Economie
Consument niet blij met nieuwe doppen frisdrank en melk

„Onhandig. Ronduit irritant. Overbodig. Dit wordt een knoeiboel. Het is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat.” De reacties op de nieuwe plastic doppen van de melk- en frisdrankproducenten zijn niet mals.

Gert Janssen
16 November 2023 11:25
Aline van Noort schenkt voorzichtig melk in terwijl haar driejarige dochtertje Lynthe toekijkt. beeld VidiPhoto
Aline van Noort schenkt voorzichtig melk in terwijl haar driejarige dochtertje Lynthe toekijkt. beeld VidiPhoto

Coca-Cola was eind vorig jaar de trendsetter. Als eerste fabrikant bevestigde het bedrijf nieuwe doppen aan flessen cola, Fanta en Sprite die met een ring aan de opening blijven vastzitten. Het doel daarvan is het terugdringen van plastic afval. Vanaf 2024 wordt deze aanpak verplicht in heel Europa; een idee van voormalig eurocommissaris Frans Timmermans.

Natuur- en milieuorganisaties zijn positief. Consumenten vinden de wijzigingen veelal irritant. „Ik erger me er enorm aan”, vertelt Aline van Noort uit Opheusden. „Bij de melkpakken van De Zaanse Hoeve zit de dop in een soort schuin dakje aan de bovenkant. Als je melk in een glas schenkt, zakt de dop steeds terug en giet je de inhoud in de dop. Met steeds een enorme knoeiboel als gevolg.” Van het nieuwe beleid met betrekking tot plastic verpakkingen begrijpt ze weinig. „De logica is ver te zoeken. Plastic rietjes zijn vervangen door papier. Maar die zitten wel in een omhulsel van kunststof. Onze kleine Nine kreeg dat in haar keel en moest daarvoor naar het ziekenhuis.”

Haar man Johan is wat milder. „Op mijn bedrijf was ik altijd de doppen van de cola- en melkflessen kwijt. Het personeel ging daar nogal slordig mee om. En zonder dop kun je de flessen niet meer inleveren. Dus in dat soort gevallen is een vaste dop wel handig. Wat ik dan weer niet begrijp, is de overgang van McDonalds naar papieren rietjes in de bekers. Dat doet het bedrijf terwijl het deksel gewoon van plastic blijft. In mijn beleving heel gevaarlijk. Kleine kinderen kauwen op dat papier en slikken het in. Je kunt er op wachten dat het een keer mis gaat. Ik heb liever dat een vis plastic in z’n maag krijgt dan dat een kind stikt in papier.”

Kliederboel

Ook RD-lezer Henk Aalbers uit Ede is onaangenaam verrast over het nieuwe doppenbeleid. „Iedere keer als je een slok uit het flesje wilt nemen, zit die dop in je neus of tegen je kin en dat is erg irritant. Ik sloop de dop er als het even kan vanaf. Een tweede probleem is dat je de dop er snel scheef opdraait.

Vooral zijn kinderen hebben daar last van. „En ik zit vervolgens opgescheept met frisdrank zonder prik. En dan het inschenken: wat een kliederboel wordt het als je per ongeluk in de dop schenkt. Ik zou dit allemaal voor lief willen nemen als de maatregel zou helpen. Maar uit buitenlandse cijfers blijkt dat plastic flessen met statiegeld al voor meer dan 90 procent werden ingeleverd, inclusief dop. Deze maatregel is vrijwel nutteloos dus.”

Jumbo

Teun van Blijderveen, filiaalhouder van de filialen van Jumbo in Heteren en Zetten, bevestigt dat hij regelmatig klachten van zijn klanten krijgt over het nieuwe draaidoppenbeleid van de overheid. „Mensen vinden de nieuwe doppen onhandig. Voor mensen met artrose is het helemaal lastig. Frumona, Cristal Clear en Pepsi hebben vooralsnog normale schroefdoppen. Maar ik weet niet hoelang dat nog duurt.”

Een ander, minstens zo groot probleem volgens Van Blijderveen is het verplichte innemen van lege blikjes. In de praktijk werkt dat volgens hem niet. „Als enige land in Europa moeten wij ze inzamelen en doorsturen naar distributiecentra. Door de resten fris in de blikjes wordt de band plakkerig en loopt de machine vast. In het buitenland worden de blikjes direct door het apparaat verschroot. Dat werkt veel efficiënter. Bovendien gooit de jeugd lege frisdrankblikjes nog steeds weg. Jongeren lopen echt niet voor een paar dubbeltjes naar de supermarkt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer