Economie

Hogere prijzen en nieuwe abonnees helpen Netflix aan meer winst

Netflix heeft in de eerste drie maanden van het jaar de winst met bijna een kwart opgevoerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De streamingdienst, die onder andere met de serie Adolescence een grote hit heeft, profiteerde daarbij van de aanwas van nieuwe abonnees en hogere prijzen voor zijn diensten.

17 April 2025 22:43Gewijzigd op 17 April 2025 22:58Leestijd 2 minuten

Netflix gaf bij zijn kwartaalcijfers voor het eerst geen exacte cijfers over het aantal nieuwe abonnees. Wel meldde het bedrijf dat de omzet 13 procent was gestegen tot 10,5 miljard dollar. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van net geen 2,9 miljard dollar, 24 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2024.

De winst was hoger dan analisten hadden verwacht. Het betere resultaat kwam na prijsverhogingen in enkele belangrijke landen voor Netflix, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Argentinië. Kenners verwachten dat Netflix hierdoor minder hard groeit.

Na jaren waarin Netflix vooral veel geld uitgaf aan de productie van shows, maakte het bedrijf de afgelopen jaren werk van het vergroten van de winstgevendheid. Het streamingbedrijf kwam met maatregelen tegen abonnees die wachtwoorden delen met kennissen.

Ook hoopt het bedrijf meer te verdienen aan reclames bij goedkopere abonnementen. De advertentie-inkomsten zullen dit jaar verdubbelen, is de ambitie.

In het laatste kwartaal van vorig jaar boekte Netflix nog een record door er 18,9 miljoen nieuwe abonnees bij te krijgen. Daarmee kwam het totaal toen op 300 miljoen mensen met een Netflix-abonnement. Het bedrijf zegt in totaal wereldwijd ruim 700 miljoen kijkers te bereiken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl
Vond je dit artikel nuttig?

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer