De Fremantle Highway, het schip dat dinsdag in brand vloog nabij Ameland, blijkt bijna 500 elektrische auto’s aan boord te vervoeren.
Dat meldde de Japanse rederij K Line, de charteraar van het schip. Eerst was sprake van 25 elektrische voertuigen aan boord.
Het totaalaantal auto’s aan boord was eerder ook al onduidelijk. Dat blijken er 3783 te zijn. Eerder zou het nog gaan om 2857 voertuigen. De kustwacht kon het nieuwe aantal van bijna 3800 niet bevestigen.
Bloomberg meldde eerder dat het in ieder geval gaat om driehonderd Mercedes-Benz-wagens. Daarnaast zouden enkele honderden BMW’s en MINI’s aan boord zijn.
Een woordvoerder van K Line in het Verenigd Koninkrijk kon weinig informatie geven over de exacte lading van de Fremantle Highway. Hij verklaarde dat er vertrouwelijkheidsafspraken zijn met autobedrijven over de aantallen auto’s aan boord.
Verzekeraar Allianz meldde vorige maand dat branden op schepen een groot veiligheidsprobleem voor de scheepvaart zijn. Zo gingen vorig jaar acht schepen verloren en werden ruim tweehonderd incidenten gerapporteerd, het hoogste aantal in tien jaar tijd. De oorzaak ligt volgens Allianz onder meer bij een toename van het aantal verscheepte goederen met batterijen, waaronder elektrische auto’s.
Een nieuwe noodverbinding met de Fremantle Highway moet voorkomen dat het op vaarroutes in de Noordzee terechtkomt. De connectie van het vrachtschip met sleepboot Fairplay 30 is volgens de kustwacht sterker dan een eerdere verbinding met een ander schip. Donderdag dreef het brandende vaartuig gecontroleerd op de wind en de stroming naar het westen. Toen aan het eind van de dag de stroming naar het oosten draaide, werd geprobeerd het brandende schip eveneens in die richting te sturen. Doordat echter ook de windrichting veranderde, is dat plan bijgesteld. De Fairplay 30 houdt het schip nu op zijn plek, tussen de vaarroutes in, zo’n 17 kilometer ten noorden van Terschelling.
Het schip brandt nog altijd, maar het vuur is wel minder heftig. Het kustwachtvliegtuig kijkt met warmtecamera’s hoe de situatie aan boord zich ontwikkelt en of mensen bijvoorbeeld aan boord kunnen. „De omstandigheden zijn daarvoor nu nog niet gunstig genoeg”, zegt de woordvoerster.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) verleent bijstand bij het onderzoek naar de brand op het vrachtschip Fremantle Highway. Vooralsnog richt de OVV zich op de rol van de bemanningsleden.
Volgens de OVV leiden Panamese autoriteiten het onderzoek, omdat het schip vaart onder de vlag van dat land. De raad heeft een formeel verzoek vanuit Panama ontvangen om bijstand te verlenen in het onderzoek. Die ondersteuning bestaat uit het spreken met bemanningsleden. Een van de opvarenden is omgekomen bij de brand.