Postzegels verkopen in december voor het goede doel: in veel reformatorische kerken is het een bekende actie. Vijf vragen aan de Katwijkse vrijwilliger Jan Scholten.
Vrijwilligers bezorgden afgelopen zaterdag 7600 kerstkaarten in Katwijkse brievenbussen. De actie in Katwijk, georganiseerd door de hervormde gemeente, bestaat dit jaar 25 jaar. Coördinator Jan Scholten was vanaf het begin erbij betrokken. „Het is een waardevolle actie, waarin je in een korte periode veel geld ophaalt voor het mooie doel: het jeugdwerk van het Hervormd Gereformeerd Jeugdverband (HGJV).”
Wat houdt de actie in?
„Katwijkers kochten vorige week bij het HGJV een stickervel met daarop tien HGJV-kerstzegels. Deze zegels plakken ze op de kerstkaarten, die ze binnen Katwijk willen versturen. Hierna kunnen ze de kerstkaarten inleveren op verschillende locaties in speciale bussen. Vrijwilligers sorteerden vorige week woensdag en donderdag de kaarten en bezorgden ze zaterdag. De verkoop van de zegels brengt geld op.”
Zijn de zegels in de voorgaande jaren even duur gebleven?
„Dit jaar kostten tien zegels 4,50 euro. Toen we in 1997 begonnen, waren ze, gerekend in guldens, 0,40 cent per stuk. In het jaar 2000 verhoogden we dit bedrag naar 0,20 eurocent. In de daaropvolgende jaren hebben we dat bedrag opnieuw regelmatig verhoogd. We wilden concurreren met de officiële postbezorgers, destijds de PTT, en nu Post NL. Als zij de prijs van zegels verhoogden, deden wij dat ook.”
Is de opbrengst vergelijkbaar met voorgaande jaren?
„Dit jaar is de opbrengst rond de 3400 euro. Dat betekent dat we ongeveer 7600 zegels hebben verkocht. Dit is minder dan voorgaande jaren. Dat komt omdat steeds meer mensen een kerstwens digitaal versturen. Tien jaar geleden lag de opbrengst tussen de 5000 en 6000 euro.”
Is de opbrengst niet relatief laag gezien het vele werk?
„Dat is wel zo, maar toch zijn we blij met iedere euro die we ophalen. Zolang we vrijwilligers hebben om dit te organiseren, blijven we doorgaan.”
Hoe kijkt u terug op de afgelopen 25 jaar?
„Al die jaren hebben mensen zich enthousiast ingezet. De actie is een korte, maar drukke periode van organiseren, verkopen, sorteren en bezorgen. Dit jaar hebben zich zo’n negentig vrijwilligers ingezet. Het is dankbaar werk. Tussen de kerstpost vinden de vrijwilligers bijvoorbeeld elk jaar een kerstkaart die aan de sorteerders is gericht. Vanwege ons jubileum kregen de vrijwilligers een slagroomtaart.”