Economie
Inflatie doet zuivelreus FrieslandCampina pijn

Het coöperatieve zuivelconcern FrieslandCampina heeft in 2022 fors geprofiteerd van de opleving van de markt na de coronapandemie. Dit jaar zal de verminderde koopkracht van consumenten echter extra pijn doen.

Zuivelconcern FrieslandCampina heeft afgelopen jaar meer omzet en winst behaald. beeld FrieslandCampina
Zuivelconcern FrieslandCampina heeft afgelopen jaar meer omzet en winst behaald. beeld FrieslandCampina

De zuivelreus zag zijn netto-omzet vorig jaar met 22,4 procent stijgen naar 14,1 miljard euro. De nettowinst pakte met 712 miljoen euro 70 procent hoger uit dan in 2021.

In het vierde kwartaal is de situatie op de zuivelmarkt echter ongunstiger geworden. FrieslandCampina verwacht daarvan een „significant” negatieve impact op de winstgevendheid in de eerste helft van 2023. De verminderde koopkracht van consumenten zal in veel markten leiden tot lagere verkopen.

De kleine 10.000 aangesloten melkveehouderijen ontvingen vorig jaar voor de geleverde boerderijmelk een historisch hoge zogeheten prestatieprijs van 58,69 euro per 100 kilo. In 2021 was dat 39,88 euro. In deze bedragen zijn de rente op ledenobligaties en een toevoeging aan de algemene reserve meegeteld. De melkprijs, dat is het bedrag dat boeren feitelijk krijgen uitbetaald, steeg (inclusief diverse toeslagen) van 39,23 naar 57,35 euro.

Topman Hein Schumacher, die in mei overstapt naar Unilever, sprak dinsdag van „wederom een bijzonder jaar”. Hij verwees naar het loslaten van de coronamaatregelen, het stikstofdebat, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis „en vooral de hoge inflatie die iedereen in de keten, zowel producenten, retailers als consumenten, hard heeft geraakt.”

Vooral door de inflatie stonden de resultaten van de consumentenactiviteiten van FrieslandCampina onder druk. „We waren niet in staat de enorme kostenstijginen volledig aan onze klanten door te berekenen”, aldus Schumacher. Op andere markten wist de zuivelreus dat echter meer dan goed te maken. FrieslandCampina profiteerde van de opleving van markten na de coronapandemie. De poot Ingredients zag de vraag naar ingrediënten voor kinder- en volwassenvoeding toenemen en de tak Specialised Nutrition profiteerde van betere verkopen in China.

Duurzaamheid

FrieslandCampina stak opnieuw meer energie in verduurzaming, waaronder het recyclebaar maken van verpakkingen en vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Samen met de aangesloten veehouders heeft het bedrijf proeven lopen op het gebied van aangepast veevoer en circulaire stalsystemen om die uitstoot nog verder terug te dringen.

„Maar we zijn er nog niet en zullen naar verwachting tot 2030 meer dan 1,5 miljard euro extra in duurzaamheid investeren”, verklaarde Schumacher.

FrieslandCampina streeft bij de melkverwerking en transport naar 63 procent minder uitstoot van broeikasgas in 2030 ten opzichte van 2015. Op de boerderijen moet die uitstoot met 33 procent omlaag en bij toeleveranciers met 43 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer