„Filipijnse medewerkers klagen nooit en glimlachen altijd”
ZorgSpectrum in Nieuwegein heeft vier zorgmedewerkers uit de Filipijnen in dienst.
Razend enthousiast is manager zorg en welzijn Joke van der Vlist over de vier. „Ze zijn supergemotiveerd, klagen nooit en hebben altijd een glimlach op hun gezicht. Daar kunnen wij wat van leren.” Via het Tilburgse detacheringsbureau Avant Talent Group kwamen de vier Filipijnse vrouwen in september 2020 terecht bij ZorgSpectrum, een instelling voor mensen met een of meer progressieve chronische aandoeningen.
In de Filipijnen werkten de vrouwen als verpleegkundigen. Omdat zij niet BIG-geregistreerd zijn, mogen zij in Nederland alleen als verzorgenden aan de slag. Dit betekent dat ze sommige verpleegtechnische handelingen niet mogen verrichten.De afgelopen twee jaar werkten de zorgmedewerkers via het uitzendbureau, maar binnenkort komen ze als vaste kracht bij ZorgSpectrum in dienst. Van der Vlist: „Ze zijn alle vier van plan om jarenlang in Nederland te blijven werken.”
Twee van de vier zijn vrijgezel. Een derde leerde in Nederland haar vriend kennen. Een vierde liet haar man en kind achter in de Filipijnen, om in Nederland extra inkomsten te genereren. Via FaceTime en beeldbellen hebben ze dagelijks contact met het thuisfront.
Tiltechnieken
Toen de vier bij ZorgSpectrum van start gingen, werden ze eerst langdurig ingewerkt. Van der Vlist: „We hebben hen bijgeschoold in onder meer tiltechnieken. Ook leerden we hen hoe familiegesprekken hier verlopen. In Nederland bestaat toch een andere cultuur. Maar vooral lieten we hen goed integreren in het zorgteam.”Bewoners van de zorginstelling zijn volgens Van der Vlist ook dik tevreden over de buitenlandse medewerkers. „Ze vinden het prima om door hen geholpen te worden. Het zijn vriendelijke en behulpzame dames, die alles zo goed mogelijk willen doen. De taal vormt ook geen barrière.” Via het bemiddelingsbureau kregen ze in de Filipijnen al een maandenlange cursus Nederlands.
De teamleider merkte kort na hun komst een belangrijk cultuurverschil. De Filipijnen zijn gewend om alle zorg voor cliënten over te nemen. „In Nederland willen we juist dat bewoners zo veel mogelijk zelf doen. Dus dat ze, zolang ze dat kunnen, hun eigen boterham smeren, hun bordje zelf naar de keuken brengen en zichzelf wassen. Voor de Filipijnen was dat heel moeilijk te begrijpen.”
Van der Vlist zou het andere zorginstellingen zeker aanraden gebruik te maken van Filipijnse medewerkers. „Ze kunnen een mooie aanvulling op je team betekenen.”