Woensdag: Generatiekloof?

Richteren 2:10

En al datzelve geslacht ook tot zijn vaderen vergaderd was; zo stond er een ander geslacht na hen op, dat den HEERE niet kende, noch ook het werk, dat Hij aan Israel gedaan had.

Uitleg

Mijn opa’s (beiden predikant) heb ik nooit gekend. Dus kon ik niet uit hun eigen mond het verhaal van hun leven horen en hoe de geestelijke en kerkelijke situatie in die jaren was. Gelukkig heeft de tussenliggende generatie die leegte opgevuld. Vandaag hoor je vaak over een ‘generatiekloof’; ouderen begrijpen en volgen de tieners en ‘trends’ niet meer. En als jongere heb je niet zoveel op met het ‘vroeger’ waarover ouderen vaak spreken.

In deze verzen wordt zo’n ‘leegte’ onthuld: gedurende het leven van Jozua en zijn jongere tijdgenoten bleef Israël nog op de goede weg. In persoonlijke verhalen waren de daden, beloften en eisen van de Heere doorverteld. Maar als die oog- en oorgetuigen zijn weggevallen, stopt het verhaal.

Zijn ouderen nalatig geweest dat door te geven? Was er bij de jongeren geen belangstelling voor? Had met het te druk met het ‘nu’ en werd over ‘vroeger’ de schouders opgehaald? Nooit mag de geschiedenis van Gods daden en de betekenis van Zijn verbond in het vergeetboek raken. Voor ouders, grootouders en voorgangers ligt hier een mooie, nodige en verantwoordelijke taak.

Hoe kun jij helpen dat Gods daden en Zijn Woord doorgaan naar een volgende generatie? Durf je ernaar te vragen?


Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF

Alle Leesplan dagen

-Dinsdag: Dinsdag: Doorgeven

Als je een oud familiefotoalbum aan het bekijken bent, wil je best weten wie het allemaal zijn die op die oude foto’s staan. Je wilt dan meer weten over het wel en wee van je familie. 

Voor de dichter Asaf ligt dit niet anders. Als hij het fotoboek van de geschiedenis van Israë...

-Woensdag: Woensdag: Generatiekloof?

Mijn opa’s (beiden predikant) heb ik nooit gekend. Dus kon ik niet uit hun eigen mond het verhaal van hun leven horen en hoe de geestelijke en kerkelijke situatie in die jaren was. Gelukkig heeft de tussenliggende generatie die leegte opgevuld. Vandaag hoor je vaak over een ‘generatiekloof’; ouderen begrijpen en volgen de tieners en &...

-Donderdag: Donderdag: Zaaien en maaien

Het is een zaak van de hoogste ernst op welke manier we leven: persoonlijk, in de kerk en daarbuiten. Christelijke vrijheid betekent niet: volg nu je eigen verlangen maar na.

De manier waarop we leven vergelijkt Paulus met zaaiwerk. Dat zaaiwerk staat onder het grote voorteken van de oordeelsdag. En weet wel: de Heere, Die straks zal ...

-Vrijdag: Vrijdag: Van generatie op generatie

Mozes heeft tweederde van zijn lange leven in woestijnen tussen Egypte en Israël doorgebracht. Hij weet wat uitzichtloze wegen zijn, in gloeiende hitte met kwellende dorst, door wolken van stof. Hij weet wat de reis door het leven betekent.

In de woestijn heeft hij ook ontdekt hoe afhankelijk een mens is alle menselijke overmoed is ...

-Zaterdag: Zaterdag: Een geweldige taak

Gelovigen hebben een geweldige taak in deze wereld. Dat is de reden dat de Heere Jezus niet bidt of de Vader hen uit de wereld wil wegnemen. Hun plaats is juist in de wereld. Jezus bidt of de Vader hen wil bewaren voor de boze en hen wil heiligen in de waarheid.

‘Heiligen’ betekent: afzonderen. ...

-Zondag: Zondag: Gij zult ze uw kinderen inscherpen

‘Hoor Israël! De Heere onze God is een enig Heere!’ Deze belijdenis is het volk op de lippen gelegd, het zogenaamde ‘Sjema’. Nee, niet als een zaak van de mond alleen: ‘Gij zult de Heere, uw God, liefhebben met uw hele hart!’

En waarvan het hart vol is, daarvan ...

-Maandag: Maandag: Gods werk zichtbaar laten zijn

Jezus is ternauwernood aan de stenigingsdood ontsnapt of Zijn aandacht is gericht op een mens in nood. Jezus zag de man, die vanaf zijn geboorte door blindheid gehandicapt is geweest.

Aandacht, gespannen, bewogen aandacht. Ook de discipelen hebben aandacht voor de stumper, maar dan meer gericht op de theoretische achtergrond. De vraag naar het waarom van dit ...