En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Boven dit gedeelte heb ik als thema geschreven ‘Onze toekomst’. We spreken over de twee wegen, die worden hier duidelijk aangewezen. De weg van de rechtvaardige en de weg van de goddeloze en de zondaar. Wie leeft in geloofsverbondenheid met de Heere, die zal door veel strijd en lijden ingaan in de beloofde heerlijkheid. Daar tegenover tekent het Woord ons de goddeloze en de zondaar. Dat is iemand die het Evangelie ongehoorzaam is en blijft.
Indien de rechtvaardige nauwelijks – met moeite of ternauwernood – zalig wordt! Wat betekenen deze woorden? Wordt hier de twijfel bepalend? Nee! De apostel beschrijft hier de diepe pelgrimsweg van de gelovigen. Het zalig worden ziet op de aanstaande heerlijkheid en die wordt ‘nauwelijks, dus met moeite’ bereikt. De weg van de pelgrim is de smalle weg, die door Jezus getekend wordt in de bekende gelijkenis van de twee wegen. Lijden vormt een ernstige beproeving van het geloof. Daarom kan een gelovige nooit in zichzelf roemen, maar in de Heere alleen, de getrouwe Schepper. Aan Hem mag de lijdende christen en pelgrim zich overgeven. Dat wordt tot uitdrukking gebracht met het woord ‘bevelen’, jezelf overgeven of toevertrouwen. Hij is getrouw en Hij blijft getrouw.
Maar wie in de zonde blijft leven? Die moet de toekomst vrezen. God zal hen oordelen en hoe zullen ze verschijnen voor Hem als Hij Zich als Rechter openbaart?
Zingen: Psalm 1:4
Gebed: Leg ik mijn hele leven in geloofsovergave in de handen van mijn Schepper?
Een bemoedigende boodschap voor de Kerk in de hitte (vuurgloed) van de verdrukking. Hij spreekt ze aan als ‘geliefden’. Hiermee drukt Petrus niet alleen uit hoe hij zich verbonden weet met de Kerk in de verdrukking, maar we zien hier ook iets van de liefde van God! Het is immers het Woord van de Heere wat hier ...
Gisteren hoorde je dat de gelovigen het niet vreemd moeten vinden wanneer de vuurgloed van de verdrukking hen overkomt. Er kan van verrassing geen sprake zijn! Waarom niet? Omdat de gelovigen weten dat hun overste Leidsman het kruis heeft verdragen en de schande veracht (als niet geacht; Hebr. 12:2). Verdrukking en lijden is hier geen gevolg van de zonde, maar ...
1 Petrus 4:14 Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.
Indien of als… Zo begint dit vers. Met andere woorden: ...
Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.
Wie lijdt zoals Petrus dat beschrijft in het vorige vers, namelijk als een moordenaar, dief of kwaaddoener, die heeft alle reden om zich te schamen! Zijn gedrag doet de Naam van Christus schande ...
Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
Ook dit vers staat niet op zichzelf, het is verbonden met het vorige 16e vers ...
En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Boven dit gedeelte heb ik als thema geschreven ‘Onze toekomst’. We ...
Maandag: Onze toekomst
Mattheüs 7:13-7:14
Uitleg
1 Petrus 4:18-19
En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Boven dit gedeelte heb ik als thema geschreven ‘Onze toekomst’. We spreken over de twee wegen, die worden hier duidelijk aangewezen. De weg van de rechtvaardige en de weg van de goddeloze en de zondaar. Wie leeft in geloofsverbondenheid met de Heere, die zal door veel strijd en lijden ingaan in de beloofde heerlijkheid. Daar tegenover tekent het Woord ons de goddeloze en de zondaar. Dat is iemand die het Evangelie ongehoorzaam is en blijft.
Indien de rechtvaardige nauwelijks – met moeite of ternauwernood – zalig wordt! Wat betekenen deze woorden? Wordt hier de twijfel bepalend? Nee! De apostel beschrijft hier de diepe pelgrimsweg van de gelovigen. Het zalig worden ziet op de aanstaande heerlijkheid en die wordt ‘nauwelijks, dus met moeite’ bereikt. De weg van de pelgrim is de smalle weg, die door Jezus getekend wordt in de bekende gelijkenis van de twee wegen. Lijden vormt een ernstige beproeving van het geloof. Daarom kan een gelovige nooit in zichzelf roemen, maar in de Heere alleen, de getrouwe Schepper. Aan Hem mag de lijdende christen en pelgrim zich overgeven. Dat wordt tot uitdrukking gebracht met het woord ‘bevelen’, jezelf overgeven of toevertrouwen. Hij is getrouw en Hij blijft getrouw.
Maar wie in de zonde blijft leven? Die moet de toekomst vrezen. God zal hen oordelen en hoe zullen ze verschijnen voor Hem als Hij Zich als Rechter openbaart?
Zingen: Psalm 1:4
Gebed: Leg ik mijn hele leven in geloofsovergave in de handen van mijn Schepper?
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Dinsdag: De vuurgloed van de verdrukking
Een bemoedigende boodschap voor de Kerk in de hitte (vuurgloed) van de verdrukking. Hij spreekt ze aan als ‘geliefden’. Hiermee drukt Petrus niet alleen uit hoe hij zich verbonden weet met de Kerk in de verdrukking, maar we zien hier ook iets van de liefde van God! Het is immers het Woord van de Heere wat hier ...
-Woensdag: Woensdag: Blijdschap in de gemeenschap aan Zijn lijden
Gisteren hoorde je dat de gelovigen het niet vreemd moeten vinden wanneer de vuurgloed van de verdrukking hen overkomt. Er kan van verrassing geen sprake zijn! Waarom niet? Omdat de gelovigen weten dat hun overste Leidsman het kruis heeft verdragen en de schande veracht (als niet geacht; Hebr. 12:2). Verdrukking en lijden is hier geen gevolg van de zonde, maar ...
-Donderdag: Donderdag: Gesmaad om de Naam van Christus
1 Petrus 4:14
Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de Geest der heerlijkheid, en de Geest van God rust op u. Wat hen aangaat, Hij wordt wel gelasterd, maar wat u aangaat, Hij wordt verheerlijkt.
Indien of als… Zo begint dit vers. Met andere woorden: ...
-Vrijdag: Vrijdag: Een indringend app�l
1 Petrus 4:15
Doch dat niemand van u lijde als een doodslager, of dief, of kwaaddoener, of als een, die zich met eens anders doen bemoeit;
Neem de woorden van het vorige vers nog eens in gedachten: ‘Indien gij gesmaad wordt om den Naam van Christus, zo zijt gij zalig; want de ...
-Zaterdag: Zaterdag: Geen reden tot schaamte
1 Petrus 4:16
Maar indien iemand lijdt als een Christen, die schame zich niet, maar verheerlijke God in dezen dele.
Wie lijdt zoals Petrus dat beschrijft in het vorige vers, namelijk als een moordenaar, dief of kwaaddoener, die heeft alle reden om zich te schamen! Zijn gedrag doet de Naam van Christus schande ...
-Zondag: Zondag: Het oordeel begint bij het huis van God
1 Petrus 4:17
Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
Ook dit vers staat niet op zichzelf, het is verbonden met het vorige 16e vers ...
-Maandag: Maandag: Onze toekomst
1 Petrus 4:18-19
En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? Zo dan ook die lijden naar den wil van God, dat zij hun zielen Hem, als den getrouwen Schepper, bevelen met weldoen.
Boven dit gedeelte heb ik als thema geschreven ‘Onze toekomst’. We ...