Als hij nu dit gezicht gezien had, zo zochten wij terstond naar Macedonie te reizen, besluitende daaruit, dat ons de Heere geroepen had, om denzelven het Evangelie te verkondigen.
Uitleg
In Jeruzalem is een belangrijk besluit genomen. Een heiden kan gered worden als heiden, door het geloof in Christus alleen. Hij hoeft niet eerst Jood te worden. Nu de gelovigen uit de heidenen een plek hebben gekregen in de kerk, kan een nieuwe fase beginnen van de verkondiging van het Evangelie aan de heidenen. Het Koninkrijk van God breekt door. Wanneer hij in Troas is, krijgt Paulus een droom. Hij wordt daarin geroepen door een Macedonische man, die hem om hulp vraagt. ‘Kom over en help ons’. Paulus ziet dit als een teken van de Heilige Geest. Hij moet oversteken van Galatië, (Turkije, Azië dus), naar het Griekse Macedonië (Europa). Wanneer zij eerst nog verder willen preken in Galatië, houdt de Geest de apostelen tegen. Zij moeten verder! Zo steekt Paulus over naar het echte heidense gebied: Europa! Dat is het Europa waarin wij wonen, dat in onze dagen wordt gekenmerkt als een post-christelijke cultuur. Daarmee wordt bedoeld dat het christelijke geloof voorbij is in Europa. Maar wie Handelingen 11 tot 16 leest, houdt moed voor Europa. Het was niet toevallig dat Paulus daar kwam. God had en heeft Europa op het oog. Dat is een verantwoordelijkheid voor ons continent, maar ook een belofte.
God gaat aan het werk. De nieuwe fase in de geschiedenis van de wereld begint in dit hoofdstuk. De gemeente van Antiochië is bijeen, zoals de gemeente voor Pinksteren in Jeruzalem bijeen was: eendrachtig en volhardend in het gebed (Hand. 1:14). Voordat er ook maar iemand op reis gaat, houdt de gemeente zich bezig met vasten en bidden. Terwijl ...
Paulus en Barnabas reizen naar de streek Pisidië, het huidige Turkije, waar nu ongeveer Ankara ligt. Midden in dat zendingsgebied ligt een stad die ook Antiochië heet. Hier zien we voor het eerst hoe Paulus zijn zendingswerk vormgeeft. In elke stad waar hij samen met Barnabas aankomt, gaat hij allereerst naar de synagoge en vertelt daar over ...
Paulus en Barnabas komen in Ikonium. Ook daar gaan zij eerst naar de synagoge om te vertellen over Christus. De mensen van de synagoge worden tegen hen opgestookt, maar de twee zendelingen krijgen van God vrijmoedigheid om te spreken. Hun boodschap wordt zelfs ondersteund met tekenen en wonderen. Zo laat de Heere zien dat Hij Zijn werk niet loslaat. ...
In Jeruzalem is een belangrijk besluit genomen. Een heiden kan gered worden als heiden, door het geloof in Christus alleen. Hij hoeft niet eerst Jood te worden. Nu de gelovigen uit de heidenen een plek hebben gekregen in de kerk, kan een nieuwe fase beginnen van de verkondiging van het Evangelie aan de heidenen. Het Koninkrijk van God breekt ...
Dan komt het echte werk in Europa. Het Evangelie wordt verkondigd. De reacties wijken hier in wezen niet af van die in Azië, omdat de mensen niet anders zijn. Sommigen willen er niets van weten. Zij willen niet horen van Gods genadeen van een eeuwig leven met Christus. Zij willen leven voor eigen rekening. Juist de mensen over ...
Paulus komt aan op het grote plein van Athene, waar de beroemdste filosofen van de wereld vandaan komen. Paulus is gekomen in de stad waar de democratie is uitgevonden, het hart van Europa’s beschaving. Op dit plein komen de denkers en de filosofen dagelijks bijeen om te debatteren en redeneren, te spreken en te luisteren. Aan deze ...
Na die zware confrontatie met ‘de geest van deze eeuw’, reist Pauls naar de havenstad Korinthe. Daar komt hij aan met vrees en beven, zegt hij zelf in zijn brieven. Korinthe is berucht om zijn vrije levensstijl. Het woord Korinthiër was een Grieks woord voor ‘schuinsmarcheerder’. Opnieuw bevestigt God door Zijn woord aan ...
Zaterdag: Europa
Handelingen 16:10
Uitleg
In Jeruzalem is een belangrijk besluit genomen. Een heiden kan gered worden als heiden, door het geloof in Christus alleen. Hij hoeft niet eerst Jood te worden. Nu de gelovigen uit de heidenen een plek hebben gekregen in de kerk, kan een nieuwe fase beginnen van de verkondiging van het Evangelie aan de heidenen. Het Koninkrijk van God breekt door. Wanneer hij in Troas is, krijgt Paulus een droom. Hij wordt daarin geroepen door een Macedonische man, die hem om hulp vraagt. ‘Kom over en help ons’. Paulus ziet dit als een teken van de Heilige Geest. Hij moet oversteken van Galatië, (Turkije, Azië dus), naar het Griekse Macedonië (Europa). Wanneer zij eerst nog verder willen preken in Galatië, houdt de Geest de apostelen tegen. Zij moeten verder! Zo steekt Paulus over naar het echte heidense gebied: Europa! Dat is het Europa waarin wij wonen, dat in onze dagen wordt gekenmerkt als een post-christelijke cultuur. Daarmee wordt bedoeld dat het christelijke geloof voorbij is in Europa. Maar wie Handelingen 11 tot 16 leest, houdt moed voor Europa. Het was niet toevallig dat Paulus daar kwam. God had en heeft Europa op het oog. Dat is een verantwoordelijkheid voor ons continent, maar ook een belofte.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Woensdag: De uitzending van Barnabas en Saulus
God gaat aan het werk. De nieuwe fase in de geschiedenis van de wereld begint in dit hoofdstuk. De gemeente van Antiochië is bijeen, zoals de gemeente voor Pinksteren in Jeruzalem bijeen was: eendrachtig en volhardend in het gebed (Hand. 1:14). Voordat er ook maar iemand op reis gaat, houdt de gemeente zich bezig met vasten en bidden. Terwijl ...
-Woensdag: Donderdag: Antiochië
Paulus en Barnabas reizen naar de streek Pisidië, het huidige Turkije, waar nu ongeveer Ankara ligt. Midden in dat zendingsgebied ligt een stad die ook Antiochië heet. Hier zien we voor het eerst hoe Paulus zijn zendingswerk vormgeeft. In elke stad waar hij samen met Barnabas aankomt, gaat hij allereerst naar de synagoge en vertelt daar over ...
-Donderdag: Vrijdag: Lystra
Paulus en Barnabas komen in Ikonium. Ook daar gaan zij eerst naar de synagoge om te vertellen over Christus. De mensen van de synagoge worden tegen hen opgestookt, maar de twee zendelingen krijgen van God vrijmoedigheid om te spreken. Hun boodschap wordt zelfs ondersteund met tekenen en wonderen. Zo laat de Heere zien dat Hij Zijn werk niet loslaat. ...
-Vrijdag: Zaterdag: Europa
In Jeruzalem is een belangrijk besluit genomen. Een heiden kan gered worden als heiden, door het geloof in Christus alleen. Hij hoeft niet eerst Jood te worden. Nu de gelovigen uit de heidenen een plek hebben gekregen in de kerk, kan een nieuwe fase beginnen van de verkondiging van het Evangelie aan de heidenen. Het Koninkrijk van God breekt ...
-Zaterdag: Zondag: Tessalonica en Berea
Dan komt het echte werk in Europa. Het Evangelie wordt verkondigd. De reacties wijken hier in wezen niet af van die in Azië, omdat de mensen niet anders zijn. Sommigen willen er niets van weten. Zij willen niet horen van Gods genadeen van een eeuwig leven met Christus. Zij willen leven voor eigen rekening. Juist de mensen over ...
-Zondag: Maandag: Athene
Paulus komt aan op het grote plein van Athene, waar de beroemdste filosofen van de wereld vandaan komen. Paulus is gekomen in de stad waar de democratie is uitgevonden, het hart van Europa’s beschaving. Op dit plein komen de denkers en de filosofen dagelijks bijeen om te debatteren en redeneren, te spreken en te luisteren. Aan deze ...
-Maandag: Dinsdag: Korinthe
Na die zware confrontatie met ‘de geest van deze eeuw’, reist Pauls naar de havenstad Korinthe. Daar komt hij aan met vrees en beven, zegt hij zelf in zijn brieven. Korinthe is berucht om zijn vrije levensstijl. Het woord Korinthiër was een Grieks woord voor ‘schuinsmarcheerder’. Opnieuw bevestigt God door Zijn woord aan ...