Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
Uitleg
Wat een voorrecht dat we in vrijheid kunnen leven; in vrijheid als gemeente kunnen samenkomen of thuis kunnen luisteren. Iemand die gevangen is weet wat het is om niet vrij te zijn. Ouderen weten wat het is om vrijheid te moeten missen ten tijde van de oorlog. Maar wat doen wij met de vrijheid die we hebben? Vrijheid is in de Bijbel nooit een leeg begrip. Het is altijd: vrijheid ván en vrijheid tót. Echte christelijke vrijheid betekent aan de ene kant: vrij van Gods vloek over de zonde, van de aanklacht van de wet, van de afgodendienst. Dat kan alleen door het geloof in Christus. Hij kwam op aarde om de vloek van de wet te dragen voor allen die bij Hem schuilen.
Doe jij dat steeds opnieuw? Dan mag je in de vrijheid staan. Die vrijheid is kostbaar én kwetsbaar. Er is het voortdurende gevaar om je toch weer een wettisch juk te laten opleggen: voldoen aan allerlei randvoorwaarden. Voordat je het weet ga je je heil van de wet verwachten en niet van Christus alleen. En dan sta je buiten de genade! Je raakt alles kwijt. Aan de andere kant is echte vrijheid geen losbandigheid. Het geloof leeft niet van de werken, maar het geloof hééft wel werken. Wie Christus ontvangt tot vergeving, ontvangt Hem ook tot vernieuwing. Het is immers onmogelijk dat wie Christus door een waar geloof is ingeplant, geen vruchten van dankbaarheid zou voortbrengen. De liefde is creatief!
Van iemand die iets op zijn kerfstok heeft, denken we vaak: voor zo iemand moet je oppassen. Je kunt immers nooit weten. Blijf bij hem uit de buurt! Wanneer Saulus – na zijn bekering – in Jeruzalem aankomt, is het precies hetzelfde. Hij zoekt daar de gemeente op om zich bij de kerk te voegen. We hebben hierin een ...
Dat dachten de Joodse leiders tenminste! Dat ze nu dan eindelijk van die lastposten van een apostelen bevrijd waren. Achter slot en grendel, in het huis van bewaring. Alleen, ze hadden niet met God gerekend en zich dús misrekend. ’s Nachts was een engel Gods knechten wonderlijk komen bevrijden. En toen ze de volgende morgen werden ...
Daar zit je dan: in Europa. En God heeft je daar na veel omzwervingen geleid en gebracht. Dus verwacht je dat Hij grote dingen door jou doet. Daar heeft Hij je immers voor geroepen. Je zult dat grote continent doortrekken (misschien wel tot Spanje aan toe) en het Evangelie brengen. Maar wat gebeurt er in Filippi, de eerste stad ...
Nu lijkt er een definitief einde te zijn aan Gods werk. Alweer is Paulus terug bij af. Wanneer de apostel in Jeruzalem komt, proberen zijn volksgenoten hem te doden. Het is zo gevaarlijk, dat Paulus bescherming moet zoeken bij de Romeinen, die hem gevangen nemen.
Nu wordt duidelijk dat het allemaal maar een eigen plan was van ...
Het lijkt er in het begin van dit hoofdstuk op, dat Paulus het gebed uit hoofdstuk 1 gaat voortzetten. Dat gebeurt ook, maar eerst geeft de apostel een persoonlijk getuigenis van zijn betrokkenheid bij het Evangelie. Hij vertelt, dat hij een gevangene is geworden vanwege de grote genade die hem te beurt is gevallen. Hij heeft het geheim van Christus ...
Psalm 126 zegt over de bevrijding uit de ballingschap: ‘…toen de HEERE de gevangenen van Sion thuisbracht, toen waren wij als degenen die dromen.’ Gods bevrijding die ervaren wordt als een droom. Die sfeer hangt ook een beetje bij deze bevrijding uit de gevangenis. Wordt Petrus wel echt wakker wanneer de engel hem aanstoot, of droomt hij ...
Wat een voorrecht dat we in vrijheid kunnen leven; in vrijheid als gemeente kunnen samenkomen of thuis kunnen luisteren. Iemand die gevangen is weet wat het is om niet vrij te zijn. Ouderen weten wat het is om vrijheid te moeten missen ten tijde van de oorlog. Maar wat doen wij met de vrijheid die we hebben? Vrijheid is ...
Maandag: Echte vrijheid
Galaten 5:1
Uitleg
Wat een voorrecht dat we in vrijheid kunnen leven; in vrijheid als gemeente kunnen samenkomen of thuis kunnen luisteren. Iemand die gevangen is weet wat het is om niet vrij te zijn. Ouderen weten wat het is om vrijheid te moeten missen ten tijde van de oorlog. Maar wat doen wij met de vrijheid die we hebben? Vrijheid is in de Bijbel nooit een leeg begrip. Het is altijd: vrijheid ván en vrijheid tót. Echte christelijke vrijheid betekent aan de ene kant: vrij van Gods vloek over de zonde, van de aanklacht van de wet, van de afgodendienst. Dat kan alleen door het geloof in Christus. Hij kwam op aarde om de vloek van de wet te dragen voor allen die bij Hem schuilen.
Doe jij dat steeds opnieuw? Dan mag je in de vrijheid staan. Die vrijheid is kostbaar én kwetsbaar. Er is het voortdurende gevaar om je toch weer een wettisch juk te laten opleggen: voldoen aan allerlei randvoorwaarden. Voordat je het weet ga je je heil van de wet verwachten en niet van Christus alleen. En dan sta je buiten de genade! Je raakt alles kwijt. Aan de andere kant is echte vrijheid geen losbandigheid. Het geloof leeft niet van de werken, maar het geloof hééft wel werken. Wie Christus ontvangt tot vergeving, ontvangt Hem ook tot vernieuwing. Het is immers onmogelijk dat wie Christus door een waar geloof is ingeplant, geen vruchten van dankbaarheid zou voortbrengen. De liefde is creatief!
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Saulus, een man met een verleden
Van iemand die iets op zijn kerfstok heeft, denken we vaak: voor zo iemand moet je oppassen. Je kunt immers nooit weten. Blijf bij hem uit de buurt! Wanneer Saulus – na zijn bekering – in Jeruzalem aankomt, is het precies hetzelfde. Hij zoekt daar de gemeente op om zich bij de kerk te voegen. We hebben hierin een ...
-Woensdag: Woensdag: In verzekerde bewaring
Dat dachten de Joodse leiders tenminste! Dat ze nu dan eindelijk van die lastposten van een apostelen bevrijd waren. Achter slot en grendel, in het huis van bewaring. Alleen, ze hadden niet met God gerekend en zich dús misrekend. ’s Nachts was een engel Gods knechten wonderlijk komen bevrijden. En toen ze de volgende morgen werden ...
-Donderdag: Donderdag: Middernacht
Daar zit je dan: in Europa. En God heeft je daar na veel omzwervingen geleid en gebracht. Dus verwacht je dat Hij grote dingen door jou doet. Daar heeft Hij je immers voor geroepen. Je zult dat grote continent doortrekken (misschien wel tot Spanje aan toe) en het Evangelie brengen. Maar wat gebeurt er in Filippi, de eerste stad ...
-Vrijdag: Vrijdag: Gevangen
Nu lijkt er een definitief einde te zijn aan Gods werk. Alweer is Paulus terug bij af. Wanneer de apostel in Jeruzalem komt, proberen zijn volksgenoten hem te doden. Het is zo gevaarlijk, dat Paulus bescherming moet zoeken bij de Romeinen, die hem gevangen nemen.
Nu wordt duidelijk dat het allemaal maar een eigen plan was van ...
-Zaterdag: Zaterdag: Gevangen vanwege genade
Het lijkt er in het begin van dit hoofdstuk op, dat Paulus het gebed uit hoofdstuk 1 gaat voortzetten. Dat gebeurt ook, maar eerst geeft de apostel een persoonlijk getuigenis van zijn betrokkenheid bij het Evangelie. Hij vertelt, dat hij een gevangene is geworden vanwege de grote genade die hem te beurt is gevallen. Hij heeft het geheim van Christus ...
-Zondag: Zondag: Bevrijding
Psalm 126 zegt over de bevrijding uit de ballingschap: ‘…toen de HEERE de gevangenen van Sion thuisbracht, toen waren wij als degenen die dromen.’ Gods bevrijding die ervaren wordt als een droom. Die sfeer hangt ook een beetje bij deze bevrijding uit de gevangenis. Wordt Petrus wel echt wakker wanneer de engel hem aanstoot, of droomt hij ...
-Maandag: Maandag: Echte vrijheid
Wat een voorrecht dat we in vrijheid kunnen leven; in vrijheid als gemeente kunnen samenkomen of thuis kunnen luisteren. Iemand die gevangen is weet wat het is om niet vrij te zijn. Ouderen weten wat het is om vrijheid te moeten missen ten tijde van de oorlog. Maar wat doen wij met de vrijheid die we hebben? Vrijheid is ...