Maar nu is het dood, waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog kunnen wederhalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen.
Uitleg
Het kind uit overspel geboren moet in feite plaatsvervangend sterven. David had de dood verdiend, maar de Davidszoon sterft in zijn plaats. Onrechtvaardig? Of een heenwijzen naar Christus? De Davidszoon bij uitstek. God heeft Zijn Zoon niet gespaard… David bedrijft rouw, bidt en vast zolang zijn kind nog leeft. Toen het na zeven dagen was overleden, durfden zijn knechten het hem niet aan te zeggen. Merkwaardig genoeg kan David dat echter goed verwerken en aanvaarden. Juist dan neemt hij gen rouwgebruiken in acht, hij wast zich en zalft zich en stopt met vasten. Zijn rouwverwerking is doortrokken van het gelovig leunen en steunen op de HEERE. In plaats van het bidden komt nu het aanbidden. David was het eens met de Heere. Hij wist zijn kind dan ook in Gods hand. Dat is ten diepste de enige troost in zulke omstandigheden. Ontroerend is het getuigenis in vers 23: ‘Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkeren.’ David wist dat zijn kind bij de Heere was. daar hoopt hij zelf straks ook te zijn. maar hij kan zijn kind niet terughalen in dit leven. gelukkig als wij met ons verdriet kunnen rusten in God. Hij maakt het om Christus’ wil ook vandaag nog waar: Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht en troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht.
Het kind uit overspel geboren moet in feite plaatsvervangend sterven. David had de dood verdiend, maar de Davidszoon sterft in zijn plaats. Onrechtvaardig? Of een heenwijzen naar Christus? De Davidszoon bij uitstek. God heeft Zijn Zoon niet gespaard… David bedrijft rouw, bidt en vast zolang zijn kind nog leeft. Toen het na zeven dagen was overleden, durfden zijn ...
Voordat Ezra en de anderen op reis gaan, schrijft Ezra een tijd uit om te vasten. Dat is een bijbels gebruik dat wij misschien ten onrechte niet meer doen. ze eten niets, om zo al hun tijd en aandacht te kunnen richten op de HEERE. Ze verootmoedigen zich voor Gods aangezicht, dat wil zeggen: ze belijden hun zonde en ...
Het apartheidssysteem in Zuid-Afrika werd afgeschaft onder president W.F. de Klerk. In zijn levensbeschrijving schreef hij dat hij biddend zijn roeping en kracht had gevonden. Nehemia, de schenker, was een man van gebed. Het eerste hoofdstuk bestaat bijna helemaal uit gebed. Als hij hoort hoe erg het is met Jeruzalem, haalt hij niet zijn schouders op, maar huilt ...
Dat Daniël een bidder is, hoorden we al. Drie keer per dag boog hij zin knieën voor het open venster naar Jeruzalem. Maar dat we hem hier, in hoofdstuk 9, in gebed aantreffen, is eigenlijk vreemd. Waarom? Wel, als hij op zekere dag zijn Bijbel leest, dan valt zijn oog op een profetie van Jeremia, waarin ...
In het gebed dat Daniël uitspreekt, gaan zijn gedachten ongetwijfeld uit naar de terugkeer van Gods volk uit Babel en de herbouw van Jeruzalem en de tempel. Toch vraagt hij dit niet regelrecht aan de Heere. Niet: Heere, geef, maar: Heere, vergeef. Daniël beseft: als de Heere de ongerechtigheden vergeeft en Zijn aangezicht weer in ...
Misschien zit je ook wel eens met die vraag: luistert de Heere naar mij, als ik tot hem bid? We krijgen er in ons Bijbelgedeelte een antwoord op. Daniël heeft gebeden. Of beter gezegd, hij is nog bezig met bidden. Hij heeft nog niet eens ‘amen’ gezegd of daar komt de engel Gabriël ...
Op welke manier de Heilige Geest gesproken heeft, wordt niet gezegd. Was het een stem die gehoord werd? Wat het een overtuiging die zich heel sterk aan meerderen in de gemeente van Antiochië opdrong? Was het een tekst uit de Schriften die de ogen opende voor een nieuwe weg die de Heere wees? We weten het niet. Maar ...
Dinsdag: Davids vasten en rouwverwerking
2 Samuël 12:23
Uitleg
Het kind uit overspel geboren moet in feite plaatsvervangend sterven. David had de dood verdiend, maar de Davidszoon sterft in zijn plaats. Onrechtvaardig? Of een heenwijzen naar Christus? De Davidszoon bij uitstek. God heeft Zijn Zoon niet gespaard… David bedrijft rouw, bidt en vast zolang zijn kind nog leeft. Toen het na zeven dagen was overleden, durfden zijn knechten het hem niet aan te zeggen. Merkwaardig genoeg kan David dat echter goed verwerken en aanvaarden. Juist dan neemt hij gen rouwgebruiken in acht, hij wast zich en zalft zich en stopt met vasten. Zijn rouwverwerking is doortrokken van het gelovig leunen en steunen op de HEERE. In plaats van het bidden komt nu het aanbidden. David was het eens met de Heere. Hij wist zijn kind dan ook in Gods hand. Dat is ten diepste de enige troost in zulke omstandigheden. Ontroerend is het getuigenis in vers 23: ‘Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkeren.’ David wist dat zijn kind bij de Heere was. daar hoopt hij zelf straks ook te zijn. maar hij kan zijn kind niet terughalen in dit leven. gelukkig als wij met ons verdriet kunnen rusten in God. Hij maakt het om Christus’ wil ook vandaag nog waar: Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht en troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: Davids vasten en rouwverwerking
Het kind uit overspel geboren moet in feite plaatsvervangend sterven. David had de dood verdiend, maar de Davidszoon sterft in zijn plaats. Onrechtvaardig? Of een heenwijzen naar Christus? De Davidszoon bij uitstek. God heeft Zijn Zoon niet gespaard… David bedrijft rouw, bidt en vast zolang zijn kind nog leeft. Toen het na zeven dagen was overleden, durfden zijn ...
-Woensdag: Woensdag: Ezra roept een vasten uit
Voordat Ezra en de anderen op reis gaan, schrijft Ezra een tijd uit om te vasten. Dat is een bijbels gebruik dat wij misschien ten onrechte niet meer doen. ze eten niets, om zo al hun tijd en aandacht te kunnen richten op de HEERE. Ze verootmoedigen zich voor Gods aangezicht, dat wil zeggen: ze belijden hun zonde en ...
-Donderdag: Donderdag: Nehemia begint met gebed
Het apartheidssysteem in Zuid-Afrika werd afgeschaft onder president W.F. de Klerk. In zijn levensbeschrijving schreef hij dat hij biddend zijn roeping en kracht had gevonden. Nehemia, de schenker, was een man van gebed. Het eerste hoofdstuk bestaat bijna helemaal uit gebed. Als hij hoort hoe erg het is met Jeruzalem, haalt hij niet zijn schouders op, maar huilt ...
-Vrijdag: Vrijdag: Daniël bidt
Dat Daniël een bidder is, hoorden we al. Drie keer per dag boog hij zin knieën voor het open venster naar Jeruzalem. Maar dat we hem hier, in hoofdstuk 9, in gebed aantreffen, is eigenlijk vreemd. Waarom? Wel, als hij op zekere dag zijn Bijbel leest, dan valt zijn oog op een profetie van Jeremia, waarin ...
-Zaterdag: Zaterdag: Pleitgrond
In het gebed dat Daniël uitspreekt, gaan zijn gedachten ongetwijfeld uit naar de terugkeer van Gods volk uit Babel en de herbouw van Jeruzalem en de tempel. Toch vraagt hij dit niet regelrecht aan de Heere. Niet: Heere, geef, maar: Heere, vergeef. Daniël beseft: als de Heere de ongerechtigheden vergeeft en Zijn aangezicht weer in ...
-Zondag: Zondag: De Heere hoort
Misschien zit je ook wel eens met die vraag: luistert de Heere naar mij, als ik tot hem bid? We krijgen er in ons Bijbelgedeelte een antwoord op. Daniël heeft gebeden. Of beter gezegd, hij is nog bezig met bidden. Hij heeft nog niet eens ‘amen’ gezegd of daar komt de engel Gabriël ...
-Maandag: Maandag: Vasten als zoektocht naar Gods wil
Op welke manier de Heilige Geest gesproken heeft, wordt niet gezegd. Was het een stem die gehoord werd? Wat het een overtuiging die zich heel sterk aan meerderen in de gemeente van Antiochië opdrong? Was het een tekst uit de Schriften die de ogen opende voor een nieuwe weg die de Heere wees? We weten het niet. Maar ...