Binnenlandcampers

Van bedrijfsbus naar camper uit jaren 60

Volkswagenbusjes ombouwen tot campers met een jaren 60-look. Dat doet VANcreators. Het bedrijf werkt gedeeltelijk met mensen die moeite hebben met het vinden van een baan.

27 September 2022 20:05
Ron Boldermans van VANcreators. beeld RD, Anton Dommerholt
Ron Boldermans van VANcreators. beeld RD, Anton Dommerholt

Voor het bedrijf in Veenendaal, op korte afstand van de A12, staan vier Volkswagenbusjes. Drie ervan zijn saaie, witte bedrijfsauto’s. De vierde is een glanzende camper die bijna klaar is om naar de klant te gaan. Matgroene en beige tinten geven hem een retrolook. In de kleine loods van VANcreators heerst bedrijvigheid. Twee campers met het dak omhoog en de deuren open staan achter elkaar opgesteld. Tegen een muur staat het uitgezaagde dak van een busje. Langs de kanten van de loods is ruimte voor enkele werkbanken. Kastjes staan klaar om in een van de busjes te worden gemonteerd. Medewerkers van het bedrijf zijn in de voertuigen druk bezig met het vastzetten van onderdelen.

In de kantoorruimte boven de bedrijfshal neemt Ron Bolderman (54) de tijd om uitleg te geven over zijn jonge onderneming. Kleurige wieldoppen, enkele banden en een canvasdoek met de afbeelding van twee Volkswagenbusjes zijn decorstukken in het strak ingerichte kantoor. Bolderman is eigenaar van Bolworkx, een onderneming waar meerdere bedrijven onder vallen die allemaal iets met vervoer te maken hebben. „Ik verhuur busjes en rolstoelbusjes aan reisorganisaties. Ook huurt de ANWB bij mij busjes voor vervangend vervoer, als iemand in het buitenland pech heeft.”

18638230.JPG
beeld RD, Anton Dommerholt

Roadtrip

Via zijn toen achttienjarige zoon kwam Bolderman in 2016 op een nieuw idee. „Hij wilde met vrienden een roadtrip maken door Europa en had een negenpersoons busje nodig. Van mij kon hij dat meekrijgen, maar bijna nergens kun je als achttienjarige een busje huren. Daarom heb ik VANcation opgericht, waar jongeren wel kunnen huren. De busjes komen altijd netjes terug. De huurder wordt aansprakelijk gesteld, dus die zorgt er wel voor dat er niets wordt vernield.”

Corona dreigde in maart 2020 roet in het eten te gooien. „Opeens mochten mensen alleen nog met hun eigen gezin op vakantie. De omzet uit roadtrips viel weg.” Tegelijk ontstond er een run op campers. „Ik ben daarom een bedrijf gestart dat busjes tot campers ombouwt.” Zo ontstond VANcreators. De vraag van enkele klanten om er een aanhanger met sloep bij te leveren, leidde tot de oprichting van nog een bedrijf, NAVIcation in Wijk bij Duurstede. Van daaruit levert Bolderman sindsdien sloepen.

VANcreators levert alleen campers op basis van de Volkswagen T5 en T6. De T6 is de nieuwere variant van de T5. De twee voertuigen lijken sprekend op elkaar. „Voor mij is de Volkswagen T1 uit de jaren 50 de oerbus. Hij is gebaseerd op de Volkswagen Kever. Alle Volkswagenbusjes die daarna zijn gebouwd, hebben dezelfde basisvormen. De afmetingen zijn exact hetzelfde.” Uiteraard zijn de nieuwere bussen steeds moderner geworden. „Het handige aan diezelfde afmetingen is dat de busjes met dezelfde materialen kunnen worden ingericht. Een kastje dat in de T5 past, past ook in de T6. Je hoeft niet steeds iets nieuws te ontwerpen.”

Wanneer een klant een camper bestelt, kan hij kiezen of hij zelf een busje aanlevert of dat VANcreators er een aanschaft. Vervolgens worden er een interieur en een kleursetting voor de buitenkant en de bekleding uitgekozen. „We kunnen de camper leveren in moderne kleuren. Maar meestal gaan we voor kleuren die in de jaren 50 en 60 gangbaar waren, om de camper op de T1 te laten lijken.”

18638231.JPG
beeld RD, Anton Dommerholt

Tentdoek

Wanneer de keuze is gemaakt, start het productieproces. Het dak wordt vervangen door een opbouw die, met tentdoek, omhoog kan. In de zijkanten van het busje komen ramen. En er gaan kastjes, een keuken en bedbanken in. De prijzen liegen er overigens niet om. Afhankelijk van hoe oud de busjes zijn en welk interieur de klant wil, variëren de kosten van 38.000 tot 60.000 euro. VANcreators levert 52 campers per jaar, dus 1 per week.

Vanwege keuringen, spuitwerk en het inbouwen van het interieur kan een klant ongeveer vier maanden na het plaatsen van de order zijn camper meenemen. Overigens gebeurt in Veenendaal vooral het montagewerk. In eigen beheer ontwikkelde kastjes worden gemaakt in een fabriek en ook het spuitwerk wordt uitbesteed. Steeds vaker krijgt Bolderman overigens de vraag om zonnepanelen op het dak van een camper te leggen. „Als mensen op reis gaan, willen ze overal kunnen werken.”

Bolderman stapt op en loopt naar de werkplaats. Achter de plek waar de campers in aanbouw zijn, is een kleine ruimte ingericht die vol staat met verfspuiten en andere middelen om kleuren aan te brengen. Langs een wand hangen houten klaptafels die in een camper kunnen worden gemonteerd. De ene tafel is versierd met een foto, op de andere zijn droogbloemen aangebracht en een derde beeldt de voorkant van een jeugdboek over kamperen uit. Weer andere zijn versierd met geschilderde kunstwerken. „We hebben een kunstenares in dienst. Zij levert voor iedere camper een klaptafel. Die geven we er gratis bij. De kunstenares kan hier zes dagen per week terecht, op welk tijdstip van de dag ze maar inspiratie heeft.”

Burn-out

Behalve met een aantal vaste krachten, werkt VANcreators ook met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. „We hebben een bankmedewerker in dienst gehad die een burn-out had. Hij heeft hier een tijdje gewerkt en is daarna naar een nieuwe baan gegaan. Een elektricien die in coronatijd werkloos was, kon ook in Veenendaal aan de slag.” Vrijwel het hele jaar door heeft het bedrijf een stagiair van De Blink, een school voor voortgezet speciaal onderwijs. Meestal gaat het om jongeren die minder goed kunnen leren en bijvoorbeeld autisme hebben. Vaak hebben ze ook problemen op motorisch of emotioneel gebied. „Ze leren hier in de praktijk te werken. Klanten die hier komen, weten dat deze mensen bij ons werken. En ook de vaste medewerkers zijn erop ingesteld.”

Begeleider van de jongeren is de zwager van Bolderman, Arthur Stals (53). „De jongeren voelen zich hier helemaal geaccepteerd. Ik wil een jongere leren kennen. Zo kan ik hem begeleiden.” Tijdens een gesprek met De Blink krijgt Stals vooraf te horen op welke manier de stagiair kan worden geholpen. Duidelijkheid is belangrijk, merkt Stals. „We maken elke dag takenlijstjes en ik probeer er steeds achter te komen of hij het werk wel snapt.”

Wanneer het een dagje niet lekker loopt met een stagiair en zijn gedrag niet prettig is, neemt een medewerker van VANcreators hem mee naar de sloepen in Wijk bij Duurstede. Zo heeft de stagiair wat afleiding en kunnen de collega’s doorwerken. Taken die een stagiair krijgt, zijn onder andere stofferen, bedrijfsbusjes demonteren en houten panelen op maat zagen. Eén stagiair bleef na zijn opleiding nog een jaar in dienst bij het bedrijf. „Als ze in een team komen, hebben ze te maken met heel verschillende mensen. Dat is belangrijk. Ze kunnen hier ook op emotioneel gebied leren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer