Cryptopostzegel moet filatelie een nieuwe impuls geven
Met een speciale ‘cryptopostzegel’ wil PostNL de kloof tussen fysieke en digitale eigendommen overbruggen én een graantje meepikken op de cryptomarkt. Een gouden greep of gebakken lucht?
Postzegels verzamelen iets van vroeger? Niet als het aan PostNL ligt. Het bedrijf lanceerde vrijdag de „allereerste NL crypto stamp”, een combinatie van een gewone postzegel met een digitale kopie in de blockchain, een database waarin transacties veilig worden opgeslagen. Eén voor in de hand en één in de ‘lucht’ dus.
De cryptovariant is, in jargon, een ‘NFT’: een digitaal verzamelobject dat wordt verhandeld op cryptobeurzen of kan worden gebruikt in virtuele werelden. NFT’s deden in de afgelopen jaren flink opgeld en vormen steeds vaker een geliefd investeringsobject voor beleggers. Om de verzamelwaarde nog te verhogen, introduceerde PostNL de Nederlandse zegel tegelijkertijd met een nieuwe Oostenrijkse variant.
Desondanks regende het direct na de introductie sceptische geluiden onder cryptoconnaisseurs. In hun optiek is zo’n cryptopostzegel vooral een speeltje voor liefhebbers. Een virtuele kopie van een fysieke postzegel mag dan interessant klinken, in een wereld waarin digitale bezittingen soms voor honderdduizenden euro’s van eigenaar verwisselen slaat zo’n Hollands zegeltje geen deuk in een pakje boter. Digitale filatelie staat bovendien nog in de kinderschoenen. Wat wil PostNL ermee bereiken?
„Met deze cryptozegel willen we naast de traditionele postzegelverzamelaar, ook een nieuwe, internationale groep verzamelaars aanspreken”, reageert PostNL-woordvoerder Ivar Noordenbos. Doelgroep is de categorie consumenten tussen de 25 en 50 jaar met interesse in technologie en cryptovaluta. Noordenbos: „De zegel is door zijn relatief lage instapwaarde en de combinatie van een fysiek en digitaal product ideaal om het grote publiek kennis te laten maken met NFT’s.”
Verzamelwaarde
PostNL is niet het eerste postbedrijf dat experimenteert met een cryptopostzegel. Drie jaar geleden werd in Oostenrijk al zo’n zegel gelanceerd. Die was binnen 4 uur uitverkocht. Een Hollandse hype bleef uit, maar toch moesten liefhebbers kort na de lancering op vrijdagmorgen een halfuur of langer wachten om hun hand op een exemplaar te kunnen leggen. Op vrijdag startte de voorverkoop, aan het eind van de middag waren volgens Noordenbos zo’n 20.000 exemplaren verkocht.
Eigenaren krijgen voor 9,05 euro een kaartje ter grootte van een bankpasje thuisgestuurd. Op de voorkant staat hun postzegel, met daarop een stier –het symbool van de beurs– en Hollandse tulpen tegen een rood-wit-blauwe achtergrond.
Via een speciale QR-code op de zegel krijgen ze meer informatie over de kleur van de cryptozegel. Die kleur is belangrijk: de digitale evenknie van de postzegel is verkrijgbaar in vijf kleurvarianten, met elk een bepaald zeldzaamheidsniveau. Rode zegels zijn het zeldzaamst en daarmee potentieel het waardevolst.
Op de achterkant van de kaart vinden bezitters hun eigendomsbewijs voor de digitale variant: een reeks geheime woorden die gebruikers nodig hebben om de cryptozegel te kunnen overdragen. Noordenbos verwacht op basis van de Oostenrijkse ervaringen dat de cryptozegel in waarde zal stijgen.
Waarde
Website Crypto-insiders.nl zette vorige week uiteen dat de waarde van vergelijkbare zegels in Zwitserland verdubbelde. De Oostenrijkse zegel ging kort na de introductie zelfs 24 keer over de kop. Lastig is dat de waarde fluctueert.
Wie de digitale zegel destijds kocht en niet meer van de hand deed, heeft in theorie een NFT ter waarde van zo’n 1.800 dollar (op dit moment ongeveer 1.800 euro) in bezit. Dat is veel geld, al haalt het bedrag het niet bij ‘postfrisse’ –ongebruikte– fysieke zegels: in 2015 verwisselde een Nederlandse postzegel van 25 cent uit 1867 voor meer dan 100.000 euro van eigenaar.
Blijft de vraag wat nu precies de toegevoegde waarde is van de postzegel. Is dit de eerste stap naar een toekomst waarin post een plekje krijgt in de blockchain?
Noordenbos loopt er niet op vooruit, maar het postbedrijf wil volgens hem nieuwe innovaties blijven volgen: „Als de zegel een succes blijkt, hopen we er in de toekomst zeker een vervolg aan te geven.”