En Jezus, antwoordende, zeide: Een zeker mens kwam af van Jeruzalem naar Jericho, en viel onder de moordenaars, welke, hem ook uitgetogen, en daartoe zware slagen gegeven hebbende, heengingen, en lieten hem half dood liggen. En bij geval kwam een zeker priester denzelven weg af, en hem ziende, ging hij tegenover hem voorbij. En desgelijks ook een Leviet, als hij was bij die plaats, kwam hij, en zag hem, en ging tegenover hem voorbij. Maar een zeker Samaritaan, reizende, kwam omtrent hem, en hem ziende, werd hij met innerlijke ontferming bewogen. En hij, tot hem gaande, verbond zijn wonden, gietende daarin olie en wijn; en hem heffende op zijn eigen beest, voerde hem in de herberg en verzorgde hem. En des anderen daags weggaande, langde hij twee penningen uit, en gaf ze den waard, en zeide tot hem: Draag zorg voor hem: en zo wat gij meer aan hem ten koste zult leggen, dat zal ik u wedergeven, als ik wederkom. Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was? En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.
Uitleg
In de evangeliën van Mattheus, Markus en Johannes gaat het vaker over een bezetene, blinde, lamme, dove, dan bij Lukas. Hij schrijft meestal over een man die verlamd was en een mens met een dorre rechterhand. Dat is leerzaam voor ons. Je bent niet je handicap, je bent een mens. Een mens met een naam. God wil dat wij elk mens zien als onze naaste. Lukas heeft van Zijn Heiland geleerd elk mens te zien als een schepsel die een beelddrager van God is. Hij is de enige die de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan beschrijft. Deze Samaritaan zorgt als een goede arts voor zijn patiënt. Hij verzorgt eerst de wonden en zet hem dan op zijn rijdier. Het gaat hier om de vraag: wie is mijn naaste? Maar aan het eind vraagt de Heere Jezus: wie is een naaste geweest? De Heere Jezus vraagt ons: voor wie ben jij een naaste? Denk daar vandaag eens over na. Het kan makkelijk zijn om altijd met hetzelfde groepje mensen om te gaan. Je kent ze en zij jou. Kijk eens wat verder dan je eigen kringetje. Is er iemand voor wie jij een naaste kunt zijn? Iemand die weinig mensen om zich heen heeft of iemand die een moeilijk leven heeft door lichamelijke of psychische problemen. Deze Samaritaan zorgde voor een mens die op zijn weg kwam. Het kostte hem ook nog wat. Tijd en geld stak hij erin. En de Heere stelt hem ons tot voorbeeld: Doe net als deze Samaritaan!
Deze week willen we kijken wat we uit de Bijbel kunnen leren over ontmoeten. Het is op dit moment wat lastiger om allerlei ontmoetingen te organiseren. De meeste mensen missen dat. Alle digitale bijeenkomsten zijn geen vervanger voor het elkaar in levenden lijve ontmoeten. Er ontstaan in verschillende kerkelijke gemeentes allerlei initiatieven om de contacten te onderhouden.
We willen eerst ...
In de evangeliën van Mattheus, Markus en Johannes gaat het vaker over een bezetene, blinde, lamme, dove, dan bij Lukas. Hij schrijft meestal over een man die verlamd was en een mens met een dorre rechterhand. Dat is leerzaam voor ons. Je bent niet je handicap, je bent een mens. Een mens met een naam. God wil dat wij ...
In dit Bijbelgedeelte is het de laatste keer dat er iets staat over Lukas. Paulus schrijft vlak voor zijn sterven een afscheidsbrief. Demas heeft mij verlaten, schrijft hij, alleen Lukas is bij mij. Paulus en Lukas zijn weleens even uit elkaar gegaan. Wij lezen hierover in Handelingen. Maar ze hebben lange tijd samen lief en leed gedeeld. Er was meer ...
Niemand heeft zo’n zwaar werk als de Heere Jezus. Middelaarswerk. Om tussen God en mens te bemiddelen, kwam Hij naar deze aarde. Zijn lijden begon niet pas aan het eind van Zijn leven, maar was er vanaf Zijn geboorte. We lezen hier dat de Heere met Zijn discipelen naar een rustige plek wil gaan, om te rusten en te ...
Je kunt het woord ook anders lezen. Ont-moeten. Niet meer moeten. Of minder moeten.
We moeten best veel. Dat horen we in de kerk, op catechisatie. Ook in deze Bijbeloverdenkingen worden we opgeroepen om naar elkaar om te kijken en om na te denken over je leven. We leggen onszelf van alles op en krijgen door de mensen om ons ...
Paulus begint zijn brieven vaak met een stuk over de leer, maar er komt meestal ook een stuk over het leven. Want ons leven moet in overeenstemming zijn met onze leer. Het Woord bepaald ons dagelijks leven, en als het goed is ook de manier waarop we met elkaar omgaan. Onze liefde moet ongeveinsd zijn, staat op meerdere plekken in ...
Philadelfia is het woord voor broederlijke liefde. Dat wordt vaak gebruikt om duidelijk te maken hoe het was in de eerste christengemeenten. In de kille Romeinse wereld was het uniek, dat mensen in een gemeenschap leefden als broeders en zusters. Het betekent dat ze met elkaar verbonden zijn.
Ze horen bij elkaar en letten op elkaar. Ze zorgen ook voor ...
Zie een mens
Lukas 10:30-37
Uitleg
In de evangeliën van Mattheus, Markus en Johannes gaat het vaker over een bezetene, blinde, lamme, dove, dan bij Lukas. Hij schrijft meestal over een man die verlamd was en een mens met een dorre rechterhand. Dat is leerzaam voor ons. Je bent niet je handicap, je bent een mens. Een mens met een naam. God wil dat wij elk mens zien als onze naaste. Lukas heeft van Zijn Heiland geleerd elk mens te zien als een schepsel die een beelddrager van God is. Hij is de enige die de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan beschrijft. Deze Samaritaan zorgt als een goede arts voor zijn patiënt. Hij verzorgt eerst de wonden en zet hem dan op zijn rijdier. Het gaat hier om de vraag: wie is mijn naaste? Maar aan het eind vraagt de Heere Jezus: wie is een naaste geweest? De Heere Jezus vraagt ons: voor wie ben jij een naaste? Denk daar vandaag eens over na. Het kan makkelijk zijn om altijd met hetzelfde groepje mensen om te gaan. Je kent ze en zij jou. Kijk eens wat verder dan je eigen kringetje. Is er iemand voor wie jij een naaste kunt zijn? Iemand die weinig mensen om zich heen heeft of iemand die een moeilijk leven heeft door lichamelijke of psychische problemen. Deze Samaritaan zorgde voor een mens die op zijn weg kwam. Het kostte hem ook nog wat. Tijd en geld stak hij erin. En de Heere stelt hem ons tot voorbeeld: Doe net als deze Samaritaan!
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Wees bescheiden
Deze week willen we kijken wat we uit de Bijbel kunnen leren over ontmoeten. Het is op dit moment wat lastiger om allerlei ontmoetingen te organiseren. De meeste mensen missen dat. Alle digitale bijeenkomsten zijn geen vervanger voor het elkaar in levenden lijve ontmoeten. Er ontstaan in verschillende kerkelijke gemeentes allerlei initiatieven om de contacten te onderhouden. We willen eerst ...
-Woensdag: Zie een mens
In de evangeliën van Mattheus, Markus en Johannes gaat het vaker over een bezetene, blinde, lamme, dove, dan bij Lukas. Hij schrijft meestal over een man die verlamd was en een mens met een dorre rechterhand. Dat is leerzaam voor ons. Je bent niet je handicap, je bent een mens. Een mens met een naam. God wil dat wij ...
-Donderdag: Blijf trouw
In dit Bijbelgedeelte is het de laatste keer dat er iets staat over Lukas. Paulus schrijft vlak voor zijn sterven een afscheidsbrief. Demas heeft mij verlaten, schrijft hij, alleen Lukas is bij mij. Paulus en Lukas zijn weleens even uit elkaar gegaan. Wij lezen hierover in Handelingen. Maar ze hebben lange tijd samen lief en leed gedeeld. Er was meer ...
-Vrijdag: Jezus ontmoet zondaren
Niemand heeft zo’n zwaar werk als de Heere Jezus. Middelaarswerk. Om tussen God en mens te bemiddelen, kwam Hij naar deze aarde. Zijn lijden begon niet pas aan het eind van Zijn leven, maar was er vanaf Zijn geboorte. We lezen hier dat de Heere met Zijn discipelen naar een rustige plek wil gaan, om te rusten en te ...
-Zaterdag: Ont –moeten
Je kunt het woord ook anders lezen. Ont-moeten. Niet meer moeten. Of minder moeten. We moeten best veel. Dat horen we in de kerk, op catechisatie. Ook in deze Bijbeloverdenkingen worden we opgeroepen om naar elkaar om te kijken en om na te denken over je leven. We leggen onszelf van alles op en krijgen door de mensen om ons ...
-Zondag: Liefde is….
Paulus begint zijn brieven vaak met een stuk over de leer, maar er komt meestal ook een stuk over het leven. Want ons leven moet in overeenstemming zijn met onze leer. Het Woord bepaald ons dagelijks leven, en als het goed is ook de manier waarop we met elkaar omgaan. Onze liefde moet ongeveinsd zijn, staat op meerdere plekken in ...
-Maandag: Als broers
Philadelfia is het woord voor broederlijke liefde. Dat wordt vaak gebruikt om duidelijk te maken hoe het was in de eerste christengemeenten. In de kille Romeinse wereld was het uniek, dat mensen in een gemeenschap leefden als broeders en zusters. Het betekent dat ze met elkaar verbonden zijn. Ze horen bij elkaar en letten op elkaar. Ze zorgen ook voor ...