Binnenland

Consumentenbond: Facebook en Instagram misleiden gebruikers

De Consumentenbond dient samen met achttien zusterorganisaties uit andere Europese landen een klacht in tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Gebruikers daarvan kregen een maand geleden een keuzemenu te zien. Ze moeten zo’n 10 tot 13 euro per maand betalen voor een abonnement zonder reclames, of accepteren dat de sociale media persoonlijke gegevens verzamelen voor advertenties. Mensen die geen keuze hebben gemaakt, kunnen niet naar hun tijdlijn en blijven het keuzemenu zien.

ANP
30 November 2023 10:26Gewijzigd op 30 November 2023 10:39

Volgens de Consumentenbond is Meta „misleidend, oneerlijk en agressief”. Directeur Sandra Molenaar zegt dat het bedrijf doet „alsof er een keuze is tussen een betaalde en een gratis optie. Terwijl consumenten in de gratis variant in feite betalen met hun gegevens. Er zijn heel duidelijke gerechtelijke uitspraken die zeggen dat deze vorm van gegevensverwerking ook een vorm van betaling is. Daarnaast doet Meta alsof de gegevens van consumenten in de betaalde variant niet gebruikt worden, maar dat is ook niet waar. Meta verzamelt van die gebruikers nog steeds gegevens, maar het bedrijf zegt niet waar het die gegevens voor gebruikt.”

Dat gebruikers niet op Facebook en Instagram kunnen totdat ze een keuze hebben gemaakt, is volgens de Consumentenbond een vorm van agressie. „Daardoor voelen consumenten zich misschien gedwongen een keuze te maken die ze eigenlijk helemaal niet willen maken. Dat mag niet.” De Europese consumentenbonden stappen daarom naar de Europese toezichthouder voor consumentenrecht.

De Autoriteit Persoonsgegevens en de andere Europese toezichthouders voor privacy hadden al laten weten dat ze kritisch gaan kijken naar de verplichte keuze.

De Europese privacywaakhonden hadden Meta een maand geleden verboden om persoonlijke gegevens te verzamelen voor advertenties. Dat verbod geldt voor Nederland, de 26 andere EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby’s. Ook houden de platforms bij naar wat voor berichten en filmpjes mensen kijken. Zo weten de sites tot in detail waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen zo heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer