Pro Life verandert van naam. Per 1 september heet de organisatie ”De christelijke zorgverzekeraar”. „We doen meer dan het leven beschermen.”
Op declaratieformulieren, brieven en de website van de verzekeraar prijkt per 1 september niet langer de naam Pro Life. Klanten krijgen vanaf deze dinsdag een brief op de mat met een toelichting op het besluit.
„We vinden een andere naam gepaster, omdat wij meer doen dan het leven beschermen”, licht directeur Jos Leijenhorst toe. „Daarom vroegen we ons een paar jaar geleden al af of een andere naam beter zou zijn.”
Dat de naamsverandering pas over vijf maanden ingaat, is bedoeld om mensen aan het idee te laten wennen en om oude materialen, zoals briefpapier, eerst op te maken, verklaart de directeur.
Het verdwijnen van de naam Pro Life heeft volgens Leijenhorst niets te maken met een andere kijk op abortus en euthanasie. „We blijven opkomen voor de beschermwaardigheid van het leven.”
Ook hangt de naamswijziging volgens hem niet samen met het verdwijnen van de zogeheten schone polis, al was dit wel reden om versneld van naam te veranderen. Sinds 1 januari vergoedt de verzekeraar ook abortus, euthanasie en geslachtsveranderende operaties. Critici vroegen zich destijds af in hoeverre Pro Life nog voor het leven was.
Vanwaar de nieuwe naam ”De christelijke zorgverzekeraar”?
„Het is duidelijker. We willen herkenbaar blijven als christelijke zorgverzekeraar die geloof, zorg en gezondheid samenbrengt.”
Waaruit blijkt jullie christelijke identiteit?
„We bieden toegang tot christelijke zorg en we organiseren symposia rond christelijke zorgthema’s, zoals de toekomst van de zorg. Klanten kunnen terecht bij een onafhankelijke vertrouwensarts en onze programmamanager dr. Roy Kloet buigt zich over medisch-ethische vraagstukken. Daarnaast bieden we cursussen zoals ”Geloof en gezondheid”, ”Ouder worden” en ”Sterke relaties”.”
Het verdwijnen van de schone polis was bij veel mensen tegen het zere been. Heeft dat besluit jullie veel leden gekost?
„Op dit moment zijn 111.000 verzekerden bij ons aangesloten, 9000 minder dan vorig jaar. Of dat mee- of tegenviel? Allebei, want we wisten niet goed wat we konden verwachten. Het is de eerste keer dat we zijn gekrompen. We zijn dankbaar dat het merendeel van onze klanten het vertrouwen in ons is blijven houden.”
Hebben jullie veel last van Care4Life en Zorg voor leven, concurrenten die claimen levensbeëindigende ingrepen niet te vergoeden?
„Nee. We zien dat een heel beperkt aantal mensen is overgestapt naar Eucare, de moederorganisatie van Care4life en Zorg voor leven. Overigens zijn we de meeste klanten kwijtgeraakt om financiële redenen. Wij kunnen zien dat zij hebben gekozen voor een goedkopere polis, met beperkende voorwaarden.”
Zijn er ook klanten die, na zich eerder uit protest te hebben uitgeschreven, weer klant bij jullie zijn geworden?
„Jazeker. Ik begrijp goed dat mensen in eerste instantie verontwaardigd waren toen ze over de verandering lazen. Onze eerste brief heeft sommige mensen op het verkeerde been gezet. We hebben toen te weinig uitleg gegeven en hebben het waarom niet voor iedereen voldoende duidelijk gemaakt.
Nadien hebben we van alles gedaan om onze beweegredenen toe te lichten. Zo hebben we informatieavonden georganiseerd en extra brieven met uitleg verstuurd. Ik denk dat veel mensen daardoor begrip hebben gekregen voor onze werkwijze. En dat ze begrijpen dat we niet anders zijn gaan denken.”
Volgens de nieuwe polis vergoeden jullie ook abortus en euthanasie. Krijgen jullie sinds de poliswijziging meer declaratieverzoeken voor deze ingrepen?
„Dat weet ik niet. Al verwacht ik het niet. Mensen die voor ons kiezen, kennen onze standpunten en zullen zich daarin herkennen.
Over een jaar zouden we daar meer over kunnen zeggen, als we alle gegevens hebben verzameld en bekeken. Probleem is dat de declaratiecode voor abortus dezelfde is als die voor een miskraam. Als we die twee willen onderscheiden, zouden we alle klanten die voor zo’n behandeling hebben gekozen, moeten nabellen. Dat gaan we niet doen.”
Verwachten jullie dat de naamsverandering klanten gaat kosten?
„Nee. We hebben een aantal klanten betrokken bij onze plannen en merkten dat de nieuwe naam hun vertrouwen geeft. Mensen reageren er positief op en vinden het een eenvoudige en herkenbare naam.
Het is een naam die duidelijk laat zien waar we voor staan. We zijn blij dat moederconcern Zilveren Kruis ons daar de ruimte voor geeft.”