Economieboodschappen
Succes voor winkel met producten die over de datum zijn

Het is een unieke formule: de Datumvoordeelshop. Eentje die het ook goed doet. Directeur Bert Hesselink ziet daarom mogelijkheden voor verdere groei. „Overal wonen mensen die op de kleintjes letten.”

Interieur van de Datumvoordeelshop in Nijmegen. beeld Bert Beelen
Interieur van de Datumvoordeelshop in Nijmegen. beeld Bert Beelen

Het bedrijf verkoopt vooral voedingsmiddelen die aan of zelfs net over de datum zijn en dat lukt steeds beter. Dit jaar opende het bedrijf een tweede vestiging. Er was al een filiaal in Almelo; sinds eind juli is er ook een in Nijmegen. Die nieuwe winkel is gevestigd in de overdekte winkelpassage Molenpoort, in een onopvallend pand. Dat staat bijna naast een filiaal van PLUS. In zekere zin een concurrent, al ziet Hesselink dat anders. „Ons bedrijf lijkt niet op een supermarkt. Qua uitstraling, qua inrichting en als het gaat om de prijzen zijn we compleet anders.”

Opgestapeld

Als je de Datumvoordeelshop binnenstapt, zie direct je dat hij gelijk heeft. Het interieur heeft nog het meeste weg van dat van een magazijn. Overal hoog opgestapelde producten. Honderden blikken soep naast enorme stapels wc-papier. Shampoo en Chips, koekjes en frisdrank. Ook staan er bakken met snoepgoed.

Het bedrijf is onderdeel van het eveneens aan de weg timmerende Die Grenze, een winkelketen die onder meer drogisterijproducten verkoopt. Daar gaat de groei harder dan bij het bedrijf van Hesselink. „Maar onze omzet ontwikkelt zich naar verwachting en we denken in de toekomst meer vestigingen te kunnen openen.” Hesselink noemt nog geen plaatsnamen. „Het ligt voor de hand dat we ons op de steden richten. Maar overal wonen mensen die op de kleintjes letten.”

Toegestaan

Nog steeds kijken veel mensen raar op bij het concept van de Datumvoordeelshop. Mogen voedingsmiddelen die over de datum zijn wel verkocht worden? „Ja, dat is in veel gevallen toegestaan”, vertelt Hesselink, die deze vraag regelmatig krijgt. „Vaak mag je producten zelfs tot een half jaar na de houdbaarheidsdatum nog verkopen. Bij ons zitten veel artikelen overigens rond die datum. In de praktijk gaat het vaak om voedingsmiddelen waarin veel suiker zit.”

Er zijn verschillen als het om houdbaarheidsdata gaat. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geeft aan dat op elk levensmiddel, op een enkele uitzondering na, zo’n datum moet staan. Er zijn dan twee verschillende omschrijvingen mogelijk. Op bederfelijke producten staat een uiterste consumptiedatum. Die mag niet overschreden worden. Op veel meer producten staat: ten minste houdbaar tot. Die mogen wel langer worden verkocht.

Gaat de kwaliteit na verloop van tijd niet achteruit? Hesselink: „Dat kan natuurlijk wel, maar dat betekent niet dat de betreffende producten niet meer geschikt zijn voor consumptie. We raden wel aan om eerst een kleine hoeveelheid te proeven, voordat je begint te eten. Voor de zekerheid. Maar klachten ontvangen we zelden.”

Wordt er gecontroleerd? De directeur van Datumvoordeelshop beaamt dat. „We krijgen regelmatig inspecties. Maar dat geldt ook voor andere bedrijven die voedsel verkopen.

Wie bezoeken de winkels? Hesselink geeft aan dat de klandizie heel breed is. „Natuurlijk zijn we aantrekkelijk voor mensen met een kleine beurs. Dat spreekt vanzelf. Bij ons betaal je vaak minder dan de helft van wat je ergens anders voor een artikel kwijt bent. Maar we krijgen ook klanten die om heel andere redenen bij ons kopen. Uit milieuoogpunt bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk een ideale manier om verspilling tegen te gaan. En er is nog een groep”, grapt hij: „De mensen die al rijk zijn en nog rijker willen worden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer