Voorstanders van abortus zeggen de Mars voor het Leven zaterdag in Den Haag niet stil aan zich voorbij te laten trekken. Pal naast het Malieveld vindt een tegendemonstratie plaats.
Demonstranten van het Collectief Vrije Keuze hebben een tegengeluid aangekondigd bij het Internationaal Homomonument in de hofstad. Deelnemers aan de Mars voor het Leven die vanaf station Den Haag Centraal komen, lopen eerst langs deze demonstranten.
Het programma van het prochoiceprotest bestaat uit „spontane speeches en slogans”, meldt de organisatie op sociale media. Deelnemers zullen geen route lopen.
Collectief Vrije Keuze werd twee jaar geleden opgericht. De groep liet zich al meermaals horen bij de abortuskliniek in Haarlem tegen de aanwezigheid van demonstranten die daar opkomen voor het ongeboren leven.
Sponsorloop
Begin oktober kondigde presentator Tim Hofman in het BNNVARA-programma Pak De Macht al een zogeheten sponsorloop aan. Mensen hoeven daarvoor niet letterlijk in de benen te komen. De bedoeling is dat ze „een antiabortusdemonstrant sponsoren voor het goede doel.”
Hofman riep kijkers op om voor elke deelnemer aan de Mars voor het Leven een donatie te schenken aan stichting Ava, een belangenorganisatie die strijdt voor „goede abortuszorg en anticonceptie.” Op die manier wil Hofman het gedachtegoed van de prolifebeweging „doodknuffelen.”
Volgens een bericht dat maandag verscheen op Linda.nl zou er inmiddels 45.000 euro zijn opgehaald. Vragen van het Reformatorisch Dagblad hierover blijven onbeantwoord; de organisatie gaf aan dat niemand daarvoor tijd had.
Billboards
De Week van het Leven heeft inmiddels ruim 135.000 euro aan giften gekregen. De organisatie zegt 150.000 euro nodig te hebben voor haar campagnes. Die bestaan uit de lancering van een nieuwe website voor hulp en informatie aan onbedoeld zwangere vrouwen, reclamespotjes voor radio en tv en elf digitale billboards langs snelwegen.
Over die campagnes zijn opnieuw klachten binnengekomen bij reclamewaakhond RCC. Hoeveel het er zijn, kan de RCC nog niet zeggen. Vorig jaar leverden de spotjes een recordaantal van 960 klachten op. Presentator Tim Hofman had mensen toen opgeroepen zich uit te spreken tegen de boodschap die de prolifebeweging verspreidde.