Economievisserij

Kabinet trekt 444 miljoen uit voor krimp en verduurzaming vissersvloot

De Nederlandse vissersvloot moet kleiner en duurzamer worden. Het kabinet trekt 444 miljoen euro uit om deze transitie te ondersteunen. Vooruitlopend daarop werkt het kabinet een overbruggingsregeling uit. Dat heeft visserijminister Henk Staghouwer vrijdag aan de Tweede Kamer laten weten.

1 July 2022 18:10
beeld ANP, ROBIN VAN LONKHUIJSEN
beeld ANP, ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Een fors deel van het bedrag, 200 miljoen euro, is afkomstig uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR), een pot die is bedoeld om de gevolgen van de brexit te compenseren. Door het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie verliezen Nederlandse vissers een deel van hun vangstrechten. In totaal 155 miljoen uit de BAR is bestemd voor sanering: inkrimping van de vissersvloot. De regeling die daarvoor is uitgewerkt, ligt momenteel ter goedkeuring bij de Europese Commissie.

Verder haalt het kabinet 199 miljoen euro uit het Klimaatfonds. Dit geld is bestemd voor innovatie en verduurzaming van schepen en vistechnieken. Minister Staghouwer wijst erop dat de visserij ruimte moet inleveren voor de komst van extra windparken op zee en zich aan die nieuwe situatie moet aanpassen.

Vanuit het Noordzeeakkoord, waarin afspraken zijn vastgelegd over het toekomstig gebruik van het Nederlandse deel van de Noordzee, is eerder al 45 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verduurzaming van de visserij.

De overbruggingsregeling moet volgens Staghouwer met name de kottervissers „een beetje lucht geven” in afwachting van duidelijkheid uit Brussel over de sanering. „Ik acht een koude sanering onwenselijk”, aldus de minister, die vrijdag in Urk met vissers sprak.

Voorzitter Dirk Kraak van vissersactiegroep Eendracht Maakt Kracht –enkele jaren geleden opgericht uit protest tegen de komst van steeds meer windparken op zee– zegt dat vissers op korte termijn niet geholpen zijn met de aankondiging van het kabinet. „Vissers hunkeren naar een exploitatievergoeding voor het dekken van de hoge brandstofkosten van dit moment”, zegt Kraak.

De dieselolie waar de motoren van de kotters op draaien, is al maandenlang zo duur dat uitvaren voor met name grote schepen simpelweg niet loont. Tientallen Nederlandse kotters liggen daarom werkeloos in de havens. Schippers vrezen dat ze hun bemanning kwijtraken. Minister Staghouwer heeft echter steeds de boot afgehouden. Het kabinet wil fossiele brandstof niet subsidiëren, is zijn argument.

Op lange termijn is het heel goed dat geld beschikbaar komt voor sanering en vernieuwing van de vissersvloot, vindt Kraak. Hij verwacht dat „misschien wel 40 grotere kotters en ook een deel van de garnalenvloot” gebruik zal maken van de saneringsregeling.

Tegelijk waarschuwt hij ervoor dat de Nederlandse vissersvloot niet te klein moet worden. „Dat zou de verwerkings- en handelsketen in gevaar brengen.”

Kraak juicht innovatie toe. „Een toekomstbestendige vloot moet minder afhankelijk zijn van fossiele brandstof. Maar met alleen geld zijn we er niet. Het beleid moet ook toekomstgericht zijn. Als bodemberoerende visserijtechnieken verboden worden (waar in Europa stemmen voor opgaan, TR) zou ik niet weten hoe we verder moeten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer