Wanneer gij uws vijands os, of zijn dwalenden ezel, ontmoet, gij zult hem denzelven ganselijk wederbrengen. Wanneer gij uws haters ezel onder zijn last ziet liggen, zult gij dan nalatig zijn, om het uwe te verlaten voor hem? Gij zult het in alle manier met hem verlaten. Gij zult het recht uws armen niet buigen in zijn twistige zaak. Zijt verre van valse zaken; en den onschuldige en gerechtige zult gij niet doden; want Ik zal den goddeloze niet rechtvaardigen. Ook zult gij geen geschenk nemen; want het geschenk verblindt de zienden, en het verkeert de zaak der rechtvaardigen. Gij zult ook den vreemdeling niet onderdrukken; want gij kent het gemoed des vreemdelings, dewijl gij vreemdelingen geweest zijt in Egypteland. Gij zult ook zes jaar uw land bezaaien, en deszelfs inkomst verzamelen; Maar in het zevende zult gij het rusten en stil liggen laten, dat de armen uws volks mogen eten, en het overige daarvan de beesten des velds eten mogen; alzo zult gij ook doen met uw wijngaard, en met uw olijfbomen. Zes dagen zult gij uw werken doen; maar op den zevenden dag zult gij rusten; opdat uw os en uw ezel ruste, en dat de zoon uwer dienstmaagd en de vreemdeling adem scheppe. In alles, wat Ik tot ulieden gezegd heb, zult gij op uw hoede zijn; en den naam van andere goden zult gij niet gedenken; uit uw mond zal hij niet gehoord worden! Drie reizen in het jaar zult gij Mij feest houden. Het feest van de ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten (gelijk Ik u geboden heb), ter bestemder tijd in de maand Abib, want in dezelve zijt gij uit Egypte getogen; doch men zal niet ledig voor Mijn aangezicht verschijnen. En het feest des oogstes, der eerste vruchten van uw arbeid, die gij op het veld gezaaid zult hebben. En het feest der inzameling, op den uitgang des jaars, wanneer gij uw arbeid uit het veld zult ingezameld hebben. Drie malen des jaars zullen al uw mannen voor het aangezicht des Heeren HEEREN verschijnen. Gij zult het bloed Mijns offers met geen gedesemde broden offeren; ook zal het vette Mijns feestes tot op den morgen niet vernachten. De eerstelingen der eerste vruchten uws lands zult gij in het huis des HEEREN uws Gods brengen. Gij zult het bokje niet koken in de melk zijner moeder. Ziet, Ik zende een Engel voor uw aangezicht, om u te behoeden op dezen weg, en om u te brengen tot de plaats, die Ik bereid heb. Hoedt u voor Zijn aangezicht, en weest Zijner stem gehoorzaam, en verbittert Hem niet; want Hij zal ulieder overtredingen niet vergeven; want Mijn Naam is in het binnenste van Hem. Maar zo gij Zijner stem naarstiglijk gehoorzaamt, en doet al wat Ik spreken zal, zo zal Ik uwer vijanden vijand, en uwer wederpartijders wederpartij zijn. Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaanieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.
Uitleg
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf van weerhouden om door te lopen.
Hoe vaak komt niet de gedachte boven van: ‘net goed’, als we het leed zien van iemand die we haten? In het OT leren we van Mozes om beslist tot een hulp te zijn. Net zoals Jezus daar in het NT ook op wijst. Hoe doe jij dat in de praktijk van je leven? Wat kost het jou om op zo’n manier met vijanden om te gaan?
God wil de mens als Zijn beelddrager op aarde. Eerder lezen we dat in Genesis 1 van Adam en Eva. Nu betreft het Noach. Het nieuwe is het decor. De eerste keer was dat het paradijs, nu is het een aarde, die door het gericht is heengegaan. Hier en daar hangt aan een blad nog een laatste druppel van de ...
Wat Kaïn deed valt natuurlijk niet goed te praten. Toch kunnen ook vragen opkomen bij wat de HEERE deed. Want wat was er mis met Kaïns offer? Of moet je dit anders bekijken? zou het niet meer gaan om een les voor Kaïn én Abel? Kaïn was de eerstgeborene, in ...
God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit ...
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf ...
Ook het grote gebod van God om onze naaste lief te hebben was in Jezus’ tijd enorm ingeperkt. De naaste liefhebben, dat gold alleen eigen volksgenoten of mensen van onze eigen richting, zo redeneerde men. Ook hier laat Jezus de Wet van God weer zien in ernst en in haar rijkdom. Iedereen die op onze weg wordt geplaatst ...
Iemand zei eens: ‘De christen is de beste burger’. Ja, want hij heeft iets van de liefde van God mogen ervaren. Heel het leven door het geloof in Christus, dat nieuwe leven door de Heilige Geest in ons hart gewerkt, komt alleen voort uit Gods onpeilbare zondaarsliefde. De Heere zet daarbij Zijn wet niet opzij, zoals tegenwoordig ...
Is Jezus hier nu niet de grote Verliezer? We zien toch hoe Hij als een weerloze gevangene wordt geboeid en afgevoerd? En wat doen zijn volgelingen voor Hem? Aan het eind lopen ze allemaal hard weg. Het gebaar dat één van hen nog gemaakt heeft om te helpen, door te zwaaien met een zwaard, was alleen maar ...
Vrijdag: Niet doodslaan � je vijand helpen
Exodus 23:4-23:5
Uitleg
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf van weerhouden om door te lopen.
Hoe vaak komt niet de gedachte boven van: ‘net goed’, als we het leed zien van iemand die we haten? In het OT leren we van Mozes om beslist tot een hulp te zijn. Net zoals Jezus daar in het NT ook op wijst. Hoe doe jij dat in de praktijk van je leven? Wat kost het jou om op zo’n manier met vijanden om te gaan?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Niet doodslaan � Gods beeld
God wil de mens als Zijn beelddrager op aarde. Eerder lezen we dat in Genesis 1 van Adam en Eva. Nu betreft het Noach. Het nieuwe is het decor. De eerste keer was dat het paradijs, nu is het een aarde, die door het gericht is heengegaan. Hier en daar hangt aan een blad nog een laatste druppel van de ...
-Woensdag: Woensdag: Niet doodslaan � de eerste moord
Wat Kaïn deed valt natuurlijk niet goed te praten. Toch kunnen ook vragen opkomen bij wat de HEERE deed. Want wat was er mis met Kaïns offer? Of moet je dit anders bekijken? zou het niet meer gaan om een les voor Kaïn én Abel? Kaïn was de eerstgeborene, in ...
-Donderdag: Donderdag: Niet doodslaan � je hart
God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit ...
-Vrijdag: Vrijdag: Niet doodslaan � je vijand helpen
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf ...
-Zaterdag: Zaterdag: Niet doodslaan � je vijand liefhebben
Ook het grote gebod van God om onze naaste lief te hebben was in Jezus’ tijd enorm ingeperkt. De naaste liefhebben, dat gold alleen eigen volksgenoten of mensen van onze eigen richting, zo redeneerde men. Ook hier laat Jezus de Wet van God weer zien in ernst en in haar rijkdom. Iedereen die op onze weg wordt geplaatst ...
-Zondag: Zondag: Niet doodslaan � je naaste liefhebben
Iemand zei eens: ‘De christen is de beste burger’. Ja, want hij heeft iets van de liefde van God mogen ervaren. Heel het leven door het geloof in Christus, dat nieuwe leven door de Heilige Geest in ons hart gewerkt, komt alleen voort uit Gods onpeilbare zondaarsliefde. De Heere zet daarbij Zijn wet niet opzij, zoals tegenwoordig ...
-Maandag: Maandag: Niet doodslaan � Hij biedt Zijn vriendschap
Is Jezus hier nu niet de grote Verliezer? We zien toch hoe Hij als een weerloze gevangene wordt geboeid en afgevoerd? En wat doen zijn volgelingen voor Hem? Aan het eind lopen ze allemaal hard weg. Het gebaar dat één van hen nog gemaakt heeft om te helpen, door te zwaaien met een zwaard, was alleen maar ...