Kerk & religie
Ds. De Raaf op symposium JBGG: We moeten de Bijbel uitleggen, uitleggen, uitleggen

Veel christelijke jongeren begrijpen minder van de Bijbel dan wordt aangenomen, meent ds. P.J. de Raaf. „Het betekent voor opvoeders en leidinggevenden uitleggen, uitleggen, uitleggen.”

Jan van Reenen
30 September 2023 08:58Gewijzigd op 2 October 2023 08:40
Achter het tafeltje ds. P.J. de Raaf. beeld Martin Droog
Achter het tafeltje ds. P.J. de Raaf. beeld Martin Droog

De predikant van de gereformeerde gemeente in Boskoop zei dit vrijdag tijdens het symposium ”Bijbel binnen bereik”. De bijeenkomst in Gouda was georganiseerd door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG). De opkomst was, met ongeveer driehonderd leidinggevenden, bijzonder hoog.

Het symposium wilde leidinggevenden helpen bij het begrijpen en doorgeven van Gods Woord. Het gaf ook de gelegenheid tot het bekendmaken van de jeugdwerkactie ”Bijbel binnen bereik”, die begin december daadwerkelijk van start gaat. De opbrengst is bestemd voor Evangelisatie Gereformeerde Gemeenten (EVGG), Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) en de JBGG, die het geld alle drie besteden aan dingen die met de Bijbel te maken hebben. De JBGG gaat inzetten op podcasts en video’s voor jongeren om de Bijbel te begrijpen en op training van leidinggevenden met hetzelfde doel.

Aangrijpend

Het programma startte met workshops. Ds. De Raaf, hoofdredacteur van het jongerenblad Daniël, liet 1 Petrus 1:3-9 lezen en vroeg de deelnemers naar de moeilijkheden in de tekst. Die werden benoemd: er staan niet alleen moeilijke woorden en lange zinnen in, maar ook woorden die niet meer gebruikt worden. Als voorbeelden van woorden die jongeren niet zo gemakkelijk herkennen kwamen onder andere naar voren ”kostelijk”, ”beproefd” en ”heerlijkheid”.

De predikant zei dat hij ervan was geschrokken hoe weinig jongeren van de Bijbel wisten toen hij onlangs met een aantal van hen uit Gods Woord las. „Het is aangrijpend. Het betekent dat een deel van de Bijbel voor hen gesloten is. We hebben een taak: uitleggen, uitleggen, uitleggen.”

Hij constateert dat er best wel meditatieve boeken uitkomen over geschiedenissen in de Bijbel, maar niet zo veel over boeken als Romeinen en Galaten. „Laten wij die Bijbelboeken niet vaak ongelezen”, vroeg hij zich af. „Het kan niet anders dan leiden tot schade.”

Ds. De Raaf zei verder: „Sinds ik een smartphone heb, waarop berichtjes binnenkomen, merk ik dat het vermogen om me te concentreren is achteruitgegaan.”

De predikant pleitte ervoor om moeilijke woorden goed uit te leggen, maar niet te veel tegelijk. „Kies je focus. Doseer en kom er aan het einde nog eens op terug.” Versimpelen is volgens hem niet de manier. „„We kunnen wel steeds kortere zinnen maken, maar als je niet oppast, raak je de inhoud kwijt. Het taalgebruik in de Bijbel is soms gecompliceerd.”

Onfeilbaar

Ds. J.B. Huisman van de gereformeerde gemeente in Ede bracht een ander probleem onder jongeren ter sprake: kan de Schrift zichzelf tegenspreken? Hij noemde Genesis 15:13 en Exodus 12:40, die elkaar lijken tegen te spreken. De vraag is of de tijd in Egypte 400 of 430 jaar geweest is. Ds. Huisman: „430 Jaar is het precieze getal, 400 jaar is afgerond. De Bijbel is geen wiskundig boek.”

Ook 2 Samuël 24:13 en 2 Kronieken 21:12 lijken elkaar met elkaar in tegenspraak. Ds. Huisman: „De kwestie is of er drie of zeven jaar hongersnood zou komen. Bij goed lezen merk je dat er al drie jaar hongersnood geweest was en dat de volkstelling in het vierde jaar gehouden werd. Dan blijven er nog drie jaar van hongersnood over.”

De Edese predikant erkende dat er ook teksten zijn waarvoor geen „oplossing” voorhanden is. Als voorbeeld noemde hij Mattheüs 27:9, waar de profeet Jeremia genoemd wordt, terwijl de voorzegging in Zacharia staat. Ds. Huisman stelde dat Calvijn verklaarde dat hier is „misgetast” en dat misschien de verkeerde profeet is overgeschreven. „We moeten hierover wel praten met jongeren als het uitkomt, maar we moeten het niet gaan opzoeken. Laten we eraan vasthouden dat Gods Woord onfeilbaar is en laten we daarvoor buigen. De Bijbelse boodschap is dat er genade is voor de grootste van de zondaren.”

Gevoel

Tijdens het plenaire gedeelte hield Evert Barten, directeur van de JBGG, een toespraak over de Bijbel. Hij gaf aan dat de Bijbel gezag heeft. „Je mag als leidinggevende eisen van de jongeren dat ze met eerbied spreken over Gods Woord.”

Een tweede punt dat hij maakte, ging over het gevoel. „Laat als leidinggevende je gevoel meespelen en laat jongeren merken dat het Woord je raakt. Probeer hen er ook van bewust te maken dat hun gevoel niet maatgevend is bij de boodschap van het Woord. Ook al voelt iemand zich niet zondig, hij of zij is het wel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer