Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
Uitleg
De Kerk van Christus wordt in de Schrift onder tal van beelden getekend. Een daarvan is het beeld van een kudde schapen. Een voor die tijd herkenbaar beeld. Uit het leven van alledag gegrepen. Je moet bij dit beeld wel beseffen dat het hoeden van een kudde geen idyllisch bestaan was. Het was hard en riskant en niet zonder gevaar. Er was het gevaar van het wild gedierte.
Als de Psalmen het beeld van een kudde gebruiken voor het volk van God, dat wil daarmee gezegd zijn dat het volk veilig was onder Gods hoede. Hij voerde hen veilig. Dit is het werk van Christus. Hij weidt Zijn kudde. Hij vergadert de lammeren in Zijn armen. Hij leidt de zogenden. Christus zoekt als de goede Herder het verlorene en heelt het gewonde. Hoe anders is Hij als de herders van het volk Israël in die tijd! Christus kent Zijn schapen bij name. Hij roept ze. Hij voert hen naar buiten. Waar de Joodse leiders de schapen verstrooien, daar beschermt Christus Zijn schapen. Hij is de goede Herder, Die Zijn leven stelt voor de schapen. Hij legt Zijn leven af. Wij weten hoe het gegaan is.
De huurlingen hebben de Herder gegrepen. De Herder werd geslagen en de schapen werden verstrooid. Maar God heeft de grote en goede Herder der schapen opgewekt uit de doden. En na Zijn hemelvaart heeft Hij aan Zijn gemeente sommigen tot herders en leraars gegeven. Er zijn nog andere schapen die van deze stal niet zijn. Die moet Hij ook toebrengen. Hier heeft Christus de gemeente van Jood en heiden op het oog. Het Evangelie moet verkondigd worden aan alle creaturen. Opdat Zijn huis vol zal worden.
Zingen: Psalm 106:4
Stelling: Deze Herder is ook mijn Herder. Ik herken Zijn stem.
De woorden van de Bergrede zijn bij veel mensen bekend. De Bergrede begint met de bekende zaligsprekingen en wie kent deze indringende woorden niet? Om maar één voorbeeld te noemen: Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Jezus eindigt Zijn Bergrede met een ernstig en vermanend woord: de bekende ...
Vandaag lezen we de gelijkenis van het mosterdzaad. Jezus is bezig met het onderwijs over het Koninkrijk der hemelen. En daarbij gebruikt Hij het beeld van het zaad van de zwarte mosterd. Het zaad is zo groot als een speldenknop. Het is het kleinste zaadje wat met het oog gezien kan worden. Als de mosterdplant volwassen is, is hij ...
Jezus vertelt aan Zijn hoorders dat iemand een wijngaard heeft met daarin een vijgenboom. Het is de eigenaar te doen om de vruchten. Na verloop van tijd komt hij bij de vijgenboom. Zijn oog speurt naar vruchten, maar hij vindt geen vrucht! Een beeld wat we ook beluisteren in het Oude Testament. Denk aan de gelijkenis van de wijngaard (...
In de vorige verzen riep Jezus op tot waakzaamheid. In deze woorden gaat het om trouw: een getrouwe en voorzichtige huisbezorger. Wat zegt Jezus in deze gelijkenis? Hij gebruikt het beeld van een heer die op het punt staat om te vertrekken. Eén van zijn dienstknechten vertrouwt hij de zorg voor het personeel toe. Hij moet hen ...
Er zijn maar weinig mensen die zich realiseren wat de naam ‘Lazarus’ betekent. Dat is jammer, want die naam heeft ons iets te zeggen. De Heere Jezus heeft veel gelijkenissen uitgesproken. Maar zonder namen. Behalve in onze gelijkenis. Een rijke man en Lazarus. Zijn naam betekent: ‘God helpt’. Deze bedelaar verwacht dus zijn hulp van ...
De Kerk van Christus wordt in de Schrift onder tal van beelden getekend. Een daarvan is het beeld van een kudde schapen. Een voor die tijd herkenbaar beeld. Uit het leven van alledag gegrepen. Je moet bij dit beeld wel beseffen dat het hoeden van een kudde geen idyllisch bestaan was. Het was hard en riskant en niet zonder ...
De laatste gelijkenis die we met elkaar lezen is die van de zaaier die het zaad zaait. Ik wil stilstaan bij wat Jezus zegt in vers 4 en 19. Misschien heb je deze woorden al heel vaak gehoord. Maar wat wil het nu zeggen dat het zaad bij de weg valt en door de vogels wordt opgegeten? Jezus legt de gelijkenis ...
Zondag: Goede Herder
Johannes 10:11
Uitleg
De Kerk van Christus wordt in de Schrift onder tal van beelden getekend. Een daarvan is het beeld van een kudde schapen. Een voor die tijd herkenbaar beeld. Uit het leven van alledag gegrepen. Je moet bij dit beeld wel beseffen dat het hoeden van een kudde geen idyllisch bestaan was. Het was hard en riskant en niet zonder gevaar. Er was het gevaar van het wild gedierte.
Als de Psalmen het beeld van een kudde gebruiken voor het volk van God, dat wil daarmee gezegd zijn dat het volk veilig was onder Gods hoede. Hij voerde hen veilig. Dit is het werk van Christus. Hij weidt Zijn kudde. Hij vergadert de lammeren in Zijn armen. Hij leidt de zogenden. Christus zoekt als de goede Herder het verlorene en heelt het gewonde. Hoe anders is Hij als de herders van het volk Israël in die tijd! Christus kent Zijn schapen bij name. Hij roept ze. Hij voert hen naar buiten. Waar de Joodse leiders de schapen verstrooien, daar beschermt Christus Zijn schapen. Hij is de goede Herder, Die Zijn leven stelt voor de schapen. Hij legt Zijn leven af. Wij weten hoe het gegaan is.
De huurlingen hebben de Herder gegrepen. De Herder werd geslagen en de schapen werden verstrooid. Maar God heeft de grote en goede Herder der schapen opgewekt uit de doden. En na Zijn hemelvaart heeft Hij aan Zijn gemeente sommigen tot herders en leraars gegeven. Er zijn nog andere schapen die van deze stal niet zijn. Die moet Hij ook toebrengen. Hier heeft Christus de gemeente van Jood en heiden op het oog. Het Evangelie moet verkondigd worden aan alle creaturen. Opdat Zijn huis vol zal worden.
Zingen: Psalm 106:4
Stelling: Deze Herder is ook mijn Herder. Ik herken Zijn stem.
Terug naar Bijbel & leesplannen
Deze Bijbelstudie maakt deel uit van een groter Bijbelrooster.
Download het Leesplan als PDF
Alle Leesplan dagen
-Dinsdag: Zaterdag: De bouwers
De woorden van de Bergrede zijn bij veel mensen bekend. De Bergrede begint met de bekende zaligsprekingen en wie kent deze indringende woorden niet? Om maar één voorbeeld te noemen: Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. Jezus eindigt Zijn Bergrede met een ernstig en vermanend woord: de bekende ...
-Woensdag: Dinsdag: Het mosterdzaadje
Vandaag lezen we de gelijkenis van het mosterdzaad. Jezus is bezig met het onderwijs over het Koninkrijk der hemelen. En daarbij gebruikt Hij het beeld van het zaad van de zwarte mosterd. Het zaad is zo groot als een speldenknop. Het is het kleinste zaadje wat met het oog gezien kan worden. Als de mosterdplant volwassen is, is hij ...
-Donderdag: Woensdag: Een vijgeboom
Jezus vertelt aan Zijn hoorders dat iemand een wijngaard heeft met daarin een vijgenboom. Het is de eigenaar te doen om de vruchten. Na verloop van tijd komt hij bij de vijgenboom. Zijn oog speurt naar vruchten, maar hij vindt geen vrucht! Een beeld wat we ook beluisteren in het Oude Testament. Denk aan de gelijkenis van de wijngaard (...
-Vrijdag: Donderdag: Verwachting
In de vorige verzen riep Jezus op tot waakzaamheid. In deze woorden gaat het om trouw: een getrouwe en voorzichtige huisbezorger. Wat zegt Jezus in deze gelijkenis? Hij gebruikt het beeld van een heer die op het punt staat om te vertrekken. Eén van zijn dienstknechten vertrouwt hij de zorg voor het personeel toe. Hij moet hen ...
-Zaterdag: Vrijdag: Lazarus en de rijke man
Er zijn maar weinig mensen die zich realiseren wat de naam ‘Lazarus’ betekent. Dat is jammer, want die naam heeft ons iets te zeggen. De Heere Jezus heeft veel gelijkenissen uitgesproken. Maar zonder namen. Behalve in onze gelijkenis. Een rijke man en Lazarus. Zijn naam betekent: ‘God helpt’. Deze bedelaar verwacht dus zijn hulp van ...
-Zondag: Zondag: Goede Herder
De Kerk van Christus wordt in de Schrift onder tal van beelden getekend. Een daarvan is het beeld van een kudde schapen. Een voor die tijd herkenbaar beeld. Uit het leven van alledag gegrepen. Je moet bij dit beeld wel beseffen dat het hoeden van een kudde geen idyllisch bestaan was. Het was hard en riskant en niet zonder ...
-Maandag: Maandag: Zaad bij de weg
De laatste gelijkenis die we met elkaar lezen is die van de zaaier die het zaad zaait. Ik wil stilstaan bij wat Jezus zegt in vers 4 en 19. Misschien heb je deze woorden al heel vaak gehoord. Maar wat wil het nu zeggen dat het zaad bij de weg valt en door de vogels wordt opgegeten? Jezus legt de gelijkenis ...