Bouw imposante sluis Terneuzen trekt bekijks
De imposante nieuwe zeesluis die in Terneuzen wordt gebouwd, krijgt steeds meer vorm. Inmiddels zijn de deuren en bruggen ingevaren.
Het zijn gevaarten van duizenden tonnen, de deuren en bruggen waarmee de Nieuwe Sluis Terneuzen onlangs werd uitgerust. Sinds 25 januari werden vier deuren van elk 26 meter hoog, 62 meter breed en 9 meter diep ingevaren in het kunstwerk in aanbouw. Ook twee bruggen van elk 86 meter lang, 17 meter breed en 15 meter hoog staan inmiddels op hun plaats.
De precisieoperatie was een belangrijk moment in de realisatie van de Nieuwe Sluis. „Eind vorig jaar is al het betonwerk afgerond”, vertelt Harm Verbeek, omgevingsmanager van het project. „De sluiskolk ligt er, maar de bewegende onderdelen ontbraken nog. De deuren, elk 2100 ton zwaar, en de bruggen van elk 1540 ton liggen er nu, maar ze moeten nog worden gemonteerd en getest. Ook moeten de vier deuren, die onderaan wieltjes hebben, nog worden aangesloten op een boven- en onderrolwagen.”
Vijf voetbalvelden
Volgens de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, die opdracht gaf tot de bouw van de reusachtige, vier tot vijf voetbalvelden grote zeesluis, was vooral het moment dat de deuren bij het invaren moesten worden gekanteld, spannend.
De deuren werden in horizontale stand op een drijvend ponton aangevoerd, maar moesten op zeker moment rechtop worden gezet. Dat gebeurde met behulp van een hijsbok. Daarna werd de deur drijvend in de deurkas gevaren en geïnstalleerd.
Door de komst van de nieuwe zeesluis –een van ’s werelds grootste– kunnen straks de allergrootste zeeschepen via de Westerschelde het Kanaal van Gent naar Terneuzen opvaren richting de haven van Gent en verder naar Frankrijk.
Het project loopt wel vertraging op en wordt fors duurder dan begroot. De zeesluis moest 23 maart dit jaar klaar zijn, maar die datum wordt niet gehaald.
„We zijn nog niet zo ver dat we al kunnen zeggen wanneer we dan wél klaar zullen zijn”, zegt Verbeek. „We wachten nadere mededelingen af van de verantwoordelijke ministers in Vlaanderen en Nederland.”
Intussen is afgelopen maand ook een tijdelijke brug voor wegverkeer aangelegd over de sluiskolk. Om de noordzijde van het sluizencomplex vrij te kunnen maken voor verdere werkzaamheden, zoals het verhogen van de primaire waterkering (frontmuur) ter plaatse, moest het verkeer anders worden georganiseerd.
Veel bekijks
Het invaren van de sluisdeuren en bruggen trok veel bekijks in Terneuzen. Niet verwonderlijk, de grote onderdelen springen in het oog.
Qua omvang is het sluisproject vergelijkbaar met legendarische Zeeuwse infrastructurele projecten uit het verleden, zoals de bouw van de Westerscheldetunnel en de stormvloedkering in de Oosterschelde. De aanlegkosten bedragen inmiddels meer dan een miljard euro. De sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal en wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep.