Economie
Schiphol hoeft aantal vluchten voorlopig niet te verminderen

Schiphol. Dinsdag maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur bekend dat hij zijn plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol te beperken voorlopig opschort. Vliegmaatschappijen reageren positief. De luchthaven en natuurorganisaties zijn teleurgesteld.

Ook de KLM is blij met het uitstel van de krimpplannen op Schiphol. beeld ANP, Remko de Waal
Ook de KLM is blij met het uitstel van de krimpplannen op Schiphol. beeld ANP, Remko de Waal

Tot nu toe was het de bedoeling om het aantal vliegbewegingen op Schiphol al volgend zomerseizoen tot 460.000 te beperken. Luchthaven Schiphol zegt dat omwonenden door de nieuwe ontwikkeling aan het kortste eind trekken. „Vermindering van het aantal vluchten is voor ons geen doel op zich, maar eindelijk was er duidelijkheid en zekerheid voor omwonenden.”

De koerswijziging leidt volgens Schiphol tot meer onzekerheid, ook voor de luchtvaartsector zelf. „Het is echt de hoogste tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. Ook voor de andere maatregelen uit ons acht- puntenplan, zoals het verbod op privévluchten en het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen”, aldus een verklaring van de luchthaven.

Diverse natuur- en milieuorganisaties noemen het „stuitend” dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol volgend zomerseizoen toch nog niet wordt ingeperkt. „Omwonenden worden hierdoor in de steek gelaten en het klimaat wordt verder opgestookt”, reageren de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu, Milieudefensie en Greenpeace Nederland.

Volgens Harbers blijft het demissionaire kabinet erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te sparen, maar hij stelt vast dat het plan om daar al volgend jaar mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuit. Harbers erkent dat dit „een bittere pil is voor de omgeving”, maar benadrukt dat het demissionaire kabinet vasthoudt aan het herstellen van de balans tussen Schiphol en haar leefomgeving.

Olifant

Het Amerikaanse ministerie van Transport liet eerder deze maand weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hard zou raken, beschouwt als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten in het gedrang te komen.

De luchtvaartmaatschappijen reageren dan ook opgelucht. Het voorlopig toch niet indammen van het aantal vliegbewegingen op Schiphol is „verstandig”, stelt Barin, de brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen die vliegen op Nederland. „Wij juichen van harte toe dat de minister op tijd tot bezinning is gekomen”, zegt Barin-voorzitter Marnix Fruitema over het besluit. „We hebben altijd al gezegd dat de minister als olifant door de porseleinkast denderde met dit besluit. Wij waarschuwen het ministerie al maanden voor de consequenties van het besluit, vanuit Brussel en vanuit andere landen zoals de Verenigde Staten. Die komen met vergeldingen.”

Europa

De krimp zou luchtvaartmaatschappijen in de VS ook raken. Het verminderen van het aantal vluchten op Schiphol betekende volgens het Amerikaanse ministerie van Transport dat vliegmaatschappijen uit de VS problemen zouden ondervinden. Ook in Europa klonken kritische geluiden over de plannen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer