Binnenland
Nabestaanden: meer veiligheid begint bij rederijen en watertaxi’s

Nabestaanden van het dodelijke scheepsongeval bij Terschelling waarderen dat de OVV in het rapport de betrokken bedrijven aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Ook vinden ze dat meer veiligheid op de Waddenzee begint bij de rederijen en watertaxi’s. Dat laat advocaat Nanne Greven van Keuning Letselschade Advocaten weten.

Greven staat samen met zijn collega Calle Dijkstra-Keuning de nabestaanden van het ongeval bij. De schipper en kapitein van de betrokken schepen worden door het Openbaar Ministerie (OM) vervolgd voor dood door schuld. De inhoudelijke behandeling van die zaak start in het eerste kwartaal van 2024.

Watertaxi Stormloper en snelboot Tiger kwamen in oktober 2022 met elkaar in botsing, mede omdat ze veel te hard voeren. De OVV meldt in het rapport dat Tiger 55 kilometer per uur voer en Stormloper bijna 30 kilometer per uur, terwijl er in het Schuitengat, de vaargeul waar het ongeluk plaatsvond, een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur geldt. Daarnaast was de communicatie tussen beide schepen niet duidelijk en hield de bemanning zich niet aan de geldende vaarregels.

De nabestaanden leggen volgens Greven de „primaire verantwoordelijkheid” voor een veiligere Waddenzee bij rederij Doeksen en watertaxibedrijf De Bazuin, de eigenaren van Stormloper en Tiger. Daarnaast moet de overheid een toezichthoudende rol spelen, vinden ze. De OVV concludeert in het rapport dat Rijkswaterstaat te weinig wettelijke middelen heeft om de snelheid van schepen te controleren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet weten de aanbevelingen te bestuderen en ermee aan de slag te gaan.

Bij het ongeluk kwamen drie mannen en een kind om het leven en raakten vier anderen gewond. Het lichaam van de 12-jarige jongen werd nooit gevonden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer