En het geschiedde in diezelfde dagen, dat er een gebod uitging van den Keizer Augustus, dat de gehele wereld beschreven zou worden.
Uitleg
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van de herbergier. Geen plaats voor de Heiland der wereld. Dat is trouwens typerend voor heel Zijn aards bestaan. Is dat ook niet typerend voor Zijn volgelingen die op verschillende plaatsten op deze wereld vervolgd en verdrukt worden?
De vossen hebben holen en vogels hebben nesten, maar de Zoon des mensen werd verlaten, overgeleverd aan vloek en hel. Waarom? Om voor u en jou en mij plaats te maken in het hart van God. Hij door God verlaten, opdat wij tot God genomen en nooit meer door Hem verlaten worden. Dat is de grote blijdschap van het kerstevangelie en we verstaan het tot onze diepe verwondering door het geloof. Maar dan is er voor ons straks ook een plaats in het Vaderhuis. Komt laten wij aanbidden, die Plaatsbereider, die voor ons verachtelijk werd een plaats ontzegd.
Een opbrengst van 10.000,6000 of minimaal 3000 procent: dat mag wel rijke zegen heten. En daar hóren we ook van! Juist in landen waar christenzijn zo moeilijk is, bijvoorbeeld China, komen honderden, soms duizenden tot geloof. Het schijnbaar machteloze evangelie gaat tóch overwinnend verder. Maar… in ons werelddeel, ons land? Ook daar gebeurt méé...
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van ...
Op vele plaatsen en uit vele monden zal op de kerstdagen het ‘Ere zij God’ worden gezongen. Het is ook een prachtig lied en we zingen het ongetwijfeld met bepaalde gevoelens. Maar hoe is de nuchtere werkelijkheid? Denk eens aan die vrede op aarde, wat merk je daar na de kerstdagen eigenlijk van? Gaat het oorlogsgeweld, vervolging ...
Voelen we de spanning in deze uitleg van Jezus? Hij komt op ons af met ‘het woord van het koninkrijk’. En ‘koninkrijk’ is een machtswoord: God wil en zal het weer te zeggen hebben. Maar dat machtswoord wordt in ons leven uitgestrooid als machteloos en weerloos zaad, waar vaak niets van terechtkomt. ...
De Amalekiet Haman is begonnen aan zijn laster- en moordcampagne. De kern van zijn gedachtegang is: de Joden zijn anders dan wij, praten anders dan wij, doen anders dan wij, dienen de koning anders dan wij, en dáárom kunnen zij niet onder ons blijven bestaan. Jodenhaters kunnen het niet hebben dat de Joden Gods volk zijn, ...
Op de trappen van de Romeinse kazerne in Jeruzalem staat een man. De soldaten om hem heen moeten hem beschermen tegen de dringende menigte. Het volk wil deze man grijpen en doden! Maar Paulus – want hij is het – spreekt zijn volksgenoten aan. Hij wil zichzelf verdedigen. Hij spreekt hen aan met respect, als vaders, in hun eigen ...
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ...
Woensdag: Er was geen rust
Lukas 2:1
Uitleg
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van de herbergier. Geen plaats voor de Heiland der wereld. Dat is trouwens typerend voor heel Zijn aards bestaan. Is dat ook niet typerend voor Zijn volgelingen die op verschillende plaatsten op deze wereld vervolgd en verdrukt worden?
De vossen hebben holen en vogels hebben nesten, maar de Zoon des mensen werd verlaten, overgeleverd aan vloek en hel. Waarom? Om voor u en jou en mij plaats te maken in het hart van God. Hij door God verlaten, opdat wij tot God genomen en nooit meer door Hem verlaten worden. Dat is de grote blijdschap van het kerstevangelie en we verstaan het tot onze diepe verwondering door het geloof. Maar dan is er voor ons straks ook een plaats in het Vaderhuis. Komt laten wij aanbidden, die Plaatsbereider, die voor ons verachtelijk werd een plaats ontzegd.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Heer, ik hoor van rijke zegen
Een opbrengst van 10.000,6000 of minimaal 3000 procent: dat mag wel rijke zegen heten. En daar hóren we ook van! Juist in landen waar christenzijn zo moeilijk is, bijvoorbeeld China, komen honderden, soms duizenden tot geloof. Het schijnbaar machteloze evangelie gaat tóch overwinnend verder. Maar… in ons werelddeel, ons land? Ook daar gebeurt méé...
-Woensdag: Woensdag: Er was geen rust
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van ...
-Donderdag: Donderdag: Vrede op aarde?
Op vele plaatsen en uit vele monden zal op de kerstdagen het ‘Ere zij God’ worden gezongen. Het is ook een prachtig lied en we zingen het ongetwijfeld met bepaalde gevoelens. Maar hoe is de nuchtere werkelijkheid? Denk eens aan die vrede op aarde, wat merk je daar na de kerstdagen eigenlijk van? Gaat het oorlogsgeweld, vervolging ...
-Vrijdag: Vrijdag: Stilte, ook als het spannend wordt
Voelen we de spanning in deze uitleg van Jezus? Hij komt op ons af met ‘het woord van het koninkrijk’. En ‘koninkrijk’ is een machtswoord: God wil en zal het weer te zeggen hebben. Maar dat machtswoord wordt in ons leven uitgestrooid als machteloos en weerloos zaad, waar vaak niets van terechtkomt. ...
-Zaterdag: Zaterdag: Hoe vinden wij stilte in de strijd?
De Amalekiet Haman is begonnen aan zijn laster- en moordcampagne. De kern van zijn gedachtegang is: de Joden zijn anders dan wij, praten anders dan wij, doen anders dan wij, dienen de koning anders dan wij, en dáárom kunnen zij niet onder ons blijven bestaan. Jodenhaters kunnen het niet hebben dat de Joden Gods volk zijn, ...
-Zondag: Zondag: God spreekt!
Op de trappen van de Romeinse kazerne in Jeruzalem staat een man. De soldaten om hem heen moeten hem beschermen tegen de dringende menigte. Het volk wil deze man grijpen en doden! Maar Paulus – want hij is het – spreekt zijn volksgenoten aan. Hij wil zichzelf verdedigen. Hij spreekt hen aan met respect, als vaders, in hun eigen ...
-Maandag: Maandag: De Heere regeert
Asaf, de dichter van dit lied, bidt om Goddelijke hulp in de zware omstandigheden waarin land en volk zich bevinden. Kan hij zonder meer op die hulp rekenen? Nee – Israël heeft het zich niet waardig gemaakt; ze hebben de afgoden gediend. Daarom smeekt Asaf om genade: verzoen de zware schuld, die ons met schrik vervult; bewijs ...