OpinieCommentaar

Waarom heet ”Goede Vrijdag” niet ”Verdrietige Vrijdag”?

Goede Vrijdag: de start van een extra lang weekend. Scholen en universiteiten zijn dicht. Veel mensen nemen een vrije dag en gaan er een paar dagen tussenuit. De ANWB waarschuwde begin deze week al: de paasdagen komen eraan, houd rekening met een drukkere spits op donderdagavond en op Goede Vrijdag.

18 April 2025 08:19Gewijzigd op 18 April 2025 10:09Leestijd 3 minuten
Op Golgotha, de plaats waar Jezus werd gekruisigd, verborg de zon zich drie uur lang. Toch werd die dag een Goede Vrijdag. beeld RD, Henk Visscher
Op Golgotha, de plaats waar Jezus werd gekruisigd, verborg de zon zich drie uur lang. Toch werd die dag een Goede Vrijdag. beeld RD, Henk Visscher

In een overwegend niet-religieus land is het een verademing dat Goede Vrijdag een erkende christelijke feestdag is. Dat geeft christenen gelegenheid om hun buurman uit te leggen wat er zo bijzonder aan is. Daarbij helpt het dat deze dag ”goed” heet, terwijl de Duitsers juist spreken over ”Karfreitag”, wat zoveel betekent als ”verdrietige dag”. Een gesprek over de betekenis van Goede Vrijdag leidt daarmee al snel tot de kern ervan: hoe Jezus Christus met Zijn lijden en sterven de weg baande tot eeuwig leven voor allen die in Hem geloven.

Ook een muziekspektakel als The Passion is een mooie aanleiding voor een gesprek over Goede Vrijdag

Ook een evenement als The Passion, het muziekspektakel dat donderdagavond vanuit Terneuzen werd uitgezonden en meer dan 2 miljoen mensen bereikte, is aanknopingspunt voor een gesprek. Dat geldt ook voor de vele uitvoeringen van Bachs Matthäus Passion die deze weken plaatsvonden.

Aanleidingen genoeg dus. Minder eenvoudig is het om bij zo’n gesprek daadwerkelijk door te dringen tot de kern van het evangelie van Goede Vrijdag. Het verhaal van het lijden van Jezus roept bij buitenstaanders al snel de gedachte op van Christus als martelaar of van Iemand Die een goede daad verrichtte voor anderen. Bij de uitvoering van The Passion was het thema: Ik ben bij je. De speciale uitvoering ervan voor jongeren moest leiden tot „verbinding en begrip, zodat ieder kind zich gezien en gehoord voelt”.

De sterkste nagel waarmee Jezus aan het kruis werd gehecht, was Zijn liefde

Zo’n vertolking peilt bij lange na niet de diepste betekenis van het lijdensevangelie. Christus stierf niet als martelaar maar als Middelaar. Zijn gang naar Golgotha was geheel vrijwillig. De sterkste nagel waarmee Hij aan het kruis werd gehecht, was Zijn liefde, schrijft een puritein: die liefde was sterker dan de dood. Hij, de Rechtvaardige, voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen.

De lijdensgeschiedenis ontroert mensen nog steeds, zoals de toeschouwers destijds. Maar tot hen sprak Jezus: „Weent niet over Mij, maar weent over uzelven”. Het lijden van Jezus vraagt niet om medelijden, maar om zelfbeklag en schuldbesef, vanwege onze zonden. „Hebt u bitter geleden vanwege de oorzaak van het lijden van Jezus?” schreef de hervormde predikant ds. Leen Vroegindeweij zestig jaar geleden. „Ik wens u veel leed, zei ik. Maar dat toch niet alleen. Johannes de Doper zag de Heere Jezus tot zich komen. Toen sprak hij de woorden: „Zie, het Lam Gods.” Ik wens u daarom niet minder toe, dat gij veel vreugde moogt hebben om Jezus Christus.”

Dat maakt deze ‘verdrietige dag’ tot een Goede Vrijdag.

Het commentaar vertolkt de mening van het Reformatorisch Dagblad en is geschreven door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Vond je dit artikel nuttig?

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer