Economie

Consumentenbond: klanten ergeren zich aan verkapte prijsstijging

Consumenten ergeren zich eraan dat ze voor sommige producten meer betalen terwijl ze er minder van krijgen. De Consumentenbond kreeg hierover negenhonderd meldingen en roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn over wat de bond verkapte prijsverhogingen noemt.

ANP
28 February 2023 07:56Gewijzigd op 1 March 2023 09:39
beeld AFP, Lionel Bonaventure
beeld AFP, Lionel Bonaventure

De bond kreeg de meeste meldingen over de siroop van Karvan Cévitam. Daarnaast werd ook geklaagd over Gouda’s Glorie en koffiepads van de Hema.

Het laat volgens de Consumentenbond zien dat kopers deze gang van zaken oneerlijk vinden. „Als er extra inhoud in een verpakking zit, zetten fabrikanten dit wel groot op de verpakking. Dus ook bij een verminderde inhoud zouden fabrikanten iets op de verpakking moeten zetten”, aldus de directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar. De bond wil dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) deze werkwijze gaat toetsen.

Als verklaring voor de „verkapte prijsstijging” noemen fabrikanten onder meer stijgende kosten voor energie, transport en de prijsstijging van grondstoffen. „Voor vragen over de prijs hullen fabrikanten zich in stilzwijgen en verwijzen ze naar de supermarkten”, aldus de Consumentenbond.

De ACM laat weten in gesprek te gaan met de Consumentenbond om er achter te komen of er sprake is van oneerlijke handelspraktijken. „Er zijn allerlei omstandigheden waardoor het in sommige gevallen wel als oneerlijk bestempeld kan worden, maar in andere gevallen niet. Dat zullen wij moeten uitzoeken, daar kan ik nu nog geen antwoord op geven”, aldus een woordvoerster van de toezichthouder.

Het CBL, brancheorganisatie van supermarkten, stelt dat supers voldoen aan de wettelijke eisen. „Vooropstaat dat de consument over de juiste en actuele informatie over een product moet beschikken. Daarom moet de consumentenprijs goed en duidelijk vermeld zijn op het schap of in de webshop en de prijs per liter/kg ook. Ook moet duidelijk zijn wat en hoeveel de consument koopt. Het is dus zaak dat de consument goed geïnformeerd blijft en dat minimaal in de wettelijke vereisten voor etiketinformatie wordt voorzien”, reageert een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Dat de inhoud en samenstelling van een product kan veranderen heeft volgens hem verschillende redenen. „Bijvoorbeeld de beschikbaarheid van producten of ingrediënten. Maar ook zaken als het aanpassen van de productsamenstelling of portiegrootte van een product in het kader van het bevorderen van de gezondheid. Denk aan minder vet, suiker, zout en/of calorieën.”

Het CBL stelt ook dat het veranderen van de inhoud/samenstelling van een product niets nieuws is. „Het gebeurt momenteel niet meer of minder.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer