Leverancier alarmdiensten moet consumenten anders benaderen
Verisure, leverancier van alarmdiensten, heeft zijn wervingsproces en contractvoorwaarden aangepast. Dit gebeurde volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder druk van de toezichthouder, na klachten over ongewenste werving, gebrekkige klantenservice en problemen met het opzeggen van alarmdiensten.
Het internationale beveiligingsconcern levert consumenten beveiligingssystemen in bruikleen en verkoopt alarmdiensten. Het gaat om systemen op maat voor het beveiligen van woningen, die verbonden zijn met een meldkamer, legt de ACM uit.
Verisure heeft zijn bedrijfsvoering op verschillende punten aangepast. Zo benadert het bedrijf consumenten telefonisch niet langer zonder „expliciete toestemming” en belt het niet opnieuw consumenten die bezwaar hebben gemaakt. Ook is de informatie over de contractvoorwaarden verduidelijkt, bijvoorbeeld over de bruikleen. Daarnaast zijn volgens de ACM „onredelijke bepalingen” geschrapt, zoals de verplichting gebreken per aangetekende brief te melden.
De komende tijd blijft de ACM het bedrijf „scherp in de gaten houden”.