Vrijwel ieder bedrijf heeft er last van: een personeelstekort. Het fintechbedrijf BridgeFund bedacht een creatieve actie om medewerkers aan te trekken.
Wie tussen 23 mei en 30 juni bij Bridgefund aan de slag ging, mocht eerst op kosten van het bedrijf minimaal acht dagen op vakantie naar een tropisch oord. „De actie is nu dus afgelopen, maar was ongelofelijk succesvol”, zegt directeur Julian van de Steeg (36).
Hoe zijn jullie op het idee van de vakantievacature gekomen?
„We ontvingen weliswaar wel sollicitaties op vacatures, maar niet voldoende om alle openstaande functies in ons snelgroeiende bedrijf in te vullen. Het past bij onze bedrijfscultuur om buiten de gebaande wegen te treden, dus wilden we met een opvallende wervingsactie komen.
Binnen onze onderneming houden we van hard werken, maar ook van ontspanning op z’n tijd; zo kwamen we op het idee van de vakantievacature. Het is meer dan een truc: we vinden het belangrijk dat iemand fris en uitgerust bij ons aan de slag gaat. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je er minstens acht dagen tussenuit moet om te kunnen ontspannen.”
U spreekt van een succesvolle actie. Hoeveel reacties kwamen er binnen?
„Normaal gesproken ontvangen we in vijf weken tachtig sollicitaties, nu waren dat er meer dan 500. Uiteindelijk hebben we 35 mensen voor een gesprek uitgenodigd, waarvan er vier zijn aangenomen.
Het aantal mensen dat onze website bezocht lag daarbij ook vijf à zes keer hoger dan normaal. We wilden de aandacht vestigen op ons bedrijf; dat is zeker gelukt.”
Vier mensen mochten dus acht dagen op vakantie. Mochten ze de bestemming zelf bepalen?
„In principe wel, al hanteerden we wel een aantal criteria. Aan feestvakanties beginnen we bijvoorbeeld niet. Het doel van de vakantie moet juist zijn: uitrusten en loskomen van je vorige baan.
We stelden per persoon een budget beschikbaar van 2000 euro. Daar kun je leuke dingen van doen op mooie locaties. Zo is een werknemer op surfvakantie gegaan in Marokko; een ander koos voor een culturele vakantie in Mexico.”
Loopt het bedrijf niet het risico dat mensen vooral vanwege de gratis vakantie solliciteren?
„Het zou zelfs kunnen dat iemand meteen na zijn proefperiode zijn baan opzegt. Dat risico hebben we ingecalculeerd. Toch denk ik dat mensen die er zo instaan, niet zo snel bij ons aan de slag gaan. We hebben een stevig selectieproces. Pas als we er echt van overtuigd zijn dat we de juiste persoon hebben, nemen we diegene aan. De vier werknemers die op vakantie zijn geweest werken overigens nog steeds bij ons.”
Gaan jullie deze actie in de toekomst herhalen als jullie weer personeel nodig hebben?
„We zullen dan ongetwijfeld weer met een opvallende actie komen, maar het zit niet in onze aard om weer precies hetzelfde te gaan doen. Dat zou ook niet werken.
Andere bedrijven zijn na het zien van ons succes ook met een vergelijkbare wervingsactie begonnen, maar daar was al minder aandacht voor vanuit de media. We zullen dus met creatieve ideeën moeten blijven komen om ons bedrijf te onderscheiden.”