Gedenk ons de vorige misdaden niet; haast U, laat Uw barmhartigheden ons voorkomen; want wij zijn zeer dun geworden.
Uitleg
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ons Uw genade.
Na de schuldbelijdenis volgt dan ook de roep tot God om wraak over de vijanden. Klopt dat wel? Ja, want de wraak komt God toe. Het slot van deze psalm opent geweldige perspectieven. Jeruzalem zal herbouwd worden. Er komt een nieuw Jeruzalem. God Zelf zal daar de Herder zijn. Het is de stad zonder tempel. Daar zal God wonen temidden van Zijn volk en het Lam zal hen weiden naar de levende fonteinen der wateren; de zonde zal er niet meer zijn en God zal alle tranen van de ogen afwissen. Daar zal alles vol zijn van de roem op God, Zijn trouw, Zijn onoverwinbare krachten. Is dat uw perspectief vandaag? Dan kunt u het leven aan.
Een opbrengst van 10.000,6000 of minimaal 3000 procent: dat mag wel rijke zegen heten. En daar hóren we ook van! Juist in landen waar christenzijn zo moeilijk is, bijvoorbeeld China, komen honderden, soms duizenden tot geloof. Het schijnbaar machteloze evangelie gaat tóch overwinnend verder. Maar… in ons werelddeel, ons land? Ook daar gebeurt méé...
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van ...
Op vele plaatsen en uit vele monden zal op de kerstdagen het ‘Ere zij God’ worden gezongen. Het is ook een prachtig lied en we zingen het ongetwijfeld met bepaalde gevoelens. Maar hoe is de nuchtere werkelijkheid? Denk eens aan die vrede op aarde, wat merk je daar na de kerstdagen eigenlijk van? Gaat het oorlogsgeweld, vervolging ...
Voelen we de spanning in deze uitleg van Jezus? Hij komt op ons af met ‘het woord van het koninkrijk’. En ‘koninkrijk’ is een machtswoord: God wil en zal het weer te zeggen hebben. Maar dat machtswoord wordt in ons leven uitgestrooid als machteloos en weerloos zaad, waar vaak niets van terechtkomt. ...
De Amalekiet Haman is begonnen aan zijn laster- en moordcampagne. De kern van zijn gedachtegang is: de Joden zijn anders dan wij, praten anders dan wij, doen anders dan wij, dienen de koning anders dan wij, en dáárom kunnen zij niet onder ons blijven bestaan. Jodenhaters kunnen het niet hebben dat de Joden Gods volk zijn, ...
Op de trappen van de Romeinse kazerne in Jeruzalem staat een man. De soldaten om hem heen moeten hem beschermen tegen de dringende menigte. Het volk wil deze man grijpen en doden! Maar Paulus – want hij is het – spreekt zijn volksgenoten aan. Hij wil zichzelf verdedigen. Hij spreekt hen aan met respect, als vaders, in hun eigen ...
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ...
Maandag: De Heere regeert
Psalmen 79:8
Uitleg
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ons Uw genade.
Na de schuldbelijdenis volgt dan ook de roep tot God om wraak over de vijanden. Klopt dat wel? Ja, want de wraak komt God toe. Het slot van deze psalm opent geweldige perspectieven. Jeruzalem zal herbouwd worden. Er komt een nieuw Jeruzalem. God Zelf zal daar de Herder zijn. Het is de stad zonder tempel. Daar zal God wonen temidden van Zijn volk en het Lam zal hen weiden naar de levende fonteinen der wateren; de zonde zal er niet meer zijn en God zal alle tranen van de ogen afwissen. Daar zal alles vol zijn van de roem op God, Zijn trouw, Zijn onoverwinbare krachten. Is dat uw perspectief vandaag? Dan kunt u het leven aan.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Heer, ik hoor van rijke zegen
Een opbrengst van 10.000,6000 of minimaal 3000 procent: dat mag wel rijke zegen heten. En daar hóren we ook van! Juist in landen waar christenzijn zo moeilijk is, bijvoorbeeld China, komen honderden, soms duizenden tot geloof. Het schijnbaar machteloze evangelie gaat tóch overwinnend verder. Maar… in ons werelddeel, ons land? Ook daar gebeurt méé...
-Woensdag: Woensdag: Er was geen rust
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van ...
-Donderdag: Donderdag: Vrede op aarde?
Op vele plaatsen en uit vele monden zal op de kerstdagen het ‘Ere zij God’ worden gezongen. Het is ook een prachtig lied en we zingen het ongetwijfeld met bepaalde gevoelens. Maar hoe is de nuchtere werkelijkheid? Denk eens aan die vrede op aarde, wat merk je daar na de kerstdagen eigenlijk van? Gaat het oorlogsgeweld, vervolging ...
-Vrijdag: Vrijdag: Stilte, ook als het spannend wordt
Voelen we de spanning in deze uitleg van Jezus? Hij komt op ons af met ‘het woord van het koninkrijk’. En ‘koninkrijk’ is een machtswoord: God wil en zal het weer te zeggen hebben. Maar dat machtswoord wordt in ons leven uitgestrooid als machteloos en weerloos zaad, waar vaak niets van terechtkomt. ...
-Zaterdag: Zaterdag: Hoe vinden wij stilte in de strijd?
De Amalekiet Haman is begonnen aan zijn laster- en moordcampagne. De kern van zijn gedachtegang is: de Joden zijn anders dan wij, praten anders dan wij, doen anders dan wij, dienen de koning anders dan wij, en dáárom kunnen zij niet onder ons blijven bestaan. Jodenhaters kunnen het niet hebben dat de Joden Gods volk zijn, ...
-Zondag: Zondag: God spreekt!
Op de trappen van de Romeinse kazerne in Jeruzalem staat een man. De soldaten om hem heen moeten hem beschermen tegen de dringende menigte. Het volk wil deze man grijpen en doden! Maar Paulus – want hij is het – spreekt zijn volksgenoten aan. Hij wil zichzelf verdedigen. Hij spreekt hen aan met respect, als vaders, in hun eigen ...
-Maandag: Maandag: De Heere regeert
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ...