Burgemeester Sadiq Khan van Londen heeft de forse uitbreiding van de milieuzone in de Britse hoofdstad verdedigd na aanhoudende kritiek van mensen die in en rond het gebied wonen. Schone lucht is „een recht en geen privilege”, zei hij tegen Britse media.
De zone gold eerst alleen voor de meest centrale stadsdelen, maar is dinsdag uitgebreid naar vrijwel heel Londen. Bestuurders van de meest vervuilende auto’s moeten per dag een toeslag van 12,50 pond (circa 14,60 euro) betalen. Khan spreekt van een „moeilijke maar cruciale beslissing”, omdat de luchtvervuiling in Londen jaarlijks duizenden sterfgevallen en ziektes veroorzaakt.
Het aantal inwoners in de zogeheten ultralage-emissiezone stijgt door de uitbreiding van 4 naar 9 miljoen. Critici stellen dat de kosten van het dagelijks leven al genoeg zijn gestegen en dat met de maatregel vooral geld wordt binnengehaald. Zij benadrukken dat niet iedereen een schonere auto kan kopen. Ook zeggen zij dat het openbaar vervoer niet in heel Londen goed geregeld is en dus niet altijd een alternatief is.
Volgens de burgemeester voldoet 90 procent van de auto’s in het nieuwe gedeelte van de milieuzone al aan de eisen. Hij heeft een sloopregeling opgezet om de andere autobezitters tegemoet te komen. Dit miljoenenfonds keert vergoedingen tot 10.000 pond uit. Voor een gewone personenauto is de compensatie maximaal 2000 pond.
Vijf lokale besturen, geleid door de Conservatieve Partij, hadden geprobeerd de uitbreiding via de rechter tegen te houden, maar die bepaalde dat de burgemeester met zijn controversiële plannen kon doorgaan. Khan zou naar verluidt ook binnen zijn eigen partij Labour kritiek hebben gehad op zijn plannen na een lokale verkiezingsnederlaag voor de partij, ook van leider Keir Starmer.