TikTok biedt vanaf volgende week een speciale timer die de app na zestig minuten vergrendelt. Op die manier wil het videoplatform de schermtijd van jongeren beperken.
Wat is nieuw?
TikTokkende tieners kunnen nog maar een uur per dag video’s bekijken. Een speciale timer vergrendelt de app na zestig minuten. Verder kijken kan pas nadat de gebruiker een pincode heeft ingevoerd. De maatregel geldt alleen voor jongeren tot 18 jaar.
Waarom een timer?
Met de aanpassing wil het sociale medium tegemoetkomen aan kritiek dat TikTok voor jongeren te verslavend is. Door de waarschuwing moet de gebruiker actief de keuze maken om verder te kijken.
Dus de maatregel bestaat uit niet meer dan even een pincode intikken en dan weer door?
De melding is vooral bedoeld om een tiener bewust te maken van zijn schermtijd. Nadat hij de pincode intikt, kan de gebruiker weer verdergaan met het bekijken van video’s.
Als een jongere de melding wegklikt, krijgt hij een verzoek de melding in te stellen voor 100 minuten. Ook stuurt TikTok iedereen een weekoverzicht van het appgebruik.
Ouders die de melding op de telefoon van hun kinderen onvoldoende vinden, kunnen zelf een gekoppeld TikTok-profiel aanmaken door middel van de optie ”family pairing”. Deze functie is al sinds 2020 beschikbaar.
De jongere scant eenmalig de QR-code op de telefoon van de ouder om hiervoor toestemming te geven. Daarmee krijgen opvoeders inzage in de tijd die hun kinderen aan dit platform besteden, maar ook de mogelijkheid om zelf een timer voor ze in te stellen.
De zogenoemde restricted modus voorkomt dat tieners snel uitloggen en weer inloggen op een –al dan niet anoniem– account, om zo alsnog verder te kunnen kijken.
Hoe veel uur zitten tieners gemiddeld op TikTok?
Gemiddeld zit een gebruiker 89 minuten per dag op TikTok. Dat is krap anderhalf uur, verspreid over negentien momenten per dag. De gemiddelde TikTokker is tussen de 6 en 24 jaar oud.
Wat maakt TikTok zo verslavend?
Het algoritme van TikTok zorgt ervoor dat de gebruiker content te zien krijgt op basis van interesse.
Andere sociale media werken ook met algoritmes, maar TikTok gebruikt een slimme variant, die op basis van vier gegevens de interesse van de gebruiker volgt: wat iemand kijkt, deelt, leuk vindt en volgt. Ook het aantal bekeken secondes wordt meegenomen om de gebruiker vervolgens van nieuwe content te voorzien.
Als een tiener bijvoorbeeld geïnteresseerd is in bakken, dan komen er steeds video’s van taarten voorbij. Dit heet ook wel filterbubbel.
Als het om mentale problemen gaat kan dit gevaarlijk zijn: de TikTokker zoekt herkenning, bekijkt video’s erover en krijgt in het ergste geval steeds vaker beelden te zien over eetstoornissen of zelfbeschadiging.
Marketeers kunnen daar vervolgens op inspelen met reclamevideo’s die tussendoor worden getoond. Eenmaal in de bubbel, is het lastig om daar weer uit te komen.
Om deze reden is het ook mogelijk als ouder de zoekmogelijkheid van je kind uit te schakelen.