die aantallen zijn beperkt”, constateert Oostdam.
Ook de oorlog tussen Israël en Hamas heeft invloed op de keuze van reizigers. „Uiteraard Israël, maar ook Jordanië en Egypte hebben het daardoor wat lastiger”, zegt Oostdam. Deze reizigers kiezen nu voor een andere regio. Het is niet zo dat zij helemaal afzien van hun buitenlandse vakantie.
Hoogste omzet ooit
Reisorganisaties verwachten dankzij de prijsstijgingen, in 2024 zo’n 5 procent, dit jaar hun hoogste omzet ooit te boeken.
Vorig jaar viel de omzet van de sector naar schatting al 5 tot 10 procent hoger uit dan in 2022, geholpen door forse prijsverhogingen van zeker 10 tot 15 procent. De ANVR denkt niet dat dit een eenmalige uitschieter is, maar meer een beeld dat de komende jaren hetzelfde zal blijven.
Werkgerelateerde reizen werden afgelopen jaar ook weer steeds normaler. Dat herstel gaat dit jaar nog sneller. „Een groot gedeelte van de zakelijke reizen kan niet vervangen worden door vormen van virtuele ontmoetingen”, stelt de ANVR.
Ook vakantieplatform Zoover zag de afgelopen weken het aantal boekingen terugkomen op het niveau van voor de coronacrisis. „We zien dat de tendens van voor corona weer helemaal terug is”, licht operationeel directeur Reinoud Koot toe.
„Gezinnen bespreken tijdens Kerst en Nieuwjaar waar ze heen willen en direct daarna boeken ze hun zomervakantie. Ook zien we dat mensen weer dezelfde hotels, appartementen en andere accommodaties boeken als voor corona.”
Populair
Frankrijk is nog altijd het populairst onder Nederlanders, blijkt volgens Zoover uit het zoekgedrag. Het hoogste aantal boekingen op de site is voor Spanje, waar een derde van de vakanties heengaat. Ook Turkije en Griekenland zijn populair. Mensen boeken nu vooral voor de meivakantie.
Volgens Zoover werden vakanties afgelopen jaar gemiddeld ruim 12 procent duurder. Alleen Egypte werd goedkoper, met meer dan 12 procent. Dat komt door de oorlog tussen buurland Israël en Hamas.