Zending bedrijven in Azië, in de geest van Hudson Taylor
Dr. Joseph Chang is sinds november directeur van OMF International. Daarmee kreeg de zendingsorganisatie opnieuw een Aziaat aan het roer: in 2006 werd dr. Patrick Fung de eerste Aziatische OMF-directeur. Wordt OMF International volledig Aziatisch? En welke plannen en dromen heeft dr. Chang?
Joseph Chang is in Nederland. In het nieuwe OMF-pand, tegenover NS-station Amersfoort Schothorst, beantwoordt de nieuwe OMF-directeur deze en andere vragen.
Chang besloot zijn studie medicijnen met een proefschrift over efficiëntie en management in de gezondheidszorg. Deze kennis en zijn expertise als ziekenhuisarts kwamen van pas in zijn loopbaan binnen OMF. In 1998 –hij was toen 30– vertrok Chang vanuit Taiwan naar Londen voor een studie in interculturele zending. Joseph Chang, die getrouwd is met Lori en inmiddels twee volwassen kinderen heeft, was enkele jaren voor OMF werkzaam in Zuidoost-Azië. Sinds augustus woont het zendingsechtpaar in Singapore.
Dr. Chang, wat is uw identiteit? Taiwanees? Chinees? Aziatisch? Expat?
„Ha, die vraag stelden mijn twee kinderen ook vaak aan mij en mijn vrouw Lori: „Papa, mama, wat en wie zijn wij eigenlijk?” Ik antwoord daarop dat mijn identiteit allereerst en bovenal diep verworteld is in de Heere Jezus Christus. Wij leerden onze kinderen dat etnische identiteit niet het belangrijkste is, maar dat je door het geloof in Jezus Christus andere bevolkingsgroepen lief kunt hebben, omdat we samen het lichaam van Christus vormen.”
Wat is wel vereist voor een zendingswerker?
„Dat is de persoonlijke relatie met de Verlosser Jezus Christus en een rotsvast geloof in een almachtige God Die wonderen werkt. De houding en een geheiligd leven van een zendeling hebben meer impact op het zendingsveld dan scholing en training. Natuurlijk is het leren van een taal en de cultuur belangrijk, maar de essentie van zending is de erkenning van God door Hem soeverein te laten heersen. Daarom is OMF een echte geloofszending in de geest van de oprichter James Hudson Taylor. Uit zijn leven blijkt dat afhankelijkheid van God meer impact heeft dan alle activiteiten en het toepassen van getrainde vaardigheden.”
Deze zaterdag zijn er in Taiwan verkiezingen. De wereld kijkt gespannen toe. U ook?
Dr. Chang glimlacht en maakt een wuivend gebaar: „Voor mij is het niet het belangrijkst welke partij wint. Wat de uitkomst ook wordt, bij elke uitslag moet worden gezocht hoe naar Gods wil te handelen. Dictaturen en besmettelijke ziektes zoals covid zijn in Gods hand zendingsinstrumenten. Soms lijkt dat desastreus, maar zó werkt God. Toen Jezus de kruisdood stierf, leek het een totale mislukking. Het pakte anders uit. Hoe vaak bleken kerken te groeien onder dictatoriale regimes? Naamchristenen vallen af, maar ware christenen komen er gelouterd uit. De covidpandemie leerde christenen via andere communicatiemiddelen te werken. OMF werkt ook in gesloten landen, al is geen enkel land ontoegankelijk voor God. Daarom spreekt OMF liever van creatief toegankelijke landen, waar zendingswerkers langs andere wegen het Evangelie verspreiden in woord en daad.”
Welke dromen heeft de kersverse OMF-directeur?
„Een mix van oud en nieuw: oude, beproefde zendingsidealen waar nodig voortzetten in een nieuw jasje. Dat betekent aanpassen van bestaande zendingsstrategieën bij nieuwe uitdagingen van de globaliserende wereld. OMF zal zich nog meer moeten richten op de immigratiestromen vanuit en naar Azië. OMF blijft een incarnatiezending in de geest van Hudson Taylor, die in kleding en haardracht Chinees werd.”
En welke concrete doelen?
„Ik heb een vijfpuntenprogramma: dieper gaan in bezinning, verder in ontwikkelen, meer strategisch plaatsen van zendingswerkers op uitgekiende plekken, slimmer gebruikmaken van internet-communicatiemiddelen, en meer gebruikmaken van expertise en opgebouwde netwerken van andere organisaties.
OMF is bijzonder gericht op de immigratiestromen in het Aziatische continent. Het is zaak de snel veranderende omstandigheden te volgen en daarop in te spelen, anders raken hele bevolkingsgroepen buiten zicht.”
Vijfenveertig procent van de OMF-werkers is niet-Westers. Wordt OMF volledig Aziatisch?
„Uit overreactie om zending vanuit het Westen te zien als een vorm van kolonialisme, imperialisme en kapitalisme kan men vervallen in dezelfde fout, namelijk etnocentrisme, vaak gepaard met nationalisme. Het centraal stellen van eigen etniciteit is ook een superioriteitsgedachte en gaat in tegen de Geest van de zending. Ik zou het ongewenst vinden als OMF het stempel Aziatische zendingsorganisatie krijgt.”