Jezus dan kwam uit, dragende de doornenkroon, en het purperen kleed. En Pilatus zeide tot hen: Ziet, de Mens!
Uitleg
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. Dan gaat Pilatus knoeien met het recht. Hij probeert Jezus tot een voorwerp van medelijden te maken. Jezus wordt gegeseld en mishandeld. Daarna mag het volk spreken. Pilatus hoopt op deze manier het medelijden van het volk op te wekken. Vandaar dat Jezus uit het rechthuis komt ‘dragende een doornenkroon’. Geduldig en gewillig draagt Jezus de doornenkroon. Daarin ligt voor ons een boodschap. De doornen zijn een boodschap van de vloek die op de aarde rust door de zonde. Door de zonde zijn er doornen op deze aarde (Genesis 3: 18). Van deze doornen is door de soldaten een kroon gemaakt, die op het hoofd van Jezus is gezet. Geduldig en gewillig draagt Hij de vloek die op deze aarde is gekomen. Hij draagt de vloek. Hij treedt in voor vloekwaardigen. Hij staat op de plaats van doemelingen. Hij is het Lam Dat de zonde op Zich neemt en wegdraagt. ‘Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt’ (Johannes 1: 29).
Het volk wordt door deze aanblik niet verbroken. Pilatus zegt meewarig: ‘Zie, de Mens’. Het ongeloof ziet in deze Koning geen waarde. De gelovige echter ervaart de vloek over eigen leven. Wat is het dan een wonder dat de Zaligmaker de vloek wil dragen. Dan wordt deze Zaligmaker bewonderd en aanbeden: ‘De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem’. Hebben wij iets van dat geloof? In deze lijdende Borg ook het rustpunt en verlangen van ons hart?
In de hof van Gethsémané wordt deze vraag door de Heere Jezus gesteld. De vraag is gericht aan een bende krijgsknechten en dienaars van de overpriesters. Ze zijn vervuld met kwade gedachten. Hun bedoeling is Jezus van Nazareth gevangen te nemen, want het doodvonnis is over Hem uitgesproken. Hij moet aan het kruis gedood worden.
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is ...
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. ...
De Joden eisen de dood van de Heere Jezus en Pilatus is daarvoor bezweken (vers 16). De Heere Jezus wordt naar Golgotha gebracht. Op deze plaats zal Hij de kruisdood sterven. Het is een smadelijke, smartelijke en vervloekte dood. Het heilige Godslam moest deze weg gaan. De Heere Jezus is deze weg gewillig gegaan. Diep en onpeilbaar is het lijden ...
De wedergeboorte is een wonderlijk en heerlijk werk van God. Het is een werk dat de Heere voltrekt in het leven van Gods kinderen. De wedergeboorte in noodzakelijk. De Heere Jezus heeft daarvan tegen Nicodemus gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien&...
Het werk der verlossing was het doel van Christus’ komst naar deze aarde. Hij is gekomen te lijden en te sterven. De Kerk van God heeft een Zaligmaker nodig. Die betaalt aan het recht van God. De Heere Jezus heeft vóór Zijn sterven met de discipelen gesproken over Zijn gang naar Golgotha. De discipelen hebben ...
Vrijdag: Jezus draagt de doornenkroon
Johannes 19:5
Uitleg
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. Dan gaat Pilatus knoeien met het recht. Hij probeert Jezus tot een voorwerp van medelijden te maken. Jezus wordt gegeseld en mishandeld. Daarna mag het volk spreken. Pilatus hoopt op deze manier het medelijden van het volk op te wekken. Vandaar dat Jezus uit het rechthuis komt ‘dragende een doornenkroon’. Geduldig en gewillig draagt Jezus de doornenkroon. Daarin ligt voor ons een boodschap. De doornen zijn een boodschap van de vloek die op de aarde rust door de zonde. Door de zonde zijn er doornen op deze aarde (Genesis 3: 18). Van deze doornen is door de soldaten een kroon gemaakt, die op het hoofd van Jezus is gezet. Geduldig en gewillig draagt Hij de vloek die op deze aarde is gekomen. Hij draagt de vloek. Hij treedt in voor vloekwaardigen. Hij staat op de plaats van doemelingen. Hij is het Lam Dat de zonde op Zich neemt en wegdraagt. ‘Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt’ (Johannes 1: 29).
Het volk wordt door deze aanblik niet verbroken. Pilatus zegt meewarig: ‘Zie, de Mens’. Het ongeloof ziet in deze Koning geen waarde. De gelovige echter ervaart de vloek over eigen leven. Wat is het dan een wonder dat de Zaligmaker de vloek wil dragen. Dan wordt deze Zaligmaker bewonderd en aanbeden: ‘De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem’. Hebben wij iets van dat geloof? In deze lijdende Borg ook het rustpunt en verlangen van ons hart?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Jezus gevangen
In de hof van Gethsémané wordt deze vraag door de Heere Jezus gesteld. De vraag is gericht aan een bende krijgsknechten en dienaars van de overpriesters. Ze zijn vervuld met kwade gedachten. Hun bedoeling is Jezus van Nazareth gevangen te nemen, want het doodvonnis is over Hem uitgesproken. Hij moet aan het kruis gedood worden.
<...-Woensdag: Woensdag: Een waarschuwend voorbeeld
De Heere Jezus is door de bende gevangen genomen. De discipelen zijn allen gevlucht. De Heere wordt eerst naar het huis van Annas gebracht. Daarna wordt Jezus in het huis van Kajafas rechterlijk onderzocht. Het Sanhedrin ondervraagt Hem van Zijn discipelen en van Zijn leer.
Twee discipelen, Johannes en Petrus, zijn ook in het rechthuis. Dat is ...
-Donderdag: Vrijdag: Jezus draagt de doornenkroon
Pilatus is een Romeins rechter. De Romeinse rechtspraak heeft hoge idealen en is van zeer hoge kwaliteit. De Romeinen zien liever de wereld ineenstorten dan dat ze ook maar een handbreed zouden afwijken van recht en gerechtigheid.
Pilatus vindt geen schuld in de Heere Jezus. Hij moet vrijspreken. Daarbij stuit hij op de tegenstad van de Joden. ...
-Vrijdag: Zaterdag: Het is volbracht
De Joden eisen de dood van de Heere Jezus en Pilatus is daarvoor bezweken (vers 16). De Heere Jezus wordt naar Golgotha gebracht. Op deze plaats zal Hij de kruisdood sterven. Het is een smadelijke, smartelijke en vervloekte dood. Het heilige Godslam moest deze weg gaan. De Heere Jezus is deze weg gewillig gegaan. Diep en onpeilbaar is het lijden ...
-Zaterdag: Zondag: Genade komt openbaar
De wedergeboorte is een wonderlijk en heerlijk werk van God. Het is een werk dat de Heere voltrekt in het leven van Gods kinderen. De wedergeboorte in noodzakelijk. De Heere Jezus heeft daarvan tegen Nicodemus gezegd: ‘Voorwaar, voorwaar, zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien&...
-Zondag: Maandag: Opzoekende liefde
Het werk der verlossing was het doel van Christus’ komst naar deze aarde. Hij is gekomen te lijden en te sterven. De Kerk van God heeft een Zaligmaker nodig. Die betaalt aan het recht van God. De Heere Jezus heeft vóór Zijn sterven met de discipelen gesproken over Zijn gang naar Golgotha. De discipelen hebben ...
-Maandag: