Pilotenechtpaar verruilt KLM voor MAF: „In Kenia heeft ons werk meer impact”
Nu vliegen ze nog allebei voor KLM, maar binnenkort wordt het luchtruim boven Kenia het werkgebied van Joost en Ruth de Wit. Het pilotenechtpaar gaat daar voor de christelijke hulporganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF) aan de slag.
Tot 1 augustus vliegen de twee nog voor KLM. Daarna zeggen ze hun baan op en vertrekken halverwege september met hun twee kinderen –Naud (9) en Annemijn (6)– naar Kenia, liet MAF deze week weten. Joost: „Veel KLM-collega’s zijn verbaasd en vragen zich af waarom we twee vaste banen bij een mooie werkgever vaarwel zeggen om ons in zo’n onzeker avontuur te storten.”
Leiden
De 42-jarige Ruth, geboren in Amsterdam, en Joost, 47 jaar en geboren in Valkenswaard, hebben allebei een vaste baan bij KLM als ze in 2008 vijf dagen lang op een Fokker 70 bij elkaar worden ingedeeld. Joost is gezagvoerder en Ruth copiloot.
Ze ontdekken dat ze naast hun passie voor vliegen nog iets anders gemeen hebben: ze wonen allebei in Leiden. Gaandeweg, terwijl de dagen vorderen en ze samen met hun passagiers naar verschillende Europese steden vliegen, wordt het steeds leuker. „Ik merkte dat ik ’s ochtends bij het ontbijt, vlak voordat de werkdag zou beginnen, er al naar uitkeek om hem weer te zien”, herinnert Ruth zich.
Dat is wederzijds. Een aantal jaren later, in 2012, trouwen Ruth en Joost. Hun twee kinderen Naud en Annemijn worden in 2014 en 2016 geboren. Joost is inmiddels gezagvoerder op een Boeing 737 en Ruth copiloot op een Boeing 777 en 787. Overigens zijn Ruth en Joost de afgelopen jaren nauwelijks bij elkaar ingedeeld geweest, hooguit tien keer in de 37 dienstjaren die ze er voor de KLM gezamenlijk op hebben zitten.
Onder de indruk
Drie jaar geleden komt Ruth een bericht in de media tegen van de eerste vrouw die een opleiding volgt tot bushpiloot op Teuge. In 2010 is in Teuge de vliegschool Mission Aviation Training Centre (MATC) gestart, gespecialiseerd in bushvliegen; vliegen met kleine eenmotorige propellervliegtuigen in gebieden zonder verkeersleiding en zonder verharde landingsbanen. MATC is gelieerd aan MAF en de enige ”bushvliegerschool” van Europa.
Ruth, die opgroeide met het christelijk geloof, en Joost, die niet lang geleden christen werd, raken na het lezen van het verhaal van deze vrouwelijke studente gefascineerd en brengen een bezoek aan MAF. Ze horen haar verhaal aan en zijn onder de indruk.
Radicaal besluit
Bijna een halfjaar later nemen Joost en Ruth een radicale beslissing, aldus MAF in het persbericht dat ze deze week verspreidde. Ze zeggen hun vaste banen op als verkeersvlieger en gaan voor onbepaalde tijd werken voor MAF. Het is een onbetaalde baan; de komende maanden en jaren gaan ze op zoek naar een groep mensen die hen financieel wil onderhouden. „We voelen het als onze roeping om deze stap te zetten en hebben het gevoel dat we dit werk moeten doen.”
Het tweetal gaat nu met hun expertise afgelegen gemeenschappen in Afrika helpen. „Daar hebben ze ons nog meer nodig, en heeft ons werk impact, meer nog dan in Nederland”, legt Joost uit.
Giraffes
Momenteel volgen Ruth en Joost extra vlieglessen bij de vliegschool MATC. Niet om nog aan extra vlieguren te komen –Ruth heeft er circa 7000 en Joost 10.000– maar vooral om over specifieke vaardigheden voor bushvliegers te beschikken. Bijvoorbeeld heel laag overvliegen om te inspecteren of er geen mensen, geiten, brommers of bijvoorbeeld giraffes op de landingsbaan staan.
In Duitsland volgden ze via de vliegschool al verschillende trainingskampen om andere specifieke kanten van het bushvliegen onder de knie te krijgen. Bijvoorbeeld ”ridge flying”, waarbij bergketens worden gevolgd, of het leren maken van ”canyon turns”, waarbij een radicale draai moet worden gemaakt om wanneer dat nodig is uit een smal dal in berggebieden te kunnen ontsnappen.
Avontuur
Bij de KLM vlogen ze over bergen heen, straks vliegen ze ertussendoor. Het wordt vliegtechnisch compleet anders, aldus MAF. Het voornaamste verschil is dat ze meer op hun eigen ervaring en inzicht moeten vertrouwen en dat ze een kleiner team van specialisten dan bij de KLM tot hun beschikking hebben.
Ze zullen ook niet meer samen vliegen; de bushvliegtuigen ––in hun geval een Cessna 208 Caravan– worden gevlogen zonder copiloot. Ruth: „Vanaf halverwege september gaan we –met al onze vliegervaring en met de voorbereiding die we nu krijgen– een volledig nieuwe uitdaging en een nieuw avontuur aan.” Het echtpaar is lid van de evangelische gemeente GODcentre in Voorschoten.
MAF heeft 120 vliegtuigen verspreid over de hele wereld en verzorgt luchttransporten voor gemeenschappen die over de weg of zelfs over water nauwelijks bereikbaar zijn. Verder werkt de organisatie voor meer dan duizend hulporganisaties die opereren in crisisgebieden. Daaronder de Verenigde Naties en ook ZOA, Worldvision, Medair en Tearfund.