God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit die bron leeft, lijkt op Kaïn. De boze was zijn bron. Het kwade werd zijn keuze.
Hij wandelde de weg van de haat op (Jud. 11). Hij slachtte zijn broer Abel af – in koelen bloede en met voorbedachten rade. Zijn haatpraktijken waren duivels. Daar was niets van God bij! Wie haat, is een moordenaar. Wat Johannes hier zegt, is scherp. Toch blijkt hier dat hij in zijn jonge jaren goed naar Jezus geluisterd heeft. Want Jezus zei in de Bergrede dat wrok en woede net zo goed Gods oordeel oproepen als moord (Matth. 5: 21-22). Wij mogen onze vijanden liefhebben en voor hen bidden (Matth. 5: 43-44). Jezus’ hart stond open voor mensen in ellende. Wie in verbondenheid met Hem wil leven, sluit zijn hart niet af voor zijn naaste in nood. Jezus zette Zijn leven in voor ons. Zetten wij ons leven in dienst van Zijn liefde?
God wil de mens als Zijn beelddrager op aarde. Eerder lezen we dat in Genesis 1 van Adam en Eva. Nu betreft het Noach. Het nieuwe is het decor. De eerste keer was dat het paradijs, nu is het een aarde, die door het gericht is heengegaan. Hier en daar hangt aan een blad nog een laatste druppel van de ...
Wat Kaïn deed valt natuurlijk niet goed te praten. Toch kunnen ook vragen opkomen bij wat de HEERE deed. Want wat was er mis met Kaïns offer? Of moet je dit anders bekijken? zou het niet meer gaan om een les voor Kaïn én Abel? Kaïn was de eerstgeborene, in ...
God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit ...
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf ...
Ook het grote gebod van God om onze naaste lief te hebben was in Jezus’ tijd enorm ingeperkt. De naaste liefhebben, dat gold alleen eigen volksgenoten of mensen van onze eigen richting, zo redeneerde men. Ook hier laat Jezus de Wet van God weer zien in ernst en in haar rijkdom. Iedereen die op onze weg wordt geplaatst ...
Iemand zei eens: ‘De christen is de beste burger’. Ja, want hij heeft iets van de liefde van God mogen ervaren. Heel het leven door het geloof in Christus, dat nieuwe leven door de Heilige Geest in ons hart gewerkt, komt alleen voort uit Gods onpeilbare zondaarsliefde. De Heere zet daarbij Zijn wet niet opzij, zoals tegenwoordig ...
Is Jezus hier nu niet de grote Verliezer? We zien toch hoe Hij als een weerloze gevangene wordt geboeid en afgevoerd? En wat doen zijn volgelingen voor Hem? Aan het eind lopen ze allemaal hard weg. Het gebaar dat één van hen nog gemaakt heeft om te helpen, door te zwaaien met een zwaard, was alleen maar ...
Donderdag: Niet doodslaan � je hart
1 Johannes 3:12-3:13
Uitleg
God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit die bron leeft, lijkt op Kaïn. De boze was zijn bron. Het kwade werd zijn keuze.
Hij wandelde de weg van de haat op (Jud. 11). Hij slachtte zijn broer Abel af – in koelen bloede en met voorbedachten rade. Zijn haatpraktijken waren duivels. Daar was niets van God bij! Wie haat, is een moordenaar. Wat Johannes hier zegt, is scherp. Toch blijkt hier dat hij in zijn jonge jaren goed naar Jezus geluisterd heeft. Want Jezus zei in de Bergrede dat wrok en woede net zo goed Gods oordeel oproepen als moord (Matth. 5: 21-22). Wij mogen onze vijanden liefhebben en voor hen bidden (Matth. 5: 43-44). Jezus’ hart stond open voor mensen in ellende. Wie in verbondenheid met Hem wil leven, sluit zijn hart niet af voor zijn naaste in nood. Jezus zette Zijn leven in voor ons. Zetten wij ons leven in dienst van Zijn liefde?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Niet doodslaan � Gods beeld
God wil de mens als Zijn beelddrager op aarde. Eerder lezen we dat in Genesis 1 van Adam en Eva. Nu betreft het Noach. Het nieuwe is het decor. De eerste keer was dat het paradijs, nu is het een aarde, die door het gericht is heengegaan. Hier en daar hangt aan een blad nog een laatste druppel van de ...
-Woensdag: Woensdag: Niet doodslaan � de eerste moord
Wat Kaïn deed valt natuurlijk niet goed te praten. Toch kunnen ook vragen opkomen bij wat de HEERE deed. Want wat was er mis met Kaïns offer? Of moet je dit anders bekijken? zou het niet meer gaan om een les voor Kaïn én Abel? Kaïn was de eerstgeborene, in ...
-Donderdag: Donderdag: Niet doodslaan � je hart
God veroordeelt niet alleen moord, maar ook de wortel daarvan: haat. God haat de haat! Haten is immers het tegenovergestelde van liefhebben. Wie overgegaan is uit het rijk van de dood naar het rijk van het leven, wil haat geen wortel laten schieten in zijn hart. Gods kinderen willen leven uit God de bron van liefde! Wie niet uit ...
-Vrijdag: Vrijdag: Niet doodslaan � je vijand helpen
Mozes noemt in dit Bijbelgedeelte een letterlijk voorbeeld om hulp te bieden aan een vijand. Het rund of verdwaalde ezel van uw vijand moet u beslist terugbrengen en zo (al is het je vijand) hem tot hulp te zijn. Ook als je een ezel onder zijn last ziet liggen van iemand die je haat, moet je je er zelf ...
-Zaterdag: Zaterdag: Niet doodslaan � je vijand liefhebben
Ook het grote gebod van God om onze naaste lief te hebben was in Jezus’ tijd enorm ingeperkt. De naaste liefhebben, dat gold alleen eigen volksgenoten of mensen van onze eigen richting, zo redeneerde men. Ook hier laat Jezus de Wet van God weer zien in ernst en in haar rijkdom. Iedereen die op onze weg wordt geplaatst ...
-Zondag: Zondag: Niet doodslaan � je naaste liefhebben
Iemand zei eens: ‘De christen is de beste burger’. Ja, want hij heeft iets van de liefde van God mogen ervaren. Heel het leven door het geloof in Christus, dat nieuwe leven door de Heilige Geest in ons hart gewerkt, komt alleen voort uit Gods onpeilbare zondaarsliefde. De Heere zet daarbij Zijn wet niet opzij, zoals tegenwoordig ...
-Maandag: Maandag: Niet doodslaan � Hij biedt Zijn vriendschap
Is Jezus hier nu niet de grote Verliezer? We zien toch hoe Hij als een weerloze gevangene wordt geboeid en afgevoerd? En wat doen zijn volgelingen voor Hem? Aan het eind lopen ze allemaal hard weg. Het gebaar dat één van hen nog gemaakt heeft om te helpen, door te zwaaien met een zwaard, was alleen maar ...