Petrus dan loochende het wederom. En terstond kraaide de haan.
Uitleg
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is voor hen een gevaarlijke plaats. Hier maakt Petrus een grote fout. Hij verloochent zijn Meester.
Het is dwaas van Petrus om in het rechthuis te zijn. De Heere heeft gezegd: ‘Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt’ (Markus 14: 38) Bovendien heeft Jezus nadrukkelijk gezegd: ‘Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen’ (Johannes 13: 36). Het rechthuis is een plaats waarvoor de Heere heeft gewaarschuwd. Maar Petrus slaat deze waarschuwing in de wind. Hoe schuldig en dwaas is dat. Dan slaat satan zijn slag en Petrus verloochend tot driemaal toe zijn Meester.
Komen wij ook op de plaatsen van verzoeking? Op plaatsen waar we niet thuis horen? Dan krijg je daar de Heere tegen. Laat Petrus je tot een waarschuwing zijn!
Het rechthuis is echter ook de plaats van Jezus’ onveranderlijke liefde tot Zijn volk. Petrus is schuldig, maar de Heere laat Zijn schuldig kind niet loos. De haan kraait. Dat is een waarschuwing. Maar er is meer. Lukas schrijft: ‘Jezus Zich omkerende, zal Petrus aan’ (Lukas 22: 61). De Heere Jezus ziet Petrus aan. Een blik van liefde en zorg wordt op Petrus gericht. Ogen van ontferming en armen van liefde strekken zich naar een schuldige uit. Als dat gebeurt gaat Petrus naar buiten en ‘weende bitterlijk’.
Kennen wij iets van het liefde-oog van de Zaligmaker? Weten we van de liefde die opgaat over onze zondige en schuldige bestaan?
In de hof van Gethsémané wordt deze vraag door de Heere Jezus gesteld. De vraag is gericht aan een bende krijgsknechten en dienaars van de overpriesters. Ze zijn vervuld met kwade gedachten. Hun bedoeling is Jezus van Nazareth gevangen te nemen, want het doodvonnis is over Hem uitgesproken. Hij moet aan het kruis gedood worden.
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is ...
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. ...
De Joden eisen de dood van de Heere Jezus en Pilatus is daarvoor bezweken (vers 16). De Heere Jezus wordt naar Golgotha gebracht. Op deze plaats zal Hij de kruisdood sterven. Het is een smadelijke, smartelijke en vervloekte dood. Het heilige Godslam moest deze weg gaan. De Heere Jezus is deze weg gewillig gegaan. Diep en onpeilbaar is het lijden ...
De wedergeboorte is een wonderlijk en heerlijk werk van God. Het is een werk dat de Heere voltrekt in het leven van Gods kinderen. De wedergeboorte in noodzakelijk. De Heere Jezus heeft daarvan tegen Nicodemus gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien&...
Het werk der verlossing was het doel van Christus’ komst naar deze aarde. Hij is gekomen te lijden en te sterven. De Kerk van God heeft een Zaligmaker nodig. Die betaalt aan het recht van God. De Heere Jezus heeft vóór Zijn sterven met de discipelen gesproken over Zijn gang naar Golgotha. De discipelen hebben ...
Woensdag: Een waarschuwend voorbeeld
Johannes 18:27
Uitleg
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is voor hen een gevaarlijke plaats. Hier maakt Petrus een grote fout. Hij verloochent zijn Meester.
Het is dwaas van Petrus om in het rechthuis te zijn. De Heere heeft gezegd: ‘Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt’ (Markus 14: 38) Bovendien heeft Jezus nadrukkelijk gezegd: ‘Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen’ (Johannes 13: 36). Het rechthuis is een plaats waarvoor de Heere heeft gewaarschuwd. Maar Petrus slaat deze waarschuwing in de wind. Hoe schuldig en dwaas is dat. Dan slaat satan zijn slag en Petrus verloochend tot driemaal toe zijn Meester.
Komen wij ook op de plaatsen van verzoeking? Op plaatsen waar we niet thuis horen? Dan krijg je daar de Heere tegen. Laat Petrus je tot een waarschuwing zijn!
Het rechthuis is echter ook de plaats van Jezus’ onveranderlijke liefde tot Zijn volk. Petrus is schuldig, maar de Heere laat Zijn schuldig kind niet loos. De haan kraait. Dat is een waarschuwing. Maar er is meer. Lukas schrijft: ‘Jezus Zich omkerende, zal Petrus aan’ (Lukas 22: 61). De Heere Jezus ziet Petrus aan. Een blik van liefde en zorg wordt op Petrus gericht. Ogen van ontferming en armen van liefde strekken zich naar een schuldige uit. Als dat gebeurt gaat Petrus naar buiten en ‘weende bitterlijk’.
Kennen wij iets van het liefde-oog van de Zaligmaker? Weten we van de liefde die opgaat over onze zondige en schuldige bestaan?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Jezus gevangen
In de hof van Gethsémané wordt deze vraag door de Heere Jezus gesteld. De vraag is gericht aan een bende krijgsknechten en dienaars van de overpriesters. Ze zijn vervuld met kwade gedachten. Hun bedoeling is Jezus van Nazareth gevangen te nemen, want het doodvonnis is over Hem uitgesproken. Hij moet aan het kruis gedood worden.
<...-Woensdag: Woensdag: Een waarschuwend voorbeeld
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is ...
-Donderdag: Vrijdag: Jezus draagt de doornenkroon
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. ...
-Vrijdag: Zaterdag: Het is volbracht
De Joden eisen de dood van de Heere Jezus en Pilatus is daarvoor bezweken (vers 16). De Heere Jezus wordt naar Golgotha gebracht. Op deze plaats zal Hij de kruisdood sterven. Het is een smadelijke, smartelijke en vervloekte dood. Het heilige Godslam moest deze weg gaan. De Heere Jezus is deze weg gewillig gegaan. Diep en onpeilbaar is het lijden ...
-Zaterdag: Zondag: Genade komt openbaar
De wedergeboorte is een wonderlijk en heerlijk werk van God. Het is een werk dat de Heere voltrekt in het leven van Gods kinderen. De wedergeboorte in noodzakelijk. De Heere Jezus heeft daarvan tegen Nicodemus gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien&...
-Zondag: Maandag: Opzoekende liefde
Het werk der verlossing was het doel van Christus’ komst naar deze aarde. Hij is gekomen te lijden en te sterven. De Kerk van God heeft een Zaligmaker nodig. Die betaalt aan het recht van God. De Heere Jezus heeft vóór Zijn sterven met de discipelen gesproken over Zijn gang naar Golgotha. De discipelen hebben ...
-Maandag: