Als nu Elisa weder te Gilgal kwam, zo was er honger in dat land, en de zonen der profeten zaten voor zijn aangezicht; en hij zeide tot zijn jongen: Zet den groten pot aan, en zied moes voor de zonen der profeten.
Uitleg
Wat een gastvrij onthaal had moeten worden, liep uit op grote schrik: ‘De dood is in de pot, man Gods!’ In een tijd van hongersnood wil Elisa op een van de profetenscholen zijn discipelen verrassen met een voedzame maaltijd. De mannen moeten genoeg kunnen eten. Hij ziet hen voor zich zitten, met honger in de ogen. Dat gezicht maakt hem gul. Zijn knecht moet de grootste pot opzetten. Voor het hele gezelschap moet er genoeg zijn. De pot moet op het vuur, en de vruchten of de groenten, fijngesneden er in. Maar is er wel genoeg? Een van de aanwezigen weet raad. Hij gaat snel het veld in en spoedig heeft hij zijn kleed vol met vruchten. Ze stonden er in overvloed, de komkommerachtige, lekker ogende kolokwinten. Hij zal er niet veel verstand van hebben gehad. Ze lagen om zo te zeggen voor het oprapen. Dat beloofde een snelle maaltijd. Zodra de vruchten tot moes zijn gekookt, wordt het eten opgeschept. Dan komt men erachter dat onkunde de mensen parten speelde: ‘Ze kenden ze niet.’ Enthousiasme alleen is niet genoeg. Profeten en profetenzonen mogen ook wel verstand hebben van gewone zaken als eten en drinken.
Wat een gastvrij onthaal had moeten worden, liep uit op grote schrik: ‘De dood is in de pot, man Gods!’ In een tijd van hongersnood wil Elisa op een van de profetenscholen zijn discipelen verrassen met een voedzame maaltijd. De mannen moeten genoeg kunnen eten. Hij ziet hen voor zich zitten, met honger in de ogen. Dat ...
In dit korte stukje komt duidelijk uit dat Elisa in zekere zin een type is van Christus. Hij vermenigvuldigt de broden. Het waren er twintig, met wat los koren er bij. Kan honderd man daarvan eten? Elisa zegt eenvoudig dat men het brood aan het volk moet geven om te eten. Het klinkt al als het woord van de ...
Een beroemde generaal uit Damascus, succesrijk in de oorlogen die hij voerde, is melaats. Zijn leven is daardoor verwoest, zijn toekomst weggevaagd. Een meisje uit Israël dient bij mevrouw Naäman. Zij is jong en heeft al vroeg gehoord van de wondermacht waarover Elisa beschikt. Zij gelooft dat de profeet van Samaria in staat zou zijn ...
Dat genezing een kwestie is van gewassen en gereinigd worden, blijkt uit de opdracht die door middel van een bode aan Naäman wordt overgebracht. Daarbij gaat het allereerst om de boodschap, en niet om de boodschapper. Elisa blijft thuis. Deze stijl van het Woord botst volkomen met Naämans verwachtingen. Hij staat in vol ornaat voor ...
Vanwaar Gehazi? Het antwoord is nog een veel gehoord woord onder ons: ‘Uw knecht is herwaarts noch derwaarts geweest.’ Bijzonder triest, dit gebeuren dat eindigt met de overdracht van de ziekte van Naäman. Eerst was er overdracht van geld en goed, onder een bedrieglijk voorwendsel: ‘Er zijn on- en minvermogende studenten gekomen, voor hen ...
Op Elisa’s gebed zijn de soldaten uit Syrië met blindheid geslagen. Zij volgen als lammeren de profeet, die hen naar het centrum van Samaria voert. Daar volgt het gebed, dat hun de ogen mogen opengaan. Tot hun schrik zien zij zich nu omgeven door een voor hen vijandelijke overmacht. Ze zijn omsingeld en kunnen geen kant ...
Tijdens de zondvloed gingen de sluizen van de hemel open. Dat was het oordeel, al was het nog niet het laatste. Nu Elisa de zegen van de bevrijding aangekondigd heeft waardoor er een einde zal komen aan de verschrikkelijke honger, uit de hoofdman zijn twijfel. Als zou het brood regenen uit de hemel, zo machtig, alsof de sluizen opengingen, ...
Dinsdag: De dood is in de pot
2 Koningen 4:38
Uitleg
Wat een gastvrij onthaal had moeten worden, liep uit op grote schrik: ‘De dood is in de pot, man Gods!’ In een tijd van hongersnood wil Elisa op een van de profetenscholen zijn discipelen verrassen met een voedzame maaltijd. De mannen moeten genoeg kunnen eten. Hij ziet hen voor zich zitten, met honger in de ogen. Dat gezicht maakt hem gul. Zijn knecht moet de grootste pot opzetten. Voor het hele gezelschap moet er genoeg zijn. De pot moet op het vuur, en de vruchten of de groenten, fijngesneden er in. Maar is er wel genoeg? Een van de aanwezigen weet raad. Hij gaat snel het veld in en spoedig heeft hij zijn kleed vol met vruchten. Ze stonden er in overvloed, de komkommerachtige, lekker ogende kolokwinten. Hij zal er niet veel verstand van hebben gehad. Ze lagen om zo te zeggen voor het oprapen. Dat beloofde een snelle maaltijd. Zodra de vruchten tot moes zijn gekookt, wordt het eten opgeschept. Dan komt men erachter dat onkunde de mensen parten speelde: ‘Ze kenden ze niet.’ Enthousiasme alleen is niet genoeg. Profeten en profetenzonen mogen ook wel verstand hebben van gewone zaken als eten en drinken.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: De dood is in de pot
Wat een gastvrij onthaal had moeten worden, liep uit op grote schrik: ‘De dood is in de pot, man Gods!’ In een tijd van hongersnood wil Elisa op een van de profetenscholen zijn discipelen verrassen met een voedzame maaltijd. De mannen moeten genoeg kunnen eten. Hij ziet hen voor zich zitten, met honger in de ogen. Dat ...
-Woensdag: Woensdag: Men zal eten en overhouden
In dit korte stukje komt duidelijk uit dat Elisa in zekere zin een type is van Christus. Hij vermenigvuldigt de broden. Het waren er twintig, met wat los koren er bij. Kan honderd man daarvan eten? Elisa zegt eenvoudig dat men het brood aan het volk moet geven om te eten. Het klinkt al als het woord van de ...
-Donderdag: Donderdag: Was mijn heer maar bij de profeet
Een beroemde generaal uit Damascus, succesrijk in de oorlogen die hij voerde, is melaats. Zijn leven is daardoor verwoest, zijn toekomst weggevaagd. Een meisje uit Israël dient bij mevrouw Naäman. Zij is jong en heeft al vroeg gehoord van de wondermacht waarover Elisa beschikt. Zij gelooft dat de profeet van Samaria in staat zou zijn ...
-Vrijdag: Vrijdag: Ga heen en baad u zevenmaal in de Jordaan
Dat genezing een kwestie is van gewassen en gereinigd worden, blijkt uit de opdracht die door middel van een bode aan Naäman wordt overgebracht. Daarbij gaat het allereerst om de boodschap, en niet om de boodschapper. Elisa blijft thuis. Deze stijl van het Woord botst volkomen met Naämans verwachtingen. Hij staat in vol ornaat voor ...
-Zaterdag: Zaterdag: De melaatsheid van Na�man zal u aankleven
Vanwaar Gehazi? Het antwoord is nog een veel gehoord woord onder ons: ‘Uw knecht is herwaarts noch derwaarts geweest.’ Bijzonder triest, dit gebeuren dat eindigt met de overdracht van de ziekte van Naäman. Eerst was er overdracht van geld en goed, onder een bedrieglijk voorwendsel: ‘Er zijn on- en minvermogende studenten gekomen, voor hen ...
-Zondag: Zondag: Zet hun wat brood en water voor
Op Elisa’s gebed zijn de soldaten uit Syrië met blindheid geslagen. Zij volgen als lammeren de profeet, die hen naar het centrum van Samaria voert. Daar volgt het gebed, dat hun de ogen mogen opengaan. Tot hun schrik zien zij zich nu omgeven door een voor hen vijandelijke overmacht. Ze zijn omsingeld en kunnen geen kant ...
-Maandag: Maandag: Sluizen in de hemel
Tijdens de zondvloed gingen de sluizen van de hemel open. Dat was het oordeel, al was het nog niet het laatste. Nu Elisa de zegen van de bevrijding aangekondigd heeft waardoor er een einde zal komen aan de verschrikkelijke honger, uit de hoofdman zijn twijfel. Als zou het brood regenen uit de hemel, zo machtig, alsof de sluizen opengingen, ...