OpinieCommentaar
Overheid kan winkels met problemen niet redden

Wat is er toch aan de hand in de winkelstraten? Winkels als BCC en Big Bazar zijn inmiddels failliet verklaard en het is niet uitgesloten dat er nog meer winkelbedrijven omvallen. Daarnaast berichtte Het Financieele Dagblad deze week over ondernemers die vastlopen omdat ze de belastingschuld die is opgebouwd in coronatijd niet kunnen terugbetalen. De schuld van deze problemen op de overheid schuiven is niet terecht en ook niet helpend.

Hoofdredactie
BCC is failliet. beeld ANP
BCC is failliet. beeld ANP

Al jaren is er door experts gewaarschuwd dat de winkelstraten een kaalslag te wachten staat. Consumenten kiezen steeds vaker voor een onlineaankoop; een product wordt in de fysieke winkel hooguit alleen nog even bekeken.

Tijdens de coronalockdowns werden consumenten helemaal richting het internet geduwd en nu de economie weer open is, lijkt de loop er niet overal meer in te komen. Ook ondernemers voor wie de nering op zich wel lonend is, hoor je klagen. De overheid is inmiddels begonnen de achterstallige belasting op te eisen of de te veel uitbetaalde coronasteun terug te vorderen.

Hoe begrijpelijk de reactie op zich ook is en hoe triest het is dat ondernemers in de problemen raken, de klacht richting Den Haag is niet terecht. De overheid heeft tijdens de coronacrisis een vangnet geboden, maar kan niet alle financiële problemen oplossen met belastinggeld.

De strijd die tal van fysieke winkels al jaren voeren met het internet is ook niet iets wat ondernemers als een soort natuurramp overkomt. Winkels die zich op diverse terreinen onderscheiden van het onlinewinkelbedrijf scoren vaak goed met hun aanpak. De klant wil tegenwoordig meerwaarde ervaren in een fysieke winkel. Wat levert het op als je in plaats van via het web iets gaat kopen in een winkel? En waarom zou je een reis boeken in een reisbureau als je op internet vaak nog goedkoper terechtkunt?

Service, hulp bij het kiezen, aanbieden van vergelijkingen en het geven van uitleg: het zijn zaken die online veel moeilijker geboden kunnen worden dan fysiek. Winkels die in het internettijdperk willen overleven, zullen hier op moeten letten.

De consument kan trouwens ook wat doen. Als je wilt dat er in het dorp een boekhandel blijft, dan moet je de boeken dus dáár kopen en niet online. Overigens, voor sommige fysieke winkels is ook een goede website van groot belang. Daar kun je spullen bestellen die je in de winkel kunt ophalen. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: gemak voor de consument en inkomsten voor de lokale ondernemer.

Veranderingen horen bij het winkelbedrijf. Bakkers en slagers moesten zich ooit specialiseren om de strijd met de supermarkten aan te kunnen. Ook nu zullen winkels op veranderde behoeftes moeten inspelen als ze willen overleven. Alleen naar de overheid kijken en daar alle verantwoordelijkheid neerleggen, biedt in ons economische systeem geen oplossing.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Meer over
Commentaar

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer