Inzet kantoorpersoneel NS moet chaos op spoor verminderen
De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan kantoorpersoneel inzetten om het tekort aan treinpersoneel tegen te gaan. Ondertussen stijgt het aantal reizigersklachten.
Oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wouter Koolmees wacht een flinke klus. Deze dinsdag start hij als nieuwe topman van de NS. Aan hem de taak om de nationale vervoerder terug op de rails te krijgen.
Wat is er aan de hand bij de NS?
Het rommelt al maanden bij de vervoerder. Sinds de coronacrisis zag de spoorwegmaatschappij het aantal reizigers drastisch dalen. Uit de in februari gepubliceerde jaarcijfers bleek dat het nog tot 2026 duurt voordat alle reizigers zijn teruggekeerd. Om het verlies tegen te gaan kregen de NS miljoenen aan overheidssteun.
Voorlopig staat de vervoerder echter niet te springen om meer reizigers. Het bedrijf kampt met een groot personeelstekort. Op dit moment staan er zo’n 1400 vacatures open. In de toekomst kan dat zelfs oplopen tot 2200.
Welke maatregelen neemt de vervoerder?
Sinds de zomer hebben de NS moeite om de roosters van treinpersoneel rond te krijgen. Daarom besloot het bedrijf vanaf september minder treinen te laten rijden. De aanpassing bleek niet afdoende. Maandag maakten de NS vervroegd bekend het spoorboekje nog verder uit te kleden. In vergelijking met 2019 gaan er zo’n 10 procent minder treinen rijden.
Ook gaat het bedrijf kantoorpersoneel opleiden tot assistent-conducteurs. Op die manier probeert de vervoerder op korte termijn de onderbezetting op de treinstellen tegen te gaan. Daarnaast huren de NS voor de avonduren extra beveiligers in zodat er minder conducteurs op de trein nodig zijn.
Is het probleem zo opgelost?
Met de werving van personeel gaat het volgens de NS de goede kant op. Het aantal aanmeldingen voor de conducteursopleiding is volgens het bedrijf de afgelopen tijd verdrievoudigd. De opleiding van nieuw treinpersoneel neemt echter flink wat tijd in beslag. De verwachting is dan ook dat de problemen bij de NS nog wel even zullen aanhouden.
Ondertussen nam het aantal klachten over de NS afgelopen maand verder toe. Reizigersorganisatie Rover ontving 2650 klachten in oktober, in september waren dat er nog 1749. En dat aantal lag volgens Rover al 60 procent hoger dan het aantal klachten in diezelfde maand in 2019.
Een uitdaging van formaat dus voor kersvers topman Koolmees.